220 млн. лева е заложило правителството за разширяване и модернизиране на пристанищната инфраструктура в района на Варна през следващите 3 години. За това съобщава в. „Сега“, като се позовава на приетия в четвъртък от правителството проект на държавен бюджет за 2020 г.
В същата посока са и плановете на дружеството, чийто собственик е почетният председател на ДПС Ахмед Доган, който купи ТЕЦ „Варна“ и пристанището на централата. Макар за удълбочаването на пристанището да се говори отдавна, държавни пари се предвиждат за това чак когато то премина в частни ръце, пише „Сега“.
Средствата ще бъдат разпределени в рамките на 3 години, като през 2020 г. са заложени субсидии от 111 млн.лв, за 2021 г. - 131 млн. и за 2022 г. – оставащите 11 млн. лв.
„Допълнителните средства за 2020-2021 г. в размер на 220 млн. лв. са за развитие на пристанищната инфраструктура в района на град Варна във връзка със съвременната тенденция за увеличаване големината на корабите, която поставя определени изисквания относно дълбочината на подходите към пристанищните терминали. Тези инвестиционни решения ще позволят бързото изграждане на контейнерен терминал, два терминала за зърно, един за течни товари (сярна киселина) и терминал за петролни продукти“, цитира „Сега“ мотивите на правителството.
Доган купи не само ТЕЦ „Варна“, но и прилежащото пристанище на въглищната централа, което сега планира да разшири. Според в. „Капитал“ плановете предвиждат то да се развие като конкурент на държавния порт при обработката на зърно и контейнерни товари.
Паралелно се движи и обновяването на самия ТЕЦ, така че от следващата година да може да участва с три пъти по-голям капацитет в търговете за предоставяне на студен резерв, от които вече спечели над 27 млн. лева. За да се случи това пък, "Булгартрансгаз" ще реконструира газопровода до централата, за да може да осигури доставките на необходимите за работата му количества природен газ, добавя „Капитал“.
Заедно с Доган, собственици на ТЕЦ „Варна“ и пристанището са и децата на бившия транспортен министър на Данаил Папазов, който е изпълнителен директор на централата. Той прехвърли 30% от дяловете си на Доган, след което плановете за модернизация бързо напредват, пише „Капитал“.
През 2018 г. беше одобрен план за управление на отпадъците от новото пристанище. А пък през януари тази година министрите на транспорта и на регионалното развитие Росен Желязков и Петя Аврамова са издали съвместна заповед, с която са разрешили изработването на генерален план на пристанището чрез обединяване на няколко нови имота около него. Един от терените - кейовата стена, е собственост на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", но то изрично е обявило, че не възразява срещу обособяването на новия порт.
Плановете за модернизация предвиждат до края на годината или в началото на следващата да започне изграждането на нов кей в пристанището на ТЕЦ-а.