Фейсбук закри фалшиви профили, свързани с руската "фабрика за тролове"

От социалната мрежа са премахнали профили, свързани с руската Агенция за интернет проучвания. Тя е определяна като "фермата за тролове", оказвала влияние в изборите за президент на САЩ през 2016 г.

Компанията Фейсбук обяви, че са отстранили три мрежи с фалшиви акаунти от Русия, САЩ и Пакистан. Те обясниха, че това е част от опита им за противопоставяне на “операциите за влияние” в рамките на платформата.

В Русия са били изтрити профилите на “малка мрежа”, съставена от 13 профила, както и две страници. Те са били свързани с хора, които имат връзки с Агенцията за интернет проучвания.

Същата агенция беше посочена като част от организация, свързана с “опитите за намеса в изборите през 2016 г.” в доклада на специалния прокурор Робърт Мълър. Той разследваше руското влияние върху изборите, след които за президент на САЩ беше избран Доналд Тръмп.

От социалната мрежа съобщиха, че са започнали разследването си за руската мрежа, след информация за дейността на нейните членове извън интернет пространството, дошла от ФБР.

Мрежата от фалшиви профили е действала основно в САЩ, Великобритания, Алжир, Египет и други англоговорящи държави в Близкия Изток и Северна Африка.

Агенцията за интернет проучвания в Санкт Петербург е собственост на близкия до Кремъл бизнесмен Евгени Пригожин, който също така е свързан и с финансирането на дейностите на руски войници наемници в Либия и Сирия.

Вижте също "Готвачът на Путин". Как беше закрит фондът на Алексей Навални

По данни на Фейсбук от 2017 г. насам са били премахнати дузина мрежи от профили, свързани с тази агенция. За същия период социалната мрежа е отстранила общо 100 подобни мрежи в световен мащаб.

Редица представители на американската администрация многократно заявиха, че Русия ще се опита да се намеси в предстоящите избори през ноември.

Мрежата от Пакистан е включвала 453 профила, 103 страници, 78 групи, както и 107 профила в Инстаграм. Мрежата е оперирала на територията на страната, а действията ѝ са били насочени както към вътрешна аудитория, така и към Индия.

Мрежата от профили, оперирала на територията на САЩ, е била свързана с компанията за стратегически комуникации CLS Strategies, базирана във Вашингтон. Тя е била съставена от 55 профила, 42 страници и 36 профила в Инстаграм.

“Тази мрежа е била фокусирана основно към Венецуела, Мексико и Боливия. Открихме тази активност като част от собствено разследване, свързано с координирани, неавтентични действия онлайн в региона“, заявяват от социалната мрежа.

Клиентите на CLS включват правителства на няколко държави от Латинска Америка, Мексико, както и две от съседките на Боливия – Бразилия и Перу.