Радан Кънев ще сезира ЕК и прокуратурата за бизнес намеренията на Доган във Варна

Радан Кънев.

Водачът на листата за евроизборите на коалиция „Демократична България“ и зам.-председател на ДСБ Радан Кънев ще сезира прокуратурата и европейските институции за нарушения на европейското право, свързани със собствеността на ТЕЦ „Варна“, който бе купен от почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

Според Кънев в момента се подготвя закриване на пристанище „Варна – Изток“ и замяната му с това при ТЕЦ-а на Доган, който той си купи през миналата година за 3500 лева. Капиталът на ТЕЦ-а пък е 85 млн. лева.

По силата на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВППРБ), Пристанище ТЕЦ-Варна е публична държавна собственост. Държавата обаче - в лицето на Областния управител и на Министъра на транспорта - не е издала Акт за Публична държавна собственост. Напротив - държавни и общински институции усилено съгласуват и подпомагат действията, с които Доган заграбва тази ценна пристанищна зона, твърди Радан Кънев.

В края на миналия месец Капитал съобщи, че бизнес експанзията на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган край морето продължава. Този път с изграждането на пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ "Варна". Най-вероятно бъдещият порт ще поеме част от товарите на държавното пристанище.

Идеята за преместването на пристанище "Варна" от централната част на града към покрайнините не е нова. Тя датира още от времето на кабинета на Сергей Станишев. Съдружникът на Доган в ТЕЦ "Варна" – бившият транспортен министър Данаил Папазов в кабинета "Орешарски" също я лансира през 2014 г. За последно това направи кметът на Варна Иван Портних, който през 2017 г. предложи големите кораби, които сега товарят зърно и скрап в центъра на Варна, да се преместят на кейовите места на ТЕЦ-а край село Езерово. Аргументът е, че така ще се освободи зоната на сегашното пристанище и ще може да се отвори за отдих и забавления за жителите и гостите на града, както се случва в Бургас.

Нещо обаче все пречеше за реализирането на тази идея и тя буксуваше през последните десетина години. Съдружието на Ахмед Доган с бившия дългогодишен шеф на държавното пристанище Варна и транспортен министър в кабинета на ДПС и Пламен Орешарски Данаил Папазов изглежда е разчистило пречките за нейната реализация и тромавата държавна машина се е задействала.

Малко след като в началото на август 2018 г. децата на Папазов продадоха на символична цена на Доган 70 процента от дяловете си в дружеството "Сигда", притежаващо ТЕЦ "Варна" е одобрен Планът за управление на отпадъците на централата. Това се случва на 31 август 2018 г., а под документа без забележки са се подписали директорите на Изпълнителната агенция "Морска администрация" Живко Петров и на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов.

През януари 2019 г. министрите на транспорта и на регионалното развитие Росен Желязков и Петя Аврамова са издали съвместна заповед, с която са разрешили изработването на генерален план на новото пристанище, което ще носи името "ТЕЦ Езерово". В него е заложено обединяване на няколко нови имота около порта. Един от терените - кейовата стена, е собственост на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", но то изрично е обявило, че не възразява срещу обособяването на новия порт.

Сега прилежащото към ТЕЦ "Варна" пристанище, което не работи от 2013 г., е с капацитет да посреща три кораба с товароносимост до 70 хил. тона, като общата дължина на корабните места е 511 метра, а максималната дълбочина - 11.9 метра.

Инвестиционно предложение за разширението и модернизирането му предвижда към площта му да бъдат присъединени още три съседни имота, които по думите на Емил Георгиев са собственост на ТЕЦ "Варна" и в миналото са използвани за складове.

Ще има ново функционално зониране на територията, удължаване на съществуващия 617-метров кей със 104 м и изграждане на нов с дължина 230 м, където ще се обособи и ново корабно място за обработване на наливни товари. Разчетният кораб за новия кей е тип "Панамакс" с газене до 12.50 м, което е повече от възможностите на държавното "Пристанище Варна".

На сушата ще бъдат изградени нови съоръжения за специализирането на отделните корабни места в обработването на определен тип товари.

През миналата година Данаил Папазов обяви, че планира портът да се използва за товарене на зърно, контейнери и пакетирани товари - каолин, глини, шамот. Прогнозира се товаропотокът да достигне 8 млн. тона годишно, показват публикуваните документи. За сравнение, сега "Пристанище Варна" обработва по около 10 млн. т товари, от което приходите му са над 70 млн. лева.

Не е ясно колко ще струва на ТЕЦ-а новата инвестиция. Но дружеството може да си я позволи, след като само през миналата година получи над 27 млн. лв. от държавата, за да остане като студен резерв.

По думите на Кънев пред Свободна Европа, когато е лансирана идеята местеното на товарно-разтоварните терминали на пристанище „Варна-Изток“ в посока Варненското езеро, никой не си е представял, че то вместо държавна ще стане частна собственост.

„Получава се един ефект – Държавното пристанище поетапно се закрива, не се откриват нови кейове към него, а се откриват нови кейове към пристанището на Доган“, каза Кънев.