"Не се разхождайте близо до автомобилния трафик". Замърсяването с азотен диоксид в София

В районите на София с висока концентрация на автомобили, замърсяването с азотен диоксид е над допустимите норми. Това създава реална заплаха за здравето на хората, преминаващи през оживените кръстовища и работещи или живеещи в непосредствена близост до тях, са изводите от първото мащабно проучване на нивата на азотния диоксид в столицата, проведено между 1 юни и 24 септември от гражданската организация Airbg.info.

Изследването на количеството азотни диоксиди е направено от доброволци на инициативата, които са поставили специални за тази цел дифузионни тръби на 30 различни места из София. На пресконференция в четвъртък основателят на Airbg.Info Стефан Димитров обясни, че за да са ефективни измервателните уреди, трябва да се поставят на високо, например на пътни знаци и дървета, на локации с различен интензитет на трафика. На всеки 30 дни тези тръби са били сменяни и пращани в специализирана лаборатория в Швейцария.

За месеците юни и август 20 места показват чист въздух, а на 7 места нивата на азотен диоксид са по-високи от годишната норма от 40 микрограма на кубически метър. За месец юли, когато трафикът в столицата е значително по-малко, измерванията показват само 6 локации с по-високи нива на замърсяване с азотен диоксид, казва Петър Киров от AirBG.info.

През септември обаче резултатите сочат, че връщането на хората и техните автомобили в града води до 10 дни интензивен трафик след началото на учебната година. "С това се качва и замърсяването. "60% от резултатите са с нива над нормата, като превишенията на места са над 2 пъти", допълват доброволците.

Карта на нивата на азотен диоксид за септември 2019

"Ако живеете в голям жилищен квартал и сте далеч от автомобилния трафик, замърсяването е под допустимите норми", напомня Киров за една от малкото добри новини. Затова и от организацията съветват да се избягват струпванията на моторни превозни средства в София.

Избягвайте срещите в непосредствена близост до улици и кръстовища с много коли. Там има много отровен азотен двуокис. Не се разхождайте, не спортувайте близо до автомобилния трафик, дори и да сте в градина или парк. Изключвайте двигателите си, когато не сте в движение, тровите се сами вътре в автомобилите си, тровите и околните (...). Пътувайте в ненатоварените часове. Трафикът в София е опасен за живота и здравето ви. Пазете особено децата и възрастните хора, съветва Стефан Димитров от AirBG.

Той приканва обществото и да изиска качествена промяна от политиците и припомня, че гражданската организация проведе дебат за подобряването на качеството на въздуха в София, на който всички кандидати за кметове направиха обещание да предприемат мерки в тази насока, ако бъдат избрани.

Какви вреди оказва азотният диоксид върху здравето ни?

"Азотният диоксид е токсичен червено-кафяв газ с тежка миризма при по-високи концентрации. При ниска миризма обаче той на практика е без цвят и без мирис", обяснява д-р Александър Симидчиев от сдружение "Въздух за здраве".

"Когато се свърже с други замърсители във въздуха, води до редица хронични най-често белодробни заболявания като хронично-обструктивна белодробна болест, астма, бронхит", допълва д-р Симидчиев. Кашлица, сълзене на очите и запушване на носа също могат да се причинят от натравяне с азотен диоксид.

По данни на Световната здравна организация в Европа 75 000 души умират преждевременно заради азотен диоксид всяка година, а броят на случаите на преждевременната смърт, причинена от замърсяване на въздуха, достига половин милион души.

"В България почти 1000 души годишно умират преждевременно от азотен двуокис, което означава, че са малко повече от тези, които загиват при автомобилни катастрофи", казва д-р Симидчиев. 700 души са загинали при пътно-транспортни инциденти в България през 2018 г. според данни на Евростат.

Как се замърсява въздухът с азотен двуокис?

Дизеловите автомобили са основните източници на отровния газ според Петър Киров от AirBG.info. "Загретият въздух в двигателя произвежда азотни оксиди, които включват токсичния азотен диоксид. В бензиновия двигател те могат да бъдат прочистени и така бензиновият автомобил излъчва около 30% по-малко азотен диоксид от дизеловия автомобил", обяснява той по време на пресконференцията. Киров добавя, че допълнителен фактор е и по-високата температура, при която работят дизелите, което усилва производството на азотни оксиди.

Екипът от доброволци, събран от AirBG.Info, провели изследването

"В Германия 75% от замърсяването с азотни диоксиди идва от дизелови автомобили, включително от нови дизелови автомобили", казва Хана Рейн от германската организация за защите на околната среда Deutsche Umwelthilfe. Те са партньори на AirBG.Info в проекта за измерване на нивата на азотен диоксид в София и са помогнали в обучението на доброволците за това как да проведат проучването.

Германската организация е провела измерване на 150 модела на дизелови коли и са установили, че всички дизели, дори и новите Евро 5, 6A, 6B и 6С, замърсяват въздуха с азотен диоксид. Единствено най-новите дизелови двигатели Diesel 6D Temp са "чисти дизели" според резултатите, изнесени от Рейн.

Старите автомобили допринасят и към станалото по-известно замърсяване с финни-прахови частици. AirBG.Info от години измерва неговите нива със своите 1 000 станции, поставени от доброволци из цялата страна. Те припомнят данните, които особено през зимата "показват сериозното замърсяване, което се получава от битовото отопление с въглища и дърва, както и нерегламентирано изгаряне". В настоящото си изследване на качеството на въздуха избират да се концентрират върху азотния диоксид, който присъства в атмосферата целогодишно и е изцяло причинен от моторни превозни средства. AirBG.Info използват летните месеци да измерят нивата на азотния диоксид, който трудно би могъл да бъде изолиран и измерен през зимните месеци, когато нивата на финни-прахови частици са най-високи.

Your browser doesn’t support HTML5

Доброволци изследват замърсяването на въздуха