Ако искате да популяризирате някоя обществена кауза с няколкостотин последователи в социалните мрежи и говорене на висок глас, постигнато с писане само с главни букви, няма да пожънете голям успех. Ако обаче имате "Оскар" и се казвате Леонардо ди Каприо, със сигурност всички ще разберат, дори да не кажете и дума. Така и стана тази седмица, когато прочутият актьор обяви, че дава 5 милиона долара за борба с пожарите в Амазония. Над 70 хиляди пожара са горели само на територията на Бразилия от януари до август. Президентът Жаир Болсонаро отказа помощ от богатите страни и помоли лидерите от Г-7 да използват предложените пари за засаждане на гори в Европа. Болсонаро не вярва в човешкия принос за климатичните промени и обвини за пожарите природозащитниците. Те пък обвиниха него заради безконтролната сеч.
За какво се борят звездите?
Докато пожарите все още горят, фондът на Леонардо ди Каприо предложи 5 милиона долара помощ за борба с огнената стихия. Актьорът е вложил парите в екологичната организация Earth Alliance, която беше създадена преди месец и в която участва и съпругата на Стив Джобс - Лорън Пауъл. Звездата от „Титаник” и „Имало едно време... в Холивуд“ е защитник на околната среда и активно използва социалните медии, за да алармира за последиците от изменението на климата. Алиансът търси и други дарения за възстановяването на бразилската тропическа гора. Това не е еднократен акт. През миналата година благотворителната фондация на Ди Каприо е събрала над 100 милиона долара в борбата срещу изменението на климата.
"Когато основах фондацията преди 20 години, го направих с простата идея, че можем да направим реална промяна, като директно финансираме някои от най-ефективните екологични проекти”.
Ди Каприо заяви, че фондът ще насочи допълнителни ресурси към местните общности, работещи за защита на Амазонка срещу появата на диви пожари.
Глобалната климатична криза е най-голямото предизвикателство, с което човечеството ще се сблъска някога”. Тези думи са на легендарния китарист и композитор на Pink Floyd Дейвид Гилмор, който продаде свои инструменти на благотворителен търг и събра над 21 милиона долара за борбата с климатичните промени.
Преди дни китаристът на Queen Браян Мей предложи да бъде организиран нов благотворителен концерт, подобен на Live Aid от 1985 г. Този път обаче за борба с климатичните промени.
Ще загасят ли обаче даренията пожарите?
Според природозащитници едва ли. “Хубаво е да виждаме, че се отделят средства и че този проблем влиза в глобалния дневен ред, но за защитата на тези невероятни гори и за бъдещето на планетата са нужни по-солидни действия”, обявиха от WWF.
Леонардо ди Каприо, Браян Мей и Дейвид Гилмор не са нито първите, нито последните популярни лица, които използват славата си в подкрепа на кауза.В България тенис легендата Магдалена Малеева активно защитава природата и често критикува политиката по отношение на природните паркове. Музикантът Любо Киров призовава за осиновяване на бездомни животни. Миналата година амeрикaнcкият aктьoр Бeн Cтилър cтaнa пocлaник нa дoбрa вoля нa Върхoвния кoмиcaриaт нa OOН зa бeжaнцитe и подобно на други актьори призoвa светът дa бъде пo-oтвoрeн към тях. Cтилър кaзa, чe да оказваш помoщ за интeгрирaнeтo нa бeжaнцитe е чacт oт тoвa, кoeтo те прави aмeрикaнeц. По този въпрос можете да чуете и Кийра Найтли, която заедно с други знаменитости записа видео послание към хората, които отхвърлят правото на бежанците да търсят нов дом.
Пиар ход или безкористни каузи?
"Има решения, които са напълно възможни. Можем да бъдем поколението, което ще реши някои от кризите”, споделя Мат Деймън в интервю пред Huffington post по повод кризата с водата.
Независимо дали става дума за Ди Каприо, който насочва вниманието към проблема с глобалното затопляне, или Лейди Гага, която излиза на сцената, развявайки знамето на мира в подкрепа на ЛГБТ общността, или Боно от U2, който води кампании за ограничаване на разпространението на СПИН, тяхната ангажираност невинаги събира само аплодисменти и адмирации. Често подобни инициативи са сочени за пиар ход.
Този проблем дори е бил обект на съвместно академично проучване на университетите в Съсекс и Манчестър, които с помощта на няколко социологически проучвания заключават, че опитите на звездите да популяризират каузи или благотворителни организации всъщност популяризират знаменитостите, а не толкова алтруистичните кампании. Две трети от хората във Великобритания не могат да свържат името на популярна личност с посочени в списък известни каузи и неправителствени организации, се казва в изследването, цитирано от The Indеpendent.