"Превзетата държава има и превзети медии". Как моделът "пълен съпорт" произвежда пропагандни машини

Според статистически данни през последните шест години трите национални телевизии са получили над 182.8 млн. лв. от скрита хазартна реклама въпреки че официално тя е забранена

Могат ли договори за скрита реклама на хазартни игри за стотици милиони левове да купуват медийно влияние? Този въпрос беше провокиран от последните разкрития на обвиняемия бизнесмен Васил Божков за отношенията на лотарийните му игри с Нова телевизия преди и след като тя беше купена от братята Кирил и Георги Домусчиеви. От публикуваната паметна бележка стана ясно, че в замяна на ангажимент за многомилионни постъпления от реклама стои обещание за „пълен съпорт в Държавната комисия по хазарт (ДКХ)“.

Според преподавателя по медийно право проф. Нели Огнянова в случая за обществото стана видим механизмът, по който държавата използва едрия бизнес, за да превръща цели медийни групи в пропагандни машини. Бившият депутат от Реформаторския блок и адвокат Петър Славов също смята, че финансиране, надхвърлящо дори стойността на самата телевизия, няма как да не влияе на нейната политика.

Отношенията между Божков и Домусчиев

В понеделник Божков публикува в официалния си профил във Фейсбук „паметна бележка“ от 10 юли 2019 г., с която се ангажира да осигури на Нова телевизия реклама за 20 млн. лв. без ДДС на година за срок от 10 години. В случай, че това финансиране бъде загубено, документът предвижда то да бъде компенсирано с други подобни договори за същите суми в телевизията или в ПФК „Лудогорец“, също собственост на Домусчиеви. Последната точка от „паметната бележка“ предвижда в замяна Кирил Домусчиев да осигури на Божков „пълен съпорт“ от ДКХ за хазартния му бизнес.

Според твърденията на обвиняемия бизнесмен, който в момента се намира в Дубай, по силата на това споразумение на 1 август 2019 г. е подписан и непазарен договор между фирмите му „Национална лотария“ и „Ню геймс“ и „Нова броудкастинг груп“ на стойност 240 000 000 лв. с ДДС.

Кирил Домусчиев никога не е криел близките си отношения с премиера Бойко Борисов и финансовия министър Владислав Горанов

Последва отговор от Кирил Домусчиев отново във Фейсбук, с който той потвърди, че действително е подписал въпросната „паметна бележка“, но с уточнението, че винаги е спазвал законите на България, а Божков е е плащал дори повече за реклама и пиар още преди смяната на собствеността в Нова телевизия. По-късно същия ден хазартният бос на свой ред публикува извадки от два договара – единият от 26 юни 2018 г., преди Домусчиеви да купят телевизията, а другият от 1 август 2019 г. Първият е на стойност 8 176 800 лв. без ДДС, а вторият – за 20 млн. без ДДС годишно.

Два дни по-рано премиерът Бойко Борисов пък на два пъти нарече другата частна национална телевизия бТВ – „БожковТВ“, провокиран от въпроси на репортер. Това накара медията да излезе с официална позиция, в която заяви, че министър-председателят разпространява неверни твърдения.

Моделът на пропагандата

„Преди десетина години, по времето на КТБ, Борисов категорично твърдеше, че не притежава медии и не може да си обясни защо те го отразяват само позитивно. Тогава той дори разпространи писмо до главни редактори с въпроса дали упражнява натиск върху тях. Естествено, всички отрекоха. Сега се вижда как работи моделът на пропагандата, за чийто автор Борисов призна Ахмед Доган (в интервю пред „Медиапул“ от 7 февруари 2014 г. лидерът на ГЕРБ заявява: „Доган пръв осъзна, че ако има медийна империя и контрол върху съдебната власт, може да управлява“ – б.а.)“, припомни Нели Огнянова пред Свободна Европа, помолена да коментира разкритията в задочния диалог между двамата бизнесмени.

„Превзетата държава има и превзети медии. Държавата на Борисов чрез прилежащия си бизнесмен Домусчиев пое една нормална медийна група и я превърна в пропагандна“, обобщи тя моментната ситуация в Нова телевизия.

Според нея „пълният съпорт“ на държавата, огласен в „паметната бележка“ на Божков и Домусчиев, прозира и в сделката за самата телевизия, която беше осъществена, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани медията да бъде купена от чешката PPF Group на милиардера Петр Келнер. Мотивът на държавния регулатор беше, че медиите на „Нова броудкастинг груп“ имат голям пазарен дял, което ще ѝ даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. Решението беше обжалвано, но шведският собственик MTG прекрати сделката преди да дочака началото на делото.

Месец по-късно беше потвърдено, че Домусчиеви ще бъдат новите собственици. Този път КЗК одобри сделката, въпреки че братята вече бяха част от пазара на телевизионно притежание, държейки правата за излъчване на футболното първенство, на които Нова телевизия се явява купувач.

