Една държава има много повече средства да влияе върху световните дела от многочислена армия или многомилиарден бюджет. Реномето, културата и дори дипломатите, умеещи да си служат със социалните мрежи, могат да направят дори повече за тежестта на една държава.
Авторите на класацията Soft Power 30, която се прави от 2015 г. насам, смятат, че в днешния свят на комуникации доброто име може да отвори повече врати във външната политика, отколкото построена на границата войска или многото пари. Според тях ефективната външна политика все повече зависи от създаването на обществени и професионални мрежи. Силните държави са тези, които са в състояние чрез убеждение и привлекателност да притеглят, изграждат и мобилизират тези мрежи от хора да работят заедно.
Британската комуникационна компания “Портланд” и центърът за публична дипломация на Университета в Южна Калифорния всяка година подреждат 30-те държави, които имат т. нар. „мека сила“ в областта на външната политика – постигат резултати, благодарение на престижа и контактите си.
Според едно от определенията меката сила е способността да се формират предпочитанията на другите чрез привлекателност и привличане посредством културата, политическите ценности и външната политика.
Най-добрите
Авторите на изследването, публикувано в петък поставят Франция като най-влиятелна чрез “мека сила” държава в света за 2019 г.
Париж успява да изпревари Лондон и Берлин, които традиционно държат местата в първата тройка. В класацията за 2019 г. има и три държави от Източна Европа, като Полша е най-добре позициониранана 23-място, следвана от Чехия и Унгария, която е 28-а.
Силното лидерство на френския президент Еманюел Макрон има значителна роля за повишаване влиянието на страната, смятат авторите на изследването. Въпреки движението на „Жълтите жилетки“, което събра недоволството около растящите цени на горивата, усилията на Макрон да разреши проблемите в национален план, му върнаха доверието, на фона на икономически растеж, постигнат въпреки спада в еврозоната.
Във външнополитически план се отбелязва демонстрираното от Макрон лидерство след обострянето на отношенията между САЩ и Иран заради оттеглянето на Вашингтон от ядрената сделка. Макрон е засилил влиянието на страната си и благодарение на твърдата си позиция, с която отстоява решението на Франция да обложи големите технологични гиганти като “Майкрософт”, “Фейсбук” и “Гугъл” с т. нар. цифров данък.
За лидерството на Франция допринася и културата, която привлича огромен световен интерес, особено филмовото изкуство, храненето, спорта и туризма. Фактът, че Айфеловата кула е най-известната забележителност в света, Лувърът - най-прочутият музей, а френските ресторанти притежават най-много звезди “Мишлен”, отваря повече врати по света, казват авторите. Те дават пример с опожаряването на катедралата „Нотр Дам“ в Париж през април, което се превърна в световна новина, прекъсвайки програмите на хиляди телевизионни станции и излизайки на първите страници на вестниците по цял свят. Благодарение на реномето на Франция и известността на найната култура, стана възможно само за дни да се привлече огромна подкрепа, както във Франция, така и по света за реставрирането на катедралата. Световната реакция показа значимостта на френската култура, история и наследство по цял свят, пишат авторите на изследването.
Брекзит дърпа Обединеното кралство от лидерството му през миналата година, но проблемите у дома, не са разклатили значително международния му престиж и британската култура и образование продължават да привличат хората по цял свят. Великобритания успява да консолидира „мека сила“ по света чрез институции като „Британския съвет“ и световната служба на БиБиСи и има капацитет да инспирира глобални действия чрез присъствието си в Съвета за сигурност на ООН, НАТО и Британската общност.
Германия затваря челната тройка. Най-голямата икономика в Европа започна да отстъпва като влияние след съобщението на канцлера Ангела Меркел, че ще се оттегли през 2021 г. Добавено към по-слабите резултати за партията ѝ на последните избори, то позволи на Макрон да седне на шофьорското място в Европа.
Класацията поставя Швеция на четвърта позиция, а Съединените щати едва на пето място. Радикалният обрат на американската външна политика, според авторите в най-голяма степен отслабва влиянието на Вашингтон върху световните дела. На този фон американската поп-култура, университетите от Бръшляновата лига и Силициевата долина остават най-популярните визитки на САЩ по света.
