Златка Ангелова, която умее да лекува страданието с музика

Златка Ангелова

Ако Златка Ангелова беше само пианистка или само пациент на онкологична клиника, нищо от тази история може би нямаше да е възможно. Но тя е и двете. След като се преборва с рака, тя дарява пианото си на болницата и прави така, че следващите пациенти да имат постоянен достъп до музика. Сега ще заварите това пиано в болничния коридор на онкологията. Когато може, и самата Ангелова свири на него.

"Винаги казвам [на пациентите, които ме слушат] коя съм", казва тя пред бТВ и обяснява, че за нея е важно да даде достъп не просто до музиката, но и до знанието, че тя самата вече е минала по тежкия път на лечението на едно онкологично заболяване. Искам да знаят коя съм, че съм преживяла същото, което и те сега, повтаря тя.

Пред телевизията тя посочва, че докато е била пациентка, едно от най-тежките й преживявания е било свързано с чакането в болничните коридори, тишината в тях и угрижените лица на болните наоколо. Още докато се е лекувала, си е казвала, че след като оздравее ще се договори с болницата за това да й предостави личното си пиано и ще се върне обратно в болничните коридори, но вече в друга роля – на човек, който иска да разпръсне с музика тягостната тишина. Убедена е, че музиката лекува.

Според директора на болницата д-р Стефан Константинов музиката не лекува в прекия смисъл на думата, но е в състояние да промени нагласата на пациента към по-позитивна. Изкуството е "онази доза магия, от която всеки се нуждае", казва той пред бТВ.

Златка Ангелова е родена през 1975 г. в София. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков", а после консерваторията и Новия български университет (НБУ). Паралелно с това развива концертна дейност предимно като камерен изпълнител в различни по вид състави в България и чужбина – Испания, Италия, Македония, Израел, Корея, Турция и др. Печелила е награди от български и международни фестивали, публикува в специализирани издания и в издания на НБУ.

След като е преподавала в училището, което е завършила, и след като е водила корепетиторски класове във Вокалния факултет на консерваторията, през 1999 г. тя започва да преподава в НБУ. През 2015 г. защитава докторска дисертация на тема "Изкуството да се свири на клавесин" (1717) от Франсоа Купрен Великия – история, теория, практика". В момента води класове по камерна музика.