Полша е нарушила правото на Европейския съюз, когато е намалила възрастта за пенсиониране на всички магистрати и е въвела различна възраст за мъжете и жените. Това прие Съдът на Европейския съюз в поредно решение срещу реформата на съдебната система в централноевропейската държава, предприета от управляващата партия „Право и справедливост“ на Ярослав Качински.
През юли 2017 г. депутатите в Полша приеха закон, който понижава възрастта за пенсиониране на всички съдии и прокурори в страната. Преди това всички магистрати се пенсионираха на 67 години. Законовите промени задължиха жените да се оттеглят от професията на 60 години, а мъжете – на 65. Всяко решение дали магистрат да продължи да работи след тази възрастова граница принадлежи на министъра на правосъдието т.е. на изпълнителната власт.
Вижте също "Сценарият е винаги еднакъв". Как управляващите в Полша тормозят независими съдииЕвропейската комисия предаде Полша на Съда на ЕС заради тези промени в закона. На 5 ноември 2019 г. той излезе със своето решение. В него се казва, че законовите промени са от една страна дискриминационни спрямо жените, защото не им се предоставят равни условия на работното място.
Освен това, за да изпълняват магистратите задълженията си, те трябва да бъдат независими, се казва в решението. „Съдът отбелязва в тази връзка, че орган на изпълнителната власт, какъвто е министърът на правосъдието, е получил правомощия да решава дали един магистрат може да продължи дейността си след достигане на разписаната в закона пенсионна възраст".
В решението на съда се отбелязва, че критериите, на базата на които министърът на правосъдието трябва да реши дали един съдия или прокурор може да продължи да работи след навършване на пенсионна възраст, са неясни, а решението му не може да се оспорва по съдебен път. Затова Съдът на ЕС постановява, че законовите промени противоречат на принципа за несменяемост на съдиите.
„Комбинацията от предприети мерки (от полската законодателна власт) създава обосновани съмнения, че новата система всъщност може да цели да даде на министъра на правъсъдието правомощия да премахне някои съдии от позициите им, когато достигнат новата възраст за пенсиониране, и да запази на постовете им други магистрати“, се казва в решението.
Това не е първото решение на Съда на ЕС, което обявява елемент от съдебната реформа в Полша за противоречаща на правото на ЕС. През юни 2019 г. Съдът в Люксембург реши, че Варшава е нарушила независимостта на съда със свалянето на възрастта за пенсиониране на съдиите във Върховния съд. Тази реформа, предложена от управляващата партия „Право и справедливост“ и приета от депутатите на партията в полския Сейм, принуди 27 от 72-мата върховни съдии да напуснат постовете си преди края на мандатите им. Те обаче продължиха да ходят на работа, а десетки хиляди граждани излязоха на протест в защита на независимостта на съда.
През декември 2017 г. Европейската комисия предприе безпрецедентна мярка срещу посегателствата на управляващите срещу независимостта на съда – беше задействана процедура по член 7 от Лисабонския договор, известна като „ядрена опция“. Тя се задейства, когато държава членка нарушава основополагащ принцип от договора за ЕС. В случая с Полша това е върховенството на закона. Като крайно наказание в случай че държавата не се поправи, процедурата по член 7 предвижда лишаване на държавата от право на глас в европейските институции.