Прокуратурата: пътната настилка е спомогнала за трагедията край Своге

При трагичната катастрофа край Своге загинаха 20 души.

Една от основните причини за трагичната катастрофа с автобус край Своге, при която през август 2018 г. загинаха 20 души, е състоянието на пътната настилка, обяви прокуратурата. Тези съмнения се появиха още в първите часове след инцидента, но сега за пръв път получават официално потвърждение от разследващите.

Вижте също Опасни дефекти, много писма и нищо. Предизвестената трагедия край Своге

​В тази връзка са повдигнати обвинения на общо седмина души, сред които настоящият член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Дончо Атанасов и бившият му колега Светослав Глосов, който напусна след фалстарта на системата за продажба на елетронни винетки.

Останалите обвиняеми са изпълнителният директор на ремонтиралата този участък от пътя фирма „Трейс София“ ЕАД – Бисер Иванов, началник на асфалтовата база в Костинброд, работила по проекта, технически ръководител на ремонта, инженер, отговарящ за надзора и директорка в АПИ.

Your browser doesn’t support HTML5

Причините за катастрофата край Своге

Така обвинените за трагедията стават общо осем, след като шофьорът на катастрофиралия автобус Григор Григоров бе привлечен към наказателна отговорност веднага след инцидента. Той бе обвинен, че е шофирал с превишена скорост.

„От събраните доказателства е установена и техническа причина за възникването на ПТП и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото“, категорични са от прокуратурата.

Според съобщението на раследващите в проекта за ремонт на участъка на пътя за Своге е било заложено изискване „асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по-малко от 50“.

„От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат”, констатират разследващите.

Според обвиненията, повдигнати на Атанасов и Глосов, те не са изпълнили служебните си задължения като членове на УС на АПИ в полза на „Трейс“. Облагата на строителната фирма, според прокуратурата, се изразява в „неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти“.

На Дончо Атанасов и Светослав Глосов са определени гаранции от по 10 000 лева, на Бисер Иванов – 15 000 лева, а на останалите нови петима обвиняеми по случая – по 2000 лева. Шофьорът Григор Григоров пък към момента е с отнета книжка и забрана да напуска страната.