Услугата за споделено пътуване с електромобил, предлагана от компанията SPARK, е достъпна в София от края на 2017 г. За близо 2-годишното си съществуване в България, коли на фирмата стават обект на организирани атаки за втори път.
Година след първите опити за кражби и вандалски прояви срещу електромобили за споделено пътуване, полицията не е уведомила SPARK за разкрити извършители или някакъв друг напредък на разследващите. Това съобщи пред Свободна Европа изпълнителният директор на компанията Стефан Спасов.
Към момента на територията на София в движение са около 230 такива електромобили, като във фирмената система са регистрирани над 50 000 потребители. Всяка от брандираните коли на SPARK се ползва средно по над 5 пъти всеки ден, "което показва колко високо се цени тази услуга от гражданите".
При първите атаки, които от компанията също определят като организирани заради техния интензитет в определени периоди от време, щети са нанесени по 7 електромобила. Всеки от тези случаи е регистриран в столичната полиция още тогава.
"Всеки случай регистрираме в полицията, разбира се. Засега получаваме съдействие и се надяваме, че компетентните органи ще си свършат адекватно работата, за да се разкрие кой стои зад тези деяния", споделя Спасов. Попитан дали има информация за някакъв напредък на разследващите, той отговаря отрицателно.
"Не сме уведомени за развитие в тази посока"
"Не сме уведомени за развитие в тази посока. Хубавата новина тогава беше, че атаките престанаха в един момент, което сравнително ни успокои. Разбира се, за нас е важно да се разбере кой стои зад цялото това нещо. Ние няма как да знаем дали атаките се осъществяват от едни и същи лица, освен ако това не се потвърди от полицията."
Заедно с 15-те електромобила, които понесоха щети през тази седмица, общо пострадалите коли на компанията стават 22. За разлика от първия път, от SPARK сега решават публично да съобщят за атаките.
"Очаквахме, че след като го направим най-вероятно ще има и момент на затишие. Много силно се надяваме този момент да е постоянен, но няма как да го знаем със сигурност", коментира Стефан Спасов, подчертавайки, че "нямаме абсолютно никакви съмнения, че е организирано".
"Ние не случайно сме избрали този вид бизнес – освен, че вярваме в споделената икономика и нейните обществени ползи, искахме да дадем този лесен достъп до един модерен актив [...] Опитваме се да създадем една среда, в която е лесно достъпна за цялото общество тази услуга и за нас е много жалко в момента да видим, че това нещо е така грубо атакувано."
С уговорката, че не иска да коментира версиите, които в момента се тиражират от медиите, Спасов споделя, че обичайното предположение за конкурент на пазара в случая не може да е валидно, защото такъв просто няма. Той се отнася с недоверие и към хипотезата, че атаките срещу компанията може да са свързани по някакъв начин с таксиметрови компании.
"Нашият бизнес и таксиметровият бизнес нямат абсолютно нищо общо"
"Нашият бизнес и таксиметровият бизнес нямат абсолютно нищо общо помежду си. И повечето от таксиметровите компании го знаят. Ние таргетираме хората с лични автомобили, а не тези, които искат да бъдат возени. Искаме да изкараме хората от личните им автомобили."
Разработката SPARK e дело на дружество, в което 50% държи едноименна литовска компания, а останалите 50% са на "еМобилити интернешънъл". В нея участват няколко български инвеститори като фонда Neveq, Мартин Заимов и съиздателя на "Капитал" и "Дневник" Иво Прокопиев.
Your browser doesn’t support HTML5