Връзки за достъпност

Извънредни новини

Русия и Унгария в огледалото. Как България прие "закон на омразата" срещу ЛГБТ хората


Колаж с лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов, който държи ксерокопие на книгата за родители "Моето сексуално образование" по време на заседанието на парламента в сряда.
Колаж с лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов, който държи ксерокопие на книгата за родители "Моето сексуално образование" по време на заседанието на парламента в сряда.

На 8 август България се събужда променена. Когато се погледне в огледалото, вместо себе си вижда Русия и Унгария – страни, превърнали се в примери за антидемократични режими. Ето причината.

Деца, ЛГБТ, пропаганда. Казвате тези три думи и имате перфектната буря.

Изпробвано е и преди, но в сряда бурята излезе далеч извън обичайната чаша вода. В рамките на само едно заседание парламентът с голямо мнозинство одобри и на първо, и на второ четене законови промени, с които беше забранена "пропагандата" на "нетрадиционна сексуална ориентация" в училище.

Промените бяха предложени от "Възраждане" и подкрепени от ГЕРБ, ДПС-Пеевски, БСП, "Има такъв народ" (ИТН) и независими депутати.

Обикновено приемането на един законопроект отнема значително повече време. Този път всичко се случи само в рамките на часове, а три важни неща останаха неясни:

  • Какво наложи такова извънредно бързане;
  • Какво разбират законодателите под "пропаганда" и съответно какъв ще е обхватът на забраната;
  • Какво изобщо налага въвеждането ѝ точно в образователната система.

Нито един депутат - нито от вносителите от "Възраждане", нито от останалите партии, които подкрепиха закона, не дадоха пример за конкретно училище и конкретен случай на това, което наричат пропаганда.

"Законът вече е факт, децата ни са опазени", написа въпреки това след гласуването лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов.

Според юристи и експерти, с които Свободна Европа разговаря, резултатът ще е точно обратният. Вместо да "опази" децата, законът ще им навреди.

С него на практика става забранено разпространяването на каквато и да било информация за хората с различна от хетеросексуална ориентация - дори и обективният научен факт, че те съществуват.

Отнема се и смисълът на училището като място, където учениците да получават проверена и пригодена за възрастта им информация, включително по теми като сексуалното образование, рисковете от сексуално предавани болести и методите за предпазване.

Нещо повече - непознаването от учениците на базови факти за света ще доведе до повече омраза, повече тормоз и повече насилие в училищата. Жертви ще бъдат именно ученици, които изглеждат "различни", но за които вече няма право да се говори в училищната система.

Затова и в сряда в София се проведе протест срещу промените, които протестиращите нарекоха "закон на омразата". Демонстрация предстои в четвъртък вечерта.

Има и още нещо - забраната далеч не е оригинално хрумване на загрижените депутати от "Възраждане", а е руски модел, вече пренесен и в други страни, намиращи се в криза на демокрацията - като Унгария и Грузия.

На практика това представлява инструмент за ограничаване на права, казва адвокат Деница Любенова от правозащитната организация "Действие". По думите ѝ - първа стъпка към налагането на още и още рестрикции, която доближава България все по-близо до репресивния модел на Русия на Владимир Путин.

Какво точно приеха депутатите

Забраната на "пропаганда", свързана с ЛГБТ (лесбийки, гейове, бисексуални и транссексуални хора), всъщност не се предлага за първи път. "Възраждане" внесе абсолютно идентичен текст и в миналия парламент, но тогава той беше отхвърлен още при първото четене в комисията по образование.

За разлика от предния път обаче, сега повечето представители на ГЕРБ в комисията го подкрепиха, заедно с БСП и ИТН. Само един от ГЕРБ, както и депутатите на ПП-ДБ и ДПС, се въздържаха заради технически забележки. Никой не гласува "против". Така предложението стигна до разглеждане в зала.

Там се очакваше законопроектът да бъде гласуван само на първо четене. След като беше приет, Георги Свиленски от БСП предложи и окончателното му гласуване да се проведе веднага - тоест без обичайния период между двете четения за дебати и редакции. Така с гласовете на "Възраждане", ДПС-Пеевски, БСП, ИТН, няколко депутати от ГЕРБ и част от независимите депутати той беше окончателно приет още същия ден.

Промените влязоха като поправка в Закона за предучилищното и училищното образование. Първата гласи, че "в системата на предучилищното и училищното образование се забраняват действия, свързани с:

  • Извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи, свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност, различна от биологичната."

Втората съдържа определение на термина "нетрадиционна сексуална ориентация", което звучи така: "различни от общоприетите и заложените в българската правна традиция схващания за емоционално, романтично, сексуално или чувствено привличане между лица от противоположни полове".