Швейцария, Канада, Япония, Австралия и Холандия затварят първата десетка на класацията, която се прави от пет години насам.
Лидерите в Източна Европа
Според анализа Полша е най-влиятелната страна в Източна Европа. Тя е класирана на 23 място, но авторите посочват, че критичният поглед отвън към съдебните реформи на управляващата партия “Право и справедливост”, разклащат позициите й. Като причини за популярност на Полша авторите изтъкват някои правителствени реформи, свързани с подобряването на качеството на живот, продължаващият растеж на икономиката, авторитетът на полската култура и образование. Като една от бъдещите най-силни страни на Полша авторите посочват големите инвестиции, които се правят в момента в изграждането на инфраструктура и в технологиите.
Чехия следва плътно Полша, изкачвайки се за година с две места напред заради високия стандарт на живот, красива природа и живописна история, привличащи рекорден брой туристи. В друга класация Чехия се посочва като втората най-гостоприемна страна в света. Добрите спомени на чужденците от срещата с Чехия подобряват позициите й да влияе и във външната политика. „Меката сила“ на Чехия ѝ върши добра работа и на фона на протестите около идването на премиера Андрей Бабиш, разследван от ЕС за злоупотреба с еврофондове и плановете на президента Милош Земан да се откаже от признаването на Косово. Според авторите съмненията в Бабиш и политиката на Земан отслабват позициите на страната в очите на международната общност.
Унгария слиза с три позиции от миналогодишната класация до 28 място заради непрестанните опити на премиера Виктор Орбан и партията му Фидес да подриват демократичните устои, пишат специалистите по комуникация. Те изтъкват значителния напредък в цифровизацията на страната през последната година като главен повод за уважение по света. Авторитетът на унгарската култура и качеството на образованието добавят точки за доброто й класиране.
Съседите на България
Най-близките до България държави със световно влияние са Гърция и Турция, съответно на 25 и 29 място в класацията.
Политическата нестабилност в Гърция през последната година я дърпа назад с две места в класацията, но доверието към новия премиер Константинос Мицотакис, чието правителство е пъвото след края на спасителните програми ѝ печелят допълнително международно влияние. Древната ѝ история си остава най-силната „марка“ на въздействие и магнит за туристите, пишат изследователите. Известна като “люлката на съвременната западна цивилизация” Гърция е уважавана по цял свят и като пазител на тези ценности. Историята и туризмът са достатъчно привлекателни, така че в международен план Гърция да е по-харесвана от Китай и Бразилия, които я следват на 26 и 27 място.
Турция е предпоследна в тазгодишното подреждане заради силните си позиции в социалните медии и модернизирането на цифровата си инфраструктура. Тя се връща в класацията въпреки критиките към политиките на президента Ердоган, заедно с туристите, особено от Близкия изток, които се върнаха в Турция. Подобряването на икономическите резултати и стабилизирането на лирата ще направят отново страната привлекателна за инвеститорите, се казва в анализа. Авторите на изследването обръщат внимание на активното присъствие на турските министри и дипломатически мисии в социалните мрежи по цял свят, което позволява да бъде изградена силна мрежа от контакти, работещи в полза на увеличаване на влиянието на Турция в международен план.
Русия е поставена на последното тридесето място в тазгодишното подреждане, след най-доброто ѝ представяне на 26-а позиция през 2017 г. Авторите изразяват съжаление, че няма промяна във външната политика на Русия, както по отношение на Украйна, така и в Близкия изток, които според тях водят до загуба на престиж в международен план. Фактът, че Русия разполага с най-голямата дипломатическа мрежа в света, е залог за подобряване на нейния имидж, особено след призива на американския президент Доналд Тръмп тя да се завърне в група на най-богатите и влиятелни страни в света Г-7. Слабото представяне на руската икономика и ангажирането ѝ с дезинформационни кампании, насочени към Запада, обаче работят в обратната посока, заключават авторите.
Средата на класацията се заема от държави, които традиционно разчитат на влияние заради своята история и култура или заради уменията на дипломатите си да посредничат при разрешаване на спорове. Между единадесето и двадесет и второ място се подреждат Италия, Норвегия, Испания, Дания, Финландия, Австрия, Нова Зеландия, Белгия, Корея, Ирландия, Сингапур и Португалия.