Европейският парламент (ЕП) одобри на първо четене пакета „Мобилност“, срещу който се противопоставят превозвачите от Източна Европа, съобщи пресцентърът на институцията.
Според одобрените в четвъртък текстове шофьорите трябва да се прибират поне веднъж на четири седмици в страната, където е регистрирана фирмата, за която работят. Освен това се предвижда размерът на командировъчните да съответства на заплатите в сектора в държавата, където е командирован шофьорът. Водачите на камиони ще трябва да почиват задължително извън кабината на превозното средство.
Предстои провеждането на тристранни преговори между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета на ЕС преди т.нар. пакет „Мобилност“ да бъдат гласувани на второ четене в ЕП.
Българските превозвачи, както и колегите им от други държави в Източна Европа са твърдо против новите правила. Според тях те са насочени против пазарната конкуренция ще навредят на бизнеса им. Българските превозвачи обикновено работят на по-ниски цени от западноевропейските фирми в бранша, защото плащат по-ниски заплати на служителите си. Транспортинте фирми от Западна Европа искат да прекратят тази практика, която определят като нелоялна конкуренция.
Т. нар. пакет „Мобилност“ е инициатива на френския президент Еманюел Макрон, който веднага след встъпването си в длъжност предложи въвеждането на директива за командированите работници.
По-рано в четвъртък превозвачи запалиха товарен камион в Пловдив в знак на протест срещу пакета „Мобилност“. По думите на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, това е послание към депутатите в Европейския парламент, че "именно това ще се случи и с българските превозвачески бизнес в България и Източна Европа, ако пакетът бъде гласуван".