Впоследствие се оказа, че дефиницията е преписана отчасти от определението на "сексуална ориентация" в Уикипедия.

Може ли сексуалната ориентация да е "традиционна" по закон

Именно включването на тази дефиниция в текста на закона предизвика и голяма част от критиките. Няколко депутати посочиха, че тя е правно неграмотна и се опитва да регулира като "правилни" и "неправилни" чувства и емоции - нещо, с което българската правна традиция изобщо не се занимава.

Георги Георгиев от ГЕРБ каза, че прокарването на определението ще бъде "нечуван прецедент в правната система на държава членка" в ЕС, и добави, че текстът е дискриминационен и противоречи на Европейската конвенция за правата на човека.

Мярката изхожда от разбирането, че хората със сексуална ориентация към собствения си пол са второ качество хора

"Този проект представлява флагрантно нарушение на правото на зачитане на личния и семейния живот и на забраната за дискриминация, защото в своята същност подобна мярка изхожда от разбирането, че хората със сексуална ориентация към собствения си пол са второ качество хора, негодни хора, проблем, от който обществото трябва да бъде пазено", написа след края на гласуването и преподавателят по право на ЕС в Софийския университет Христо Христев.

Министерство "против", но какво от това

Срещу такава дефиниция се обяви още миналия месец и Министерството на образованието и науката (МОН). На заседанието на образователната комисия в парламента от институцията представиха своето становище, в което се обявиха срещу законопроекта на "Възраждане".

В него от МОН казаха, че принципно споделят виждането, че не в училище трябва да се "налагат" норми на поведение, които са "в разрез с традиционните семейни ценности", но в закона вече има разпоредби, които регулират това.

В същото време от министерството посочиха, че в предложението на "Възраждане" има множество неясни термини, които ще доведат до правни спорове - единият от тях именно терминът "нетрадиционна сексуална ориентация".

"Емоционалното, романтичното, сексуалното или чувственото привличане са факти от вътрешния психичен свят на човека и никога не са били предмет на правно регулиране", се казва в становището.

Основният проблем обаче, който изтъкнаха от министерството, е неяснотата на други от термините - "пропаганда, популяризиране и подстрекаване". Според правните експерти на МОН те правят забраната толкова широка, че от нея не се разбира изобщо какво е допустимо и какво не.

Това е особено проблематично предвид "образователната функция и необходимостта от обективно представяне на знанието за света, живота и обществото", пише още в становището.

"Да се отправи послание"

Аргументите на МОН не само не бяха взети предвид - опасенията на министерството какви ще са последиците от законовите промени бяха изцяло пренебрегнати от депутатите.

Даниел Проданов от "Възраждане", който представи проекта и в комисията, и в пленарната зала, директно призна, че партията му не се интересува от реалните последствия за учениците и учителите, а всичко, което цели е "да отправи послание".

"Това, че предвиждате, че ще има някакви последици, не виждам как може да го направите", каза той в отговор на въпрос от МОН при обсъждането в комисията.

"Аз не мисля, че ще има някакви последици освен да се прецизира текстът и да се отправи послание към българското общество. Това е целта в случая", добави той.

"Целта е тук да се затвърди схващането, че в България семейството е основната единица на обществото и именно към това общество можем да отправим едно добро послание чрез приемането на този законопроект", повтори той вече и по време на обсъждането в зала.

Така начинът, по който забраната на практика ще се отрази на самите деца, остана без каквото и да било обсъждане. Не е ясно:

  • Какво следва за съдържание в учебниците по биология или предмета Човек и природа? Ще бъде ли цензуриран обективният научен факт, че хомосексуални хора съществуват?
  • Какво ще се очаква да правят училищните психолози, когато някое дете им се оплаче, че съучениците му го тормозят, защото е гей (или набеден за такъв)?
  • Как ще се провеждат лекции за превенция на сексуално предавани болести? Методите за превенция при секс между хора от еднакъв пол разрешени факти ли ще са или пропаганда?
  • Какво ще стане, ако две момичета или две момчета се държат за ръка или се целунат в училищния двор? Това подстрекаване на останалите съученици да сменят сексуалната си ориентация ли ще е?
  • Какво ще се случи с учители, които са хомосексуални?

Всички тези въпроси не бяха дори споменати, а камо ли обсъдени. Единствено Андрей Цеков от ПП-ДБ спомена възможността преподаватели да бъдат уволнявани заради сексуалната им ориентация, но въпросът му беше отхвърлен с насмешка от Костадин Костадинов.

Той обаче далеч не е хипотетичен – за точно такива случаи на отстранени учители беше съобщено в Унгария, например, където преди три години беше приета забрана на "ЛГБТ пропаганда" сред деца.

