"Истински мед" за всеки. Стефани Димитрова, която свързва пчеларите с клиентите

Стефани Димитрова

Когато си купувате мед от магазина, замисляли ли сте се каква част от парите, които плащате, отиват за пчеларите, които го произвеждат?

Хората, които стоят зад проекта „Истински мед“, са проверили и се оказва, че най-често разликата между цената, която плащате за бурканче мед, и парите, които отиват при производителя, е много голяма. Затова те са решили да предложат алтернативен път на меда към потребителите, който в по-голяма степен да оценява справедливо труда на пчеларите.

Зад проекта „Истински мед“ стои технологичната компания Pollenity, която произвежда технологии за пчеларство. Макар че целия екип работи по проекта, дейностите по него координира Стефани Димитрова, която се занимава с маркетинга на компанията.Тя определя проекта като кауза и разказва, че концепцията се заражда около неблагоприятното положение на пчеларите в България.

„Те са в много неизгодно икономическо положение, тъй като доста често се случва големите прекупвачи да изкупуват меда на много ниски цени. Тази година имаме информация за цени на килограм от 3 – 3,5 лева на едро, което е значително под себестойността на продукта. Тоест за пчеларите не е изгодно да си продават меда и изобщо да се занимават с пчеларство.“

Стефани и екипът често забелязват във фейсбук групи обяви за продажба на кошери и пчелини от пчелари, които се отказват от занаята си. Те решава, че има какво да се направи.

В началото на тази година тръгва платформата „Истински мед“, която свързва пчеларите с клиентите. „Целта ни е до хората да достига истински, качествен мед, а пчеларите да получават честно заплащане за труда си, за да могат да продължават да се занимават с това, което могат най добре – да гледат пчели“, разказва Стефани Димитрова.

За целта всеки пчелар определя сам цената, на която да се продава медът му. Екипът на проекта се занимава с опаковането на меда, слагането на етикети, рекламата и доставката. Цената на бурканче мед от 450 грама е между 10 и 12 лева, вижда се в патформата. От тях най-малко 60% отиват при пчеларите, казва Стефани. „Нашата цел не е да печелим от този проект. Основната ни дейност остава продажбата на технологии. Останалата сума отива за покриване на разходите по опаковка, реклама и доставка.“

Освен към българските пчелари, проектът е насочен и към пчелите, чиято роля за опрашването на растенията е ключова за поддържане на биоразнообразието. Затова медът се предлага в стъклен буркан и опаковка от рециклирана хартия, в която има семена от медоносни растения. „Ако решите да посадите опаковката, ще поникнат цветя, с чийто прашец пчелите да се хранят.“ В София доставките се правят с електромобил през зимата и с велосипед през лятото. „Цялата ни мисия се върти около това да създадем един устойчив пчеларски сектор и да сме възможно най-близо до природата без да ѝ тежим допълнително.“

Като продължение на „Истински мед“ се ражда инициативата „Осинови кошер“, чрез която всеки човек може да подкрепи пчелар като си осинови кошер. Като плаща месечен абонамент, всеки може да получи един, два или три буркана мед месечно в зависимост от избрания пакет, както и възможност да посети осиновения кошер. „За пчеларя това носи сигурна реализация на меда му срещу честно заплащане“, обяснява Стефани.

„Тези кошери, разбира се, си остават на пчеларя. Те не променят собствеността си или местоположението си. Ангажиментът е свързан с това, че осиновителят може да отиде на пчелина, да види кошера, да разгледа, да му се обясни. Но пчеларите, с които се срещаме, са много сладкодумни хора и говорят с голяма любов за пчелите си и много се вълнуват да се запознаят с осиновителите.“

В момента платформата работи със седем пчелари, от които шестима са включени в инициативата „Осинови кошер“. Предстои включването на още четирима пчелари.

Всеки пчелар може да се включи в проекта, като изискване към бъдещите участници е да използват технологията на фирмата. Pollenity произвежда сензорни устройства, които измерват ключови показатели в кошера и дават на пчеларя информация във всеки момент за здравословното състояние на пчелите и условията в кошера. Продуктите на фирмата са търсени в държави като САЩ, Канада, Обединеното кралство, Франция, Германия, Русия и Австралия. В България обаче по-малко пчелари могат да си позволят въвеждането на такава технология.

„Ние сме тук, в България, и развиваме продукт, който е насочен по-скоро към международния пазар, тъй като технологията е скъпа за производство. Същевременно по-голяма част от българските пчелари нямат възможностите на американските или германските пчелари, за тях е по-трудно да се сдобият с такава технология. Но ние сме тук и искаме да направим повече за развитието на екосистемата тук, защото знаем колко са важни пчелите и каква е тяхната роля за биоразнообразието“, мотивира Стефани Димитрова замисъла на проекта „Истински мед“.

Преди да попадне в компанията, в която работи сега, тя е работила в европейски институции и в неправителствени организации, свързани с европейски теми след като завършва бакалавърска степен по Европеистика в Софийския университет. Тя е и магистър по предприемачество.

Първият ѝ досег с пчелите е още като дете, когато дядо ѝ помага в грижата за два кошера. Истинският ѝ интерес към пчеларството се появява по-късно и е провокиран както от разговорите с колеги във фирмата, в която работи в момента, така и от съзнанието ѝ за ключовата роля на тези насекоми за съществуването на познатите ни растителни видове, а от там и на цялата биосфера.