В края на 2019 г. в социалните мрежи се разпространи изненадваща статия от сайта thetrendspotter.net, озаглавена "20 най-добри ски курорта в Европа за този сезон". В нея българската планина Витоша беше поставена на 17-о място в света, малко след най-впечатляващите зимни курорти като "Вал д'Изер" и "Шамони" във Франция, "Санкт Антон" в Австрия" и "Зермат" в Швейцария.
"Това, което прави българската планина Витоша толкова привлекателна е нейната достъпност. Намира се само на 10 км от столицата София". Така авторката на статията започва описанието на курорта и продължава с допълнителни детайли. Според нея зимният сезон на Витоша е от около 120 дни, в планината има ски-училища и писти за деца, което, по думите й, прави мястото подходящо за семейни ваканции.
Звучи чудесно. Въпросът е защо всички тези добри думи будят смях сред много от хората, които карат ски у нас.
Недостъпната планина
Ключовият отговор е в думата "достъпност". С всяка изминала година Витоша всъщност става все по-недостъпна.
Преди 15 зими, например, в планината работеха над 10 ски-съоръжения и се поддържаха поне още толкова писти. Но на 8 януари тази година курортът откри сезон 2020 с два работещи лифта – "Симеоновски лифт" и "Лале 1". При подходящи метеорологични условия би могло да заработи и "Лале 2".
Според собственика на повечето съоръжения в планината "Витоша Ски" АД за скиорите и сноубордистите има и няколко влека, не по-дълги от 500 метра, които са подходящи за начинаещи.
През останалите сезони на годината Витоша е много популярно място за планинарство, бягане, колоездене и парапланеризъм. Проблемът с достъпа обаче седи.
"В момента хората, които искат да достигнат планината, трябва да направят това с личния си автомобил, който замърсява планината," казва планинският колоездач Никола Багаров, който практикува екстремната дисциплина "спускане". Той е режисьор на късометражния документален филм "Изгубената Витоша", който разказва за трудностите пред любителите на този спорт, откакто през 2019 Драгалевският лифт спря да работи.
"Планината се препълва с хора през уикендите. Транспортът е проблемен. Винаги препълнени автобуси и спрени лифтове, поради което Витоша прилича на огромен паркинг през почивните дни." Така описва пък ситуацията през лятото читателката на Свободна Европа Юлияна Текова на страницата ни във Фейсбук.
През лятото на 2019 г. в почивните дни на Витоша работеха само "Симеоновски лифт" и двата лифта на "Лале". Градската автобусна линия номер 66 е на всеки 30 минути, което е крайно недостатъчно за целия наплив от туристи, които искат да се качат в планината в свободното си време. Автобусите често са препълнени и хората трябва да чакат следващия рейс. В делнични дни пък градски транспорт и лифт до Алеко въобще няма.
Затова повечето жители на София прибягват до употребата на личен автомобил, което създава такъв сериозен трафик по тесния криволичещ път, че КАТ и Столична община са принудени да не пропускат автомобили между 11 и 14:30 часа в събота и неделя.
Your browser doesn’t support HTML5
Защо Витоша е в това състояние?
Собственик на повечето лифтове и влекове в планината е дружеството "Витоша Ски" АД, което при сключването на сделката през 2007 г. предвиждаше 50 млн. евро инвестиция в ски зоната, която да увеличи капацитета й до 10 000 души. Собственик на неработещия от години ски-влек "Заека" е Министерството на младежта и спорта. Единствените други собственици на съоръжения в планината са ски-училищата, които през последните години сами изградиха няколко влека, за да могат да обучават стотиците деца, които искат да карат ски и сноуборд всяка зима.
Свободна Европа попита "Витоша Ски" АД защо броят на работещите съоръжения на Витоша е намалял значително през 13-те години, в които те са собственици.
"Не работят не защото ние не искаме да работят, а защото вече експлоатацията им става невъзможна. (…) Ние сме готови незабавно да започнем подмяна, стига да има законова възможност за това", отговори писмено началникът на сектор "Ски писти и машинен парк" в дружеството Радослав Пеев.
Позицията на фирмата е, че нормативни пречки не позволяват подмяната на съществуващите съоръжения на територията на парка, а съществуващите са толкова стари, че поддръжката им е почти невъзможна и се налага експлоатацията да бъде спряна. Такъв е например случаят с 60-годишния Драгалевски лифт, чиято работа те прекратиха през 2019 г. точно от съображения за безопасност.
