Средният брой точки на външното оценяване по български език в седми клас е 53,06 – с близо 20 повече от този по математика, които са 33,63. Това заяви зам.-министърът на образованието Таня Михайлова в сряда по време на представянето на обобщените резултати от изпитите. Така средната оценка по математика е около 3,60 по шестобалната скала, а по български език – 4,30.
„Системата на образованието трябва да „се настрои“ към това да дава и функционална грамотност на учениците“, коментира министърът на образовението Красимир Вълчев. Според него като освен обновените учебни програми, роля за това имат и учителите, които трябва „да бъдат насърчени да прилагат креативни и иновативни методи на преподаване“.
Тази година изпитите на седмокласниците се проведоха по нови правила. Досега всеки от изпитите имаше две части с различна трудност, като задължителен беше първият - по-лесен модул, а вторият се попълваше по желание само от кандидатстващите за т.нар. елитни гимназии, тъй като увеличаваше значително получените точки. От тази година и двете части са задължителни за попълване и влизат в оценяването на изпитните работи.
На изпита по български език и литература (БЕЛ) седмокласниците най-добре са се справили със задачите за намиране на информация в текст, с лексикологията и при разпознаването на факти от художествен текст. Учениците са се затруднили при граматиката, синтактичната синонимия и при тълкуването на текст, обясни експертът по БЕЛ Александър Трингов.
По математика седмокласниците традиционно се справят по-добре със задачите от алгебрата, като най-успешно са се справили с намирането на корен на уравнение, с решението на неравенство и с формулите за съкратено умножение, каза експертът по математика Маня Манева. Трудни са били за седмокласниците също геометричните задачи и задачите за моделиране с числови изрази, както и разчитането на данни.
„Очевидно е, че имаме проблем с резултатите по математика, той е от много години, дължи се на вътрешни и на външни за системата обстоятелства“, каза Красимир Вълчев. Според него поколението ученици, които сега завършват седми клас, много по-трудно проявяват интерес за учене и много по-трудно се концентрират и мотивират да учат. „Има и вътрешни фактори в системата, но основният фактор за доброто обучение си остава подготвеният и мотивиран учител“, допълни Вълчев.
На външното оценяване по БЕЛ през юни са се явили 55 567 седмокласници, а по математика - 55 474 седмокласници. С пълен брой (100) точки по БЕЛ през 2019 г. са 16 ученици в седми клас, а през 2018 г. са били трима. С най-високия възможен резултат по математика са 141 седмокласници, а през 2018 г. са били 68. С 0 точки по БЕЛ през 2019 г. са 107 ученици в седми клас, а през миналата година са били 127. Сега с 0 точки по математика са 109 ученици, а през 2018 г. са били 174.
С най-високи резултати по региони по БЕЛ сега са седмокласниците от София, Смолян и Перник, а на последните места са учениците от Ямбол, Сливен и Шумен. По математика на първо място са учениците от София, Варна и Смолян, а в края на класацията са седмокласниците от Видин, Шумен и Монтана. Сред десетте училища с най-високи резултати и по двата предмета са математически и природоматематически гимназии, и частни училища.
Вижте също Повече двойки и по-малко шестици на матурите през 2019 г.