В театъра в Нордхаузен, Германия, има табела с имената на всички главни диригенти на оркестъра от създаването му през 1619 г. Скоро наред с имената на значими представители на класиката и романтизма, които са ръководили оркестъра през четирите века на неговото съществуване, ще стои и името на диригент Павел Балев.
От 2021 г. той ще бъде генерален музикален директор на Театър Нордхаузен и Лоо-оркестър Зондерсхаузен, а от 2022 ще започне работа и като музикален директор на Операта в Лимож, съобщи самият той пред Българското национално радио в сряда. „В Нордхаузен има една много голяма табела, на която са изписани всички имена и години. Има в края едно малко местенце и за моето име“, казва той.
Спецификата на ангажиментите ще му позволи да съчетава двете позиции в двете държави. Оркестрите, които ще дирижира са много различни. Оркестърът към театъра в Нордхаузен е със силна традиция и съществува от 401 години, докато този в Лимож има статут на оперен оркестър от десетилетие. „Това е една опера, която тепърва ще се развива и за чиито успехи и развитие се надявам да се чува.“
В момента Павел Балев е главен диригент на Филхармонията в Баден-Баден. Той заема поста от 13 години и определя времето, прекарано там, като „изключително ценно“ за развитието му като диригент. След изтичането на договора му и поемането на новите длъжности в Нордхаузен и Лимож, той ще продължи да бъде свързан с оркестъра, като ще има ангажимент за по пет концерта на сезон.
„Отчитам това като голямо признание за това, което сме постигнали с този оркестър, с моя оркестър в Баден-Баден за последните 13 години“, казва диригентът пред БНР. „От една страна беше много сериозна битка – за финанси и на политическо ниво. От друга страна самия оркестър и града се оказаха много благодарни и гласуваха доверие с този нов ангажимент за следващите пет години.“
Подобно на много хора на изкуството по целия свят през последните месеци работата на Балев е затруднена от пандемията от COVID-19. „Най-сериозните ми ангажименти за този сезон попаднаха в епицентъра на коронакризата. Нямах възможност да дирижирам във Виенската опера през май и нямах възможност да направя премиерата си в Операта в Цюрих. Много съжалявам, защото съм чакал тези ангажименти и съм се готвил с години.“
Той обаче не скучае и използва времето да подготви заглавия, които го интересуват, а след разхлабването на мерките в Германия – и да преподава. Работи активно за усъвършенстването на френския си език. „Целта е да мога не само да работя с оркестъра, който е изцяло френски, но и да давам спокойно интервюта, да общувам с политици, да общувам с обществеността. Това е много важно и се изисква човек да владее езика много добре… Освен всичко друго се наслаждавам на времето със семейството ми, със съпругата ми и двете дъщери“, казва той пред БНР.
Павел Балев се надява да осъществи дълго плануваното първо гостуване на българска сцена на оперната звезда Диана Дамрау през септември. С нея българският маестро работи отдавна и заедно осъществяват много концерти и турнета по света. Датата на софийския концерт е 6 септември 2020 г. „Ще се гордея много, ако това успее да се реализира.“
Павел Балев е роден през 1970 г. Дирижира първия си концерт на 18-годишна възраст. През 1995 се дипломира в Музикалната академия в София в класовете по дирижиране на Васил Казанджиев и Георги Робев. След това специализира във Ваймар. От 1998 г. ръководи Камерната опера в Дрезден, след това е първи диригент и музикален ръководител е на Оперния театър в Рощок, се посочва във визитката му на сайта на Софийската филхармония.
През 2002 е назначен за първи диригент и заместник генерален музикален директор на Оперния театър в Хале. От януари 2007 е главен диригент на Филхармония Баден–Баден и диригент на Международната лятна академия „Карл Флеш” в сътрудничество с концертмайсторите на Берлинската филхармония. От 2014 г. води диригентски клас във Висшето училище за музика в Манхайм.
Свири съвместно със световни изпълнители като Ане–Софи Мутер, Едита Груберова, Tомас Хемпсън, Kрасимира Стоянова, Веселина Кацарова, Лука Пизарони, Рамон Варгас, Диана Дамрау, Пьотр Бечала, Анна Нетребко. Носител е на редица награди и има в репертоара си над 40 оперни заглавия, между които са „Електра” и „Кавалерът на розата” на Р. Щраус, „Рейнско злато” и „Летящият холандец” на Вагнер, „Похожденията на безпътния” на Стравински, Моцартовите „Вълшебната флейта”, „Милосърдието на Тит”, „Отвличане от сарая”, „Сватбата на Фигаро”, опери от Нино Рота, Бенджамин Бритън, над 10 балетни заглавия: „Пролетно тайнство”, „Жар птица” на Стравински, „Пепеляшка” и „Ромео и Жулиета” на Прокофиев и др.