YouTube блокира канали, насочени срещу протестите в Хонконг

Протестите в Хонконг започнаха през юни

Платформата за видеосподеляна YouTube изтри 210 канала, които изглежда са участвали в операция за координирано влияние върху протестите в Хонконг, съобщиха от корпорацията Google, която е неин собственик.

Действията на Alphabet Inc идват само дни след като Twitter и Facebook обявиха, че са блокирали акаунти заради подобна кампания, идваща от континентален Китай. Двете социални мрежи съобщиха в понеделник, че премахнатите профили са били ангажирани с подкрепяни от държавата усилия на Китай да подкопаят протестите в Хонконг чрез публикации, определящи участниците в тях като опасни и екстремисти.

Протестите започнаха през юни като противопоставяне на вече спрян законопроект за екстрадиция и се превърнаха в едно от най-големите предизвикателства за китайския президент Си Дзинпин, откакто дойде на власт през 2012 г. Проектозаконът позволява екстрадиране в континентален Китай за провеждане на процеси в контролирани от комунистическата партия съдилища. Сега демонстрантите издигат по-общи призиви за демокрация.

“Сериозно сме загрижени от опитите на Китай да манипулира общественото мнение чрез разпространяване на дезинформация за ситуацията в Хонконг “, заяви говорител на Държавния департамент на САЩ пред Ройтерс.

В отговор на запитване китайската мисия към ООН изпрати на Ройтерс линк към статия на вестника на управляващата комунистическа партия People’s Daily, в която се казва, че Twitter и Facebook „злоупотребяват със свободата на медиите” като посягат на акаунти, разкрили насилие по време на протестите. Двете социални мрежи, както и YouTube, са блокирани в континентален Китай, но са достъпни в Хонконг.

През последните две седмици потребители в социалните мрежи в Хонконг забелязаха много спонсорирани публикации срещу протестите, излъчвани от Китайската централна телевизия или CCTV. Те са поствани и в Twitter, и YouTube.

В отговор от Twitter заявиха в понеделник, че вече няма да приемат реклама от контролирани от държавата медии. Говорителят на Facebook Анди Стоун пък коментира, че „продължаваме да разглеждаме политиките си, отнасящи се до държавните медии“.

YouTube засега не планира да променя правилата си за реклами, но възнамерява да разшири обхвата на обозначаването на държавни медии в региона. Такива се поставят на медии, финансирани от правителствата по целия свят, включително китайски оператори като “Синхуа”, CCTV и CGTN. Компанията все още не прилага мярката към китайските вестници People’s Daily, China Daily и Global Times, показа проверка на Ройтерс.