Нова телевизия няма да получи господстващо положение на пазара като придобие Канал 3 и още пет медии, реши Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В началото на месеца стана ясно, че братята Кирил и Георги Домусчиеви, които са собственици на Нова телевизия, са добавили към медийната си група Канал 3 и радиата "Веселина", "Витоша", Magic FM, The Voice и музикалната телевизия The Voice TV.
Против сделката се обявиха от Асоциацията не европейските журналисти – България (АЕЖ), "БТВ Медия Груп", БНР и рекламната агенция "Аргент-2002".
Решението на КЗК беше публикувано в петък. То позволява незабавно изпълнение на сделката.
През март 2019 г. братята Домусчиеви придобиха Нова Броудкастинг груп за 185 млн. евро. Същата сума беше предлагана година по-рано от чешката PPF Group на милиардера Петр Келнер. Тогава КЗК спря сделката на Келнер с аргумента, че медийната група има голям пазарен дял, което ще ѝ даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги.
В решението на антимонополната комисия за придобиването на нови шест медии от Нова телевизия се казва, че "концентрацията няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което да засегне ефективната конкуренция".
Комисията прие, че с тази сделка Нова телевизия ще разшири влиянието си на пазара на радиореклама, но отбеляза, че медийната група ще е втора по дял. Първа на този пазар е"Фреш Медия" (24.29%), а делът на Нова телевизия е 21,09%.
КЗК отхвърли опасенията за неблагоприятен ефект на сделката върху пазара на рекламно време в телевизионните канали. Организациите, които оспорват сделката на Домусчиеви, не са посочили конкретно в какво ще се изрази значителното предимство на Нова телевизия, ако придобие още медии, посочиха от КЗК.
От Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) казаха, че сделката ще се отрази не само върху телевизионния, но и върху целия медиен пазар. "Концентрирането на медии от почти всички видове и тематични области би било нелоялно предимство пред конкурентите, опериращи на което и да е подразделение на медийния пазар", казаха от АЕЖ в становище, публикувано преди седмица.
От АЕЖ посочиха, че Нова телевизия и Канал 3 "следват сходна редакционна политика, характеризираща се с подкрепа за управляващите, както и на интересите на депутата от опозицията Делян Пеевски. Макар и официално да не принадлежат на Пеевски, има съществени сходства между съдържание, появяващо се в двете медийни групи и във вестниците на депутата. Целта на придобиването на "Канал 3" от "Нова броудкастинг груп" вероятно е да оптимизира процесите в обединената медийна група", пише в становището на АЕЖ.