Страните членки на ЕС одобриха пакета „Мобилност I“

Българските превозвачи организираха масирана кампания срещу приемането на новите европейски правила в товарния транспорт

Постоянните представители на страните членки от ЕС одобриха в петък в Брюксел постигнатия миналата сряда между преговорните екипи на Съвета и Европейския парламент компромис по пакета "Мобилност I". Това съобщи финландското председателство на Съвета на ЕС.

"Правилата, които одобрихме днес, са ясни, справедливи и приложими. Те ще подобрят трудовите и социалните условия за шофьорите, професия, която трябва да стане по-привлекателна. В същото време създаваме по-хармонизирани и стабилни бизнес условия за транспортните компании, голяма част от които са малки и средни предприятия. Облекчените процедури и по-равномерното прилагане ще улеснят живота на водачите, предприятията и националните власти", Тимо Харака, министър на транспорта и съобщенията на Финландия, председател на Съвета

Компромисът предвижда подобряване на условията на труд на шофьорите на ТИР, като регламентира времето за работа и почивка, трудовите възнаграждения, които водачите ще получават при курсове в други европейски държави, както и достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.

Очаква се на 23 януари пакетът да бъде одобрен и от Транспортната комисия на Европейския парламент, след което окончателно ще бъде гласуван от евродепутатите и от европейските министри преди да влезе в сила.

Договореният компромис приема всички нововъведения, срещу които протестират българските превозвачи. Шест европейски държави: България, Румъния, Унгария, Литва и Полша, имат възражения към разпоредбите, но техните гласове не са достатъчни, за да блокират приемането на новата законодателна уредба.

Европейската комисия съобщи във вторник, че ще провери дали правилото за връщането на камионите по месторегистрация на осем седмици е в унисон с климатичните цели на ЕС. В същото време тя приветства изискването шофьорите да се връщат веднъж месечно у дома и да спят в хотелски условия, след като прекарат не повече от 45 часа седмично в кабините на камионите. Урежда се въпросът и със заплащането, което трябва да съответства на това в страната, в която е изпратен да работи шофьорът.

Новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Те ще осигурят на сектора яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.

България обяви, че след приемането на законодателния пакет ще подаде жалба срещу него в Съда на ЕС, като дискриминиращ периферните страни в Европа.