Русия притежава най-големия в света флот от кораби ледоразбивачи. През декември започнаха изпитанията на най-големия ледоразбивач, строен досега.
Географията не дава много избор на Русия. Разбиването на леда в замръзналите морета е важно и за икономиката, и за армията.
Първият достатъчно мощен кораб, който може да се придвижва през полярния лед в района на Северния полюс, е "Ермак". Плавателният съд е построен в Англия по поръчка на правителството на Русия през 1899 г.
На тази снимка "Ермак" (вдясно) участва в операция по спасяване на заклещен в леда руски боен кораб през 1900 г. В началото параходът е задвижван с четири перки - три в задната част и една отпред. Това е първият толкова мощен полярен ледоразбивач.
След комунистическата революция през 1917 г. ледоразбивачите стават още по-важни за Кремъл. С тяхна помощ е поддържан маршрутът през северните морета - единственият воден път от Европа към Азия, който изцяло е под Съветски контрол.
Съветските ледоразбивачи проправят път за по-малките търговски кораби, като този конвой в Балтийско море. През 1940 г. СССР дори осигурява "ескорт" през северния път на нацисткия боен кораб "Комет", който пътува от Европа до Тихия океан. Там "Комет" създава сериозни проблеми за корабоплаването на антихитлеристките съюзници.
Повечето ледоразбивачи имат нос с формата на лъжица, построени са от закален корпус и имат подсилваща вътрешна рамка. На снимката е "Вайгач", пуснат на вода през 1909 г. Заобленият нос е необходим за плъзгане по леда...
... и пробиване на път с помощта на огромната маса на самия кораб. Носовете на съвременните ледоразбивачи са покрити с хлъзгав слой смола за намаляване на триенето с леда.
До 1957 г. няколко държави вече притежават мощни ледоразбивачи, когато Съветският съюз пуска на вода "Ленин". С него започва ерата на атомните ледоразбивачи. Русия все още е единствената държава, която използва ядрена енергия за този вид кораби. На снимката е ледоразбивачът "Ленин" по време на арктическа експедиция през 1961 г.
Техник проверява нивото на радиация в зоната на ядрения реактор на "Ленин" през 1962 г. Атомните кораби са скъпи за производство и поддръжка, но могат да плават с години без нуждата от зареждане. Това е важно в безлюдните полярни зони.
Туристи от Хонконг се снимат пред "Ленин" в Мурманск през 2019 г. В кариерата на ледоразбивача има две аварии на ядрения реактор. Корабът бе "пенсиониран" през 1989 г. и в момента е музей.
Полярна мечка на борда на ледоразбивача "Арктика". През 1977 г. това е първият атомен кораб, който достига до Северния полюс.
Корабът "Арктика" и другите кораби от тази серия имат изграден нос от стомана с 50 сантиметра дебелина, която може да разбива лед с дебелина до 5 метра.
Ядрен реактор с тегло почти 200 тона се инсталира на съветски ледоразбивач. Един пълен работен ден сред ледовете в Арктика използва не повече от 300 грама уран. За сравнение, дизеловите кораби от подобен обем изгарят 100 тона гориво.
На тази снимка членове на екипажа на "Арктика" използват свободното си време, за да релаксират в отопления плувен басейн на борда. Снимката е от 1977 г.
Помещението с двигателите на атомния ледоразбивач "Русия". Снимката е от 1986 г.
Този турист от Саудитска Арабия се моли на Северния полюс. Снимката е от 1990 г. След разпадането на Съветския съюз, някои от атомните ледоразбивачи повишават приходите си като превозват богати туристи до Северния полюс.
Атомният ледоразбивач "50 години от победата" има пет курса с туристи до Северния полюс само през 2018 г. Билетите за сезон 2020 започват от 30 995 американски долара на човек.
Огромните ресурси, които Русия налива в своя флот от атомни ледоразбивачи, увеличават трафика и военното присъствие в северните морета. Москва поддържа няколко военни бази в региона. Според някои прогнози Арктическият океан притежава около една четвърт от неразработените световни залежи на петрол и газ.
На тази снимка от декември 2019 г. новият "Арктика" напуска Санкт Петербург. Това е най-големият и най-мощен ледоразбивач в света, който вече проведе изпитания във Финския залив. Очаква се през лятото корабът да влезе в активна употреба.