Сблъсъкът на бизнеса с новата коронавирус реалност се случи за броени часове след въвеждането на извънредното положение. Някои ресторанти намериха пристан в доставката на храна по домовете, но други заведения и търговски обекти не работят вече два месеца и нямат никакъв доход. Извънредно е и в сферата на услугите. На този несъвместим с пазарната икономика мрачен фон много хора вкарват светлина в тунела с редица инициативи за спасение на бизнеса.
Георги Костов и компанията за разработка на сайтове за онлайн търговия GombaShop правят точно това - предоставят възможност на хора, които се занимават с услуги, да изработят безплатно сайт, в който да продават ваучери на клиентите си.
“Не съм се замислял”, казва Костов в интервю за Свободна Европа. Наясно е, че това не е мярка, която ще спаси бизнеса изцяло, “но може да помогне”.
Когато идеите срещнат извънредното положение
“Мислейки си какво може да се направи и как да се помогне, включително на близки на нас бизнеси, които се занимават с услуги, решихме да създадем нещо, което нарекохме магазин за ваучери, който е насочен точно за услугите”.
В момент, в който който фризьорските салони са с отменени часове, а спортните клубове и йога студията затварят врати, виртуалната комуникация може да помогне за връзката с клиентите. “Ние сме сигурни, че много ваши клиенти биха ви подкрепили, дори когато вратите ви са затворени и искаме да ви помогнем в този труден момент”, е мисията на GombaShop и Георги Костов.
България е в извънредно положение от 13 март. В сила са редица рестрикции, които целят ограничаване на разпространението на вируса. Доказано заболелите са над 1400 души към четвъртък сутринта. Заради коронавируса е силно ограничен междуградският трафик, на изходите на градовете има КПП-та, а въздушният транспорт в света е драстично намален.
“В този момент нашите услуги станаха търсени и усетих голям контраст”, споделя Костов. Онлайн търговията е един от малкото сектори, които не са пряко засегнати от мерките срещу коронавируса и дори бележат ръст.
“В момента, в който се случи всичко, за момент се замислих за обичайното - за здравето, но после видях как мои познати, които разчитат на човекопотока и контакта, изпаднаха в ситуация, която е в контраст с нашата, бидейки дигитална компания”, казва Георги Костов.
"Ако повече бизнеси подхождат човешки"
Всеки, който има нужда, може да си направи безплатен сайт, за да комуникира със своите клиенти и да извърви целия път до продажбата на услуга. Около две седмици са били нужни на екипа на GombaShop да напише нов код, така че сайтовете на компанията да са съвместими с услугите, които предлага един фризьорски салон, например.
“Интегрирахме и методи за разплащане. Всеки може да си направи виртуален пос терминал, без да се налага да ходи до банков клон. Чрез ваучери, които да продават те могат да стимулират клиентите си да купят предварително услуга. Ако едно подстригване е 30 лева, те могат да го предложат за 20, но с предварително закупуване”, обяснява Костов.
"Мисия: подкрепа за малкия бизнес. За да останем заедно” няма користни цели нито в настоящето, нито за бъдещето.
“Няма да искаме нищо в замяна. Безвъзмездно е и нямаме бизнес интерес, защото тези бизнеси никога не могат да бъдат наши клиенти, защото те предлагат услуга, а пък нашата платформа по-скоро се занимава с класическа онлайн търговия”, уточнява Костов.
“Единствената добавена стойност за нас от всичко това ще е някаква добра карма”. Костов изповядва философията, която споделят и други хора, които пренаписаха правилата за няколко дни, за да се приспособят към новата реалност.
“Ако повече бизнеси подхождат човешки и се опитват, макар и с леки усилия, икономиката да има обороти, много по-лесно всички ще излезем от тази ситуация”.
По света случаите на COVID-19 са над 3,2 милиона. Тук можете да следите разпространението на коронавируса в другите държави, информацията се обновява на всеки час.
Ако търсите или предлагате помощ, тук можете да намерите полезна информация. Следете и кои са дарителите, които помагат в борбата с COVID-19.