А има ли изобщо "пропаганда" в българските училища?

Друг ключов въпрос, който остана без отговор от "Възраждане" и подкрепящите закона депутати, беше за примерите за установена пропаганда в български учебни заведения.

Вносителите няколко пъти бяха подканени да назоват конкретни училища или детски градини, в които има информация за провеждана "ЛГБТ пропаганда". Не беше даден обаче нито един пример - нито в комисия, нито в зала, нито в самите мотиви към предложения законопроект.

За сметка на това в сряда Костадин Костадинов посочи като подвеждащ аргумент за "пропаганда" книгата "Моето сексуално образование", която нарече "своеобразен учебник за деца от 0 до 6 години". Дори показа от трибуната на парламента нейно ксерокопие.

В действителност обаче става дума за книга, предназначена за родители. В нея се дават съвети как те да отговарят на първите въпроси на децата си, когато те ги попитат "какво правят възрастните, когато се обичат" или "как се появяват бебетата".

Костадин Костадинов с книгата "Моето сексуално образование - За деца до 6 години"
Костадин Костадинов с книгата "Моето сексуално образование - За деца до 6 години"

Каква е истинската цел на промените

Според Радослав Стоянов, съпредседател на Българския хелзинкски комитет, въпреки въображаемите аргументи, с които беше прокарана, забраната ще има съвсем реално отражение върху децата в България.

Ще нанесе вреди върху учениците, защото ще ги лиши от достъп до научна, обективна, проверена информация

"Тя несъмнено ще нанесе вреди върху учениците, защото ще ги лиши от достъп до научна, обективна, проверена информация, от която понякога зависи тяхното здраве и безопасност", каза той за Свободна Европа.

Освен това активисти и юристи са единодушни, че ще доведе и до влошаване на средата за ЛГБТ ученици.

По данни от проучване на Агенцията на ЕС за основни права, публикувано през 2024 г., 72% от анкетираните ЛГБТ хора от България са посочили, че са били обект на тормоз в училище на основата на сексуалната им ориентация или полова идентичност.

Други изследвания през годините също систематично са показвали силни хомофобски и трансфобски настроения в българското общество.

При десетки случаи тези настроения прерастват в открита агресия, включително сред деца - един от най-ярките примери е от Пловдив преди няколко години, когато група момчета провеждаха "прочистване от гейове" по улиците и нападнаха с ритници малолетни момичета, които "са им приличали" на лесбийки.

Предизборен популизъм, но и злонамереност

По думите на Радослав Стоянов в прокарването на новата забрана се крие преди всичко предизборен популизъм, но и злонамереност.

Деница Любенова от "Действие" е съгласна с това обобщение. По думите ѝ в мярката се крие опасен инструмент за репресии - по примера на руския закон, от който според нея е вдъхновен и този на проруската партия "Възраждане".

Още през 2013 г. режимът на Владимир Путин прие закон, забраняващ "ЛГБТ пропагандата" сред деца. Впоследствие той беше разширен, така че вече забранява споменаването на ЛГБТ теми и пред пълнолетни, а хора бяха осъдени включително за неща като носене на обици с цветовете на дъгата.

Такива забрани бяха прокарани и в Унгария на Виктор Орбан - страната, срещу която ЕС повдигна няколко процедури заради антидемократични закони и неспазване на върховенството на правото. Там правилата, гласувани в името на "опазването на децата", стигнаха толкова далеч, че книги, в които се появява дори и един гей герой, бяха забранени за продажба на малолетни.

Впоследствие Европейската комисия стартира процедура срещу Унгария пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ). А и ЕСПЧ вече се произнесе, че руските закони нарушават основни човешки права.

"Виждаме, че руската пропаганда успешно си прокарва път в България", смята Любенова.

"Проблемът е в неконкретизирането и как то може да бъде превърнато в инструмент за ограничаване на права в бъдеще. И в Русия ограничаването на свободите започна с ограничение за ЛГБТ за децата и след това се превърна в тотално гонение, лов на вещици срещу една цяла общност", добавя тя.

Любенова дава за пример десетките руски бежанци, които се обръщат за правна помощ към нейната организация. По думите ѝ става въпрос точно за хора, избягали от Русия в България заради преследванията заради сексуалната им ориентация или полова идентичност. Те се сблъскват с най-тежките последствия от уж безобидните "закони за защита на децата", казва тя.

А Стоянов допълва:

"Следва се моделът на един антидемократичен режим, който е извършил жестоки нарушения на правата на човека по отношение на ЛГБТ хората". Затова и е плашещо, когато България види именно този режим в огледалото.

Форум

XS
SM
MD
LG