Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Беше мечта". Как художник от Япония видя скритата магия на София


Илюстраторът Хиро Камигаки има характерен стил на рисуване, с който създава магически светове и лабиринти между старото и новото. Снимка: Акико Накано
Илюстраторът Хиро Камигаки има характерен стил на рисуване, с който създава магически светове и лабиринти между старото и новото. Снимка: Акико Накано

Замърсен въздух, трафик, боклуци по улиците. За много София е предимно това. Един художник от Япония не е съгласен - той вижда града като магически свят, в който старото и новото живеят заедно, а предразсъдъците са изоставени.

Из шарените улици на София кипи живот. Танцьори в народни носии са се хванали на хоро пред катедралата „Александър Невски“. Кукерски фестивал се среща с празника на маслодайната роза. На покрива на бившия Партиен дом се смеят клоуни, иззад дърветата в парка изскачат рицари, а познати от комиксите супергерои си говорят по балконите на сградите.

Вероятно звучи като еклектична фантазия, но именно така е представена столицата в изложбата „Лабиринтът на София“ на японския илюстратор Хиро Камигаки.

Катедралата „Александър Невски“ е една от сградите в илюстрацията
Катедралата „Александър Невски“ е една от сградите в илюстрацията

До 20 юли посетителите на филиала на Националната галерия „Квадрат 500“ могат да разгледат цветната илюстрация и да изпълнят предизвикателствата, които им е поставил авторът. В лабиринта на софийските улици те трябва да намерят духовите оркестри и берачките на рози, но също роботите, нинджите, съкровищата и още много скрити предмети и герои.

„Искам да живея в тази София“, казва пред Свободна Европа една от посетителките на изложбата.

За Хиро Камигаки обаче столицата се усеща по този начин и в реалния живот. Тя е „хаос, микс от старо и ново“, в който няма място за разделения и стереотипи.

Да видиш света от вкъщи

Хиро Камигаки е родом от Хирошима, Япония. „Като малък живеех в къща на хълма и оттам виждах целия град“, казва той пред Свободна Европа.

С рисунките на града, видян през прозореца, започва пътят на Камигаки в изкуството. „Гледах и си мислех как искам да отида в чужбина, да посетя някой град от бъдещето или от миналото. Това беше моята мечта, затова започнах да рисувам и други места“, разказва илюстраторът.

Постепенно Камигаки изгражда собствения си стил, повлиян от японски художници на пейзажи като Хирошиге и Хокусай (автор на „Голямата вълна край Канагава“). Освен това Камигаки се вдъхновява от френски, американски и британски илюстратори. Общото между тях - рисуват красиви места, които Камигаки иска да посети, за да опознае по-добре живота на хората там.

Този изследователски порив разпалва въображението на илюстратора и той започва да създава най-различни магически светове.

Хиро Камигаки
Хиро Камигаки

През 1998 г. Камигаки основава артистичният колектив IC4DESIGN, който е избран в топ 200 на най-добрите илюстратори в света от журито на American Illustration и Society of Illustrators. Редизайнът на „