Американският софтуерен гигант "Майкрософт" обяви, че си поставя за цел до 2030 г. да отстранява от атмосферата повече въглероден диоксид отколкото произвежда. До 2050 г. пък компанията се надява да е "изтеглила" достатъчно, за да компенсира всички преки въглеродни емисии, които е направила от създаването си, предаде "Ройтерс".
Намерението за премахване на въглерод, който вече е в атмосферата, отличава климатичните цели на "Майкрософт" от обещанията на другите компании, които залагат на намаляване или предотвратяване на отделяните емисии.
Много компании си поставят за цел да станат "въглеродно неутрални", докато "Майкрософт" иска да бъде "въглеродно отрицателна".
Концернът планира до 2030 г. да свие с над 50 процента въглеродните емисии в цялата си снабдителна верига. Планът включва и създаване на "Фонд за климатични иновации", който през идните четири години ще инвестира 1 млрд. долара в ускоряване на развитието на технологии за изтегляне на въглерода от атмосферата.
Как точно се "изтегля" въглероден диоксид?
Компанията предлага няколко различни начина за отстраняване на въглерод от атмосферата.
- засаждане на нови гори и разширяване на съществуващите;
- връщане на въглерод в почвата - това е възможно с добавяне на микроби и хранителни вещества към изсъхнала почва, което трябва да направи почвата по-плодородна и по-малко податлива на ерозия;
- директно улавяне от въздуха - "изтегляне" на въглероден диоксид от атмосферата, вероятно с помощта на големи вентилатори, които да насочват въздуха към филтри, където ще става отстраняването;
- биоенергия с улавяне на въглерод - отглеждане на култури и улавяне на отделяния от тях въглероден диоксид, например, при горене за отделяне на топлина или когато ферментират за производството на гориво като биоетанол.
Целта е до 2050 г. "Майкрософт" да е изтеглила достатъчно въглерод, за да компенсира всичките емисии, които е отделила от създаването си през 1975 г. Това включва преките емисии от източници като фирмените автомобили, както и непреките емисии например от използването на електричество.