Непосредствено преди подписването на паметната бележка от Божков и Домусчиев, босовете на водещите футболни клубове бяха извикани на среща с Бойко Борисов, Младен Маринов, Сотир Цацаров и Иван Гешев в Министерския съвет, след която Гриша Ганчев заяви, че са се разбрали "да не се купуват мачове"

„После за финансирането: привлечен е Васил Божков – срещу „пълен съпорт“ за хазартния му бизнес. Ангажиментът поема Домусчиев, но Домусчиев не може да го изпълни. Изпълнява го държавата чрез ДКХ, Сашо, девойката”, обяснява Нели Огнянова, имайки предвид СМС комуникацията, разпространена от Божков миналата седмица. Той твърди, че в нея обсъжда с финансовия министър Владислав Горанов действията на вече бившите председатели на хазартната комисия Мария Филипова и Александър Георгиев.

„Държавата на Борисов чрез прилежащи бизнесмени е придобивала контрол и върху други медии като „ТВ Европа“ и Би Ай Ти, която закри. Държавата на Борисов осигурява „пълен съпорт“ и на Делян Пеевски, едва ли има съмнение в това. И медиите на Пеевски са в пропагандния хор, крайно странно за медии на опозиционен депутат”, коментира още преподавателката по медийно право.

Според нея този модел очевидно е използван от премиера и при смяната на собственост във футболните клубове, например. Огнянова е убедена, че Борисов не би се отказал сам от използването на тези механизми за влияние: „На прицел са малкото останали медии извън модела, да споменем вестник „Сега“, а в момента и бТВ.“

Възможността чрез хазартна реклама да се влияе на медии на практика беше призната и от самия Божков, който заяви в интервюто си пред Свободна Европа през януари, че временно е спрял постъпленията от лотарийните си игри към Нова телевизия, докато се ориентира каква ще е позицията на новото ѝ ръководство за бизнеса му.

„Оттеглих рекламата за малко, докато не дойдат новите собственици, понеже Нова телевизия отказа да ме подкрепи срещу Валери Симеонов. Исках хора, които са запознати със случая, да бъдат питани за гледната им точка, исках да бъдат зададени въпроси на Валери Симеонов за мотивите и целите. Тогава ми отказаха. Тогава им казах: като искате този закон да мине, значи не искате тази реклама – довиждане“, разказа бизнесменът по повод неуспешния опит на Симеонов да прокара законови ограничения на рекламата на лотарийни игри през 2017 г.

Постъпленията от скрита хазартна реклама

Бившият депутат от Реформаторския блок Петър Славов допуска, че именно смяната на собствеността в Нова телевизия е причината тя поетапно да се освободи от много известни и опитни журналисти, „за да не задават неудобни въпроси в ефир“.

„Гледайки тези огромни рекламни бюджети, не виждам как те не биха повлияли на политиката на медиите, които са ги получавали. Предполагам, че в тази посока тепърва ще излизат нови и нови доказателства. Трудно ми е да си представя сумите, за които се говори през последните дни – споменават се стотици милиони, които дори надхвърлят стойността на неотдавнашни сделки за електронни медии. Не бих се учудил ако се потвърди, че са правени опити или така се е стигало и до директно влияние върху медийната политика“, коментира адвокатът пред Свободна Европа.

По думите му правителството и парламентът очевидно нямат желание и воля да гарантират стриктното изпълнение на Закона за хазарта, който забранява "пряката реклама на хазартни игри", но допуска обявяване на резултатите и спечелените печалби. Именно през тази вратичка минават милионите за реклама.

Владислав Горанов твърди, че не помни да е водил СМС-комуникацията, публикувана от Васил Божков миналата седмица

„При промените в закона през февруари (за одържавяване на лотарийните игри – б.а.) имаше ясни обещания, че те ще сработят именно и срещу скритата реклама на хазарта. Виждаме, че това не се случва, така че вносителите на тези промени трябва да обяснят защо продължават и младите хора, и семействата да бъдат заливани от такива реклами в най-гледаното телевизионно време.“

Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев - и тримата бивши депутати - преди дни заведоха дело по Закона за достъп до обществена информация срещу отказа на финансовия министър Владислав Горанов да им предостави данни за постъпленията от лотарийни игри през март и април. Според отговора на министъра той не разполага с такава информация, което Славов определи като „меко казано несериозно“. Възможността на държавата да генерира по-големи приходи от лотарийни игри, с които да финансира масовия спорт, беше основният мотив на управляващите да национализират този сегмент от пазара, изтласквайки фирмите на Васил Божков.

Според данни, цитирани от „Капитал“ през февруари, неговата „Национална лотария“ е била най-големият хазартен рекламодател през 2019 г. Статистиката показва, че въпреки официалната забрана на тази реклама, през последните години тя постоянно нараства в трите национални телевизии. Общите инвестиции от такива игри през 2014 г. са били в размер над 4.4 млн, през 2015 г. – над 9.8 млн., през 2016 – над 28.5 млн., през 2017 – над 47.3 млн., през 2018 – над 50.7 млн., а през 2019 – над 44.1 млн. лв.

Your browser doesn’t support HTML5

Помните ли ги? Журналистите, свалени от ефир