Значителни промени на конституцията не се правят в момент на политическа криза. Иначе крайностите от конфликта ще се проектират в конституцията, както стана през 1991. Но в кризата гражданите могат да изискат от политическите играчи бъдещи промени. В момента това и става, но без ясен фокус, хаотично.
Идеята за нова Конституция не трябва дори да се обсъжда. Тя би ликвидирала натрупаната за 30 години конституционна практика, която е най-важният ориентир за конституционна политика днес. Поне десет години след приемане на нова конституция ще се изяснява какво точно означават текстовете й.
Промяна на конституцията е затруднена от тълкувателно решение на Конституционния съд от 2003 година, с което 90 процента от структурните промени в сферата на властите изискват свикване на Велико Народно събрание (ВНС). Тълкуването на съда от 2003 година трябва да стане обект на професионален и граждански дебат. Той трябва да убеди съда, че е необходимо да го оттегли.
Конституционните промени се развиват върху проблемно-проектен принцип. Всяка промяна трябва да се мисли като решаване на проблем, проявен в натрупаната 30-годишна практика. Ориентир на конституционната политика не е предпоставена доктрина, а анализ и оценка на проблемните точки в работата на конституционните институции.
Решение на очертан проблем се мисли през йерархия на регулативните принципи. Приоритетни са функционалните идеи, тоест каква работа и какви действия се очаква да бъде вършени. Едва на второ ниво се дават идеи за структури (институции), които изпълняват тези функции. И чак на трето се мисли за числа, брой мандати, години, депутати и пр.
Какво да се промени
В един по-спокоен момент трябва да се направят следните промени:
1. Конструкцията за Велико народно събрание да бъде заличена от конституцията. Тя функционира като над-конституционен фактор, който блокира конституционния процес и противоречи на светския й характер. Над конституцията е поставено условие за промяната й, което е характерно за теократични държави (своеобразен свещен текст).
Какво да не се променя
1. Конституцията не трябва да се допълва с нови положения, промените са максимално икономични. Настоящата конституция съдържа десетки излишни положения, които или нямат нормативен характер („традиционна религия е православното християнство“, чл. 13, ал. 3), или са неизпълними положения от партийни манифести („трудът се гарантира…“, чл. 16). Те могат да се заличат, но в момента са елементи на партиен барок и нямат действие.
* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.