Къде е пешеходният светофар? Отговори на въпросите за най-новото кръстовище в София

За първи път кръстовище на две нива до пазара "Красно село" е проектирано през 1998 г. През годините проектът е променян, но винаги е предвиждал поне две ленти в локалните платна. За разлика от настоящия вариант.

Пети ден в София функционира най-новото кръстовище на две нива, част от мащабния проект на „Мерополитен“ ЕАД за третата линия на метрото – пробивът на бул. „Цар Борис III“, който прави директна връзка между бул. „Гоце Делчев“ и ул. „Житница“.

Наред с облекчаването на трафика около пазара „Красно село“ и възстановяването на градския транспорт, с пускането на новото кръстовище обаче се откроиха и някои проблеми. Става въпрос за липсата на втори пешеходен светофар на „Цар Борис III“, както и за преместването на едната спирка на автобусите 73, 83 и 102 на ул. „Житница“. Това обаче поражда рискове.

Двете промени принуждават пешеходците, които идват откъм „Овча купел“ и искат да достигнат пазара, да пресичат заобиколно кръстовището през 3-4 светофара. Или да пресичат неправилно. Причината е, че по настояване на КАТ е премахната пешеходната пътека през „Цар Борис III“ от страната на Витоша, за да не се затруднява движението на коли, които идват от „Гоце Делчев“ и правят ляв завой към кв. „Княжево“.

Your browser doesn’t support HTML5

Пробивът под бул. "Цар Борис III": предимства и проблеми

„Всичко е съобразено със становищата на Постоянната комисия по транспорта, организацията и безопасността на движението към СО“, уточни пред Свободна Европа изпълнителният директор на „Метрополитен“ проф. Стоян Братоев.

Проектът за кръстовището датира от 1998 г.

Проект за кръстовище на две нива на това място съществува още от 1998 г. и през годините той е актуализиран. Основната разлика между първоначалния вариант и този, в който пробивът бе изпълнен сега, са по-тесните локални платна на нивото на терена – заради проблеми при отчуждаването на частни имоти.

Изграждането му заедно с метростанция „Красно село“ отдолу продължи повече от три години, през които движението в района бе ограничено в различни варианти. Очакванията на „Метрополитен“ са, че с пускането на новата линия на метрото до бул. „Владимир Вазов“ то ще бъде ползвано от почти половин милион души дневно. Според прогнозата на общината екологичният ефект ще се изразява в намаление на вредните емисии във въздуха над столицата с 4.2 хиляди тона.

Кметът на София Йорданка Фандъкова, премиерът Бойко Борисов и шефът на "Метрополитен" инспектират строежа на третата линия на метрото през юни 2017 г.

Стоян Братоев твърди, че липсата на единия пешеходен светофар няма да се усеща, когато бъде отворена метростанцията, защото хората ще могат да ползват подлезите от двете страни на „Гоце Делчев“ и „Житница“. Очакванията му са това да стане факт максимум до 2-3 месеца. През това време обаче стотици хора на ден пресичат неправилно, за да не чакат няколко светофара, докато обиколят кръстовището, движейки се например от община „Красно село“ към пазара или обратно.

Защо няма втори светофар?

Необходимостта от ограничаване на пешеходците, които преди можеха да пресичат левия завой за „Княжево“, идва от факта, че локалното платно по „Гоце Делчев“ разполага само с една лента. Така, няма как да бъде предвидена отделна фаза на светофара, която да не се засича с пешеходния. Причината да няма поне втора лента се крие в проблеми с отчуждаването на частн имоти около кръстовището.

Братоев обясни, че общината е успяла да спечели всички дела от страната на ул. „Житница“ преди проектът да бъде завършен, но от страната на пазара все още има не малко висящи дела. По тази причина и входът за метростанцията и подлеза откъм пазара буквално е залепен за фундамента на сградата до него.

Краят на тротоара с велоалея по бул. "Гоце Делчев" в посока ул. "Житница", където хората също масово пресичат неправилно, тъй като най-близките пешеходни пътеки за пазара са на бул. "Цар Борис III" и ул. "Хубча"

В първоначалния проект за пробива на „Цар Борис III“, датиращ от 1998 г., са били предвидени по 3 ленти за коли в локалното – наляво, направо и надясно. В настоящия вариант обаче е имало място само за две ленти във финалния участък на „Житница“ преди кръстовището.

Преместването на автобусната спирка обаче не се е наложило заради проблема с отчуждаването на имоти и липсата на място за поне втора лента в локалното на „Гоце Делчев. Попитан защо спирката не е оставена близо до пазара, който е основният обект в района и през него минава най-голям поток от хора, проф. Братоев заяви, че този вариант също е съобразен с КАТ, за да не се затруднява трафикът по „Гоце Делчев“.

Защо автобусната спирка е преместена?

Проектанти коментираха пред Свободна Европа, че действително правилото е автобусните спирки да бъдат поставяни след кръстовище, но то не винаги е задължително, тъй като в случаи като с пазара „Красно село“ това създава т.нар. паразитен трафик от хора.

Не е ясно какви са мотивите за това становище при положение, че в участъка на „Гоце Делчев“ преди тунела под „Цар Борис III“ има по две ленти във всяка посока на движение. Тротоарът от страната на преместената спирка дори позволява да се направи т.нар. джоб за спиране на градския транспорт. В момента дясната лента за движение в посока „Житница“ постоянно е заета през деня от таксита и неправилно спрени и паркирани автомобили.

Стоянката на такситата на бул. "Гоце Делчев" до пазара "Красно село", където според проектанти можеше да бъде направена автобусната спирка в посока жк "Овче купел"

В първия ден след пускането на новото кръстовище на две нива, в социалните мрежи се появиха снимки на детайли от строежа, които предизвикаха неодобрение. Още в понеделник беше отстранено, например, ел. табло, захранващо помпите на тунела, което временно се оказа в средата на тротоара. Демонтиран бе и един елемент от оградата на тротора до вело алеята на „Гоце Делчев“, тъй като пречеше на колоездачите. Дори и без ограда обаче, велоалеята свършва там, тъй като след това няма място заради неотчуждените парцели, на които се намират павилиони за закуски.

Още в първия ден от Столичната община опровергаха и информациите, че автобусите минават през горното ниво на кръстовището и чакат в задръстването в локалните платна, защото тунелът е твърде тесен. Всъщност, той е широк 9 метра и е висок над 4.50 метра, която позволява преминаването на автобус. Идеята обаче е линиите 73, 83 и 102 да правят връзка и със спирките на трамвай 4 и 5.