"Законът за горите изисква стъпките на стълбовете за лифтове и влекове да бъдат изключвани от горски фонд, а Планът за управление на ПП "Витоша" го забранява", пише Пеев. "За да бъде променен Законът за горите по Конституцията на Република България, законодателна инициатива има Министерският съвет и всеки един народен представител. "Витоша ски" АД не е нито едното, нито другото. По отношение на плана за управление - там биха могли да съдействат всяко едно отраслово министерство, както и Столичната община", допълва той.
Не всички са съгласни с интерпретацията на закона и плана за управление, описана от "Витоша Ски" АД.
Бившият дългогодишен директор на парка Тома Белев често е сочен като "виновник" за липсата на развитие на зимните и летните възможности за спорт и отдих на Витоша от различни български сайтове. Той обаче казва, че законовите рамки, поставени в Закона за горите и Плана за устройство на Природен парк "Витоша" не създават такива ограничения върху дейността на собствениците на лифтовете като фирмата "Витоша Ски" АД.
Законовите рамки не задължават да бъдат запазени стъпките на стълбовете на старите лифтове при подмяната им с по-нови, нито тяхното изключване от горските територии, казва Белев. Планът за управление на парка изисква само да се запази вече съществуващото трасе при подмяната на лифт и влек. По думите му право на строеж "за нуждите на основен ремонт, реконструкция, подмяна и/или модернизация на станции и стълбове на съществуващи лифтове и влекове" се дава без промяна на предназначението на територията според Закона за горите.
Според Радослав Пеев от "Витоша Ски" АД към момента на дружеството законово е позволено само да удължава живота на съоръженията.
"Средно по около един милион лева дружеството влага в цялостна годишна поддръжката на старите съоръжения. Но и въпреки тази сума не винаги се получава, защото отдавна не се произвеждат резервни части. Например, някои от лифтовете са връстници на националната телевизия. Тя тогава се е гледала на телевизори "Опера". Сега някой ползва ли такъв телевизор?", пита риторично той.
"Затова единственият възможен и правилен вариант е тяхната подмяна с нови съоръжения. Незабавно ще започнем да инвестираме, когато имаме правна възможност. Едва тогава ще се осъществи нашата отдавна забавена инвестиция", добавя Пеев.
Тома Белев отрича Планът за управление на парка да не позволява поставянето на нови ски влекове и подмяната на остарели лифтове като "Романски", Княжевския и Драгалевския лифт. Той обръща внимание на конкретни точки в плана, които "насърчават" подмяната на стари и опасни съоръжения и "допуска" създаването на нова по-ефективна и безопасна мрежа от влекове в района на х. "Алеко".
Къде са властите?
Столичната община би бил очевиден арбитър в спора за поддръжката и развитието на природния парк "Витоша". Според Закона за устройство на територията кметът дори би могъл да задължи собственика на съоръженията да “извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване" или да премахне неговия опасен или неработещ строеж или съоръжение. Не е ясно защо общината до сега не е направила това.
Това беше и един от въпросите, които Свободна Европа изпрати на 7-ми януари до Столичната община и до Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Отговори засега не са получени.
Предизборната програма на последните местни избори на кмета на София Йорданка Фандъкова обаче предвижда подобряване на "достъпа до планината с повече градски транспорт и работещи лифтове".
Конкретните мерки, обещани в програмата, включват:
- възстановяване на Княжевския и Драгалевския лифт,
- обща станция на метрото и Симеоновския лифт,
- лесен и екологичен достъп до планината с повече градски транспорт,
- нови ски влекове за обучение на децата от софийските училища
В програмата си Фандъкова дори обещава Княжевският лифт да бъде възстановен "със или без съдействието на собственика до 2021 г.", а за Драгалевския лифт ще бъдат предприети "всички законови мерки".
Кметът гарантира и това да няма ново строителство в планината, а съществуващите занемарени общински хижи да бъдат възстановени.
Нищо от тези обещания обаче не беше осъществено през изминалите 3 мандата от управлението на Фандъкова. Държавата също избира да не се меси в проблемите на Витоша, докато старите съоръжения продължават да ръждясват в планината на фона на бездействието на институциите.