Каракачанов: Офертата за F-16 е значително по-ниска от тавана, одобрен от Конгреса на САЩ

Красимир Каракачанов

Офертата на САЩ за осем изтребителя F-16 Block 70 е „значително по-ниска“ от инвестиционната рамка, одобрена от Конгреса, увери пред бТВ вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов. Той обаче отказа да конкретизира стойността на предложената сделка.

Каракачанов допълни, че експертите от българските военно-въздушни сили смятат, че има пера, по които разходите биха могли да се съкратят. „Ние смятаме, че цената може да бъде намалена. […] Намаме обаче намерение при преговорите да намаляваме от въоръжението или от оборудването на самолетите.“

Вижте също Конгресът на САЩ одобри инвестиционна рамка за продажба на F-16 на България

По думите му целта е да се стигне до цена, която е приемлива и е в рамките на решението на българския парламент. Първоначално Народното събрание одобри инвестиционен разход в рамките на 1,8 млрд. лева без ДДС, но впоследствие даде възможност на правителството да с отклони от първоначалните параметри.

Самият Каракачанов заяви в четвъртък, че България не е готова да плати повече от 2 млрд. лева за осем изтребители. Преди три седмици пък заяви, че предлаганата от американците цена не е удовлетворителна.

В понеделник Конгресът на САЩ одобри инвестиционната рамка за продажба на изтребители F-16 на България. „Никой не ни е поискал цена 3 млрд. [лева]. Това беше опит за лъжливо внушение. Рамката, която гласува Конгресът от 1,673 млрд. долара е таванът – американският Конгрес дава на американското правителство да сключи договор до този таван“, поясни Каракачанов.

Вижте също Цената на F-16 засега не ни удовлетворява, съобщи Каракачанов

Той посочи като пример Словакия, където одобрената от Конгреса рамка е 2,8 млрд. долара, а сключеният впоследствие договор е на стойност 1,8 млрд. долара.

Каракачанов допълни, че целта на ремонта на руските изтребители МиГ-29 и СУ-25 е поетапно реализиране на модернизацията на българската армия и поддръжка на вече съществуващата техника, вместо да се прави наведнъж голям разход за нови машини.

Вижте също Ремонтът на руските самолети СУ 25 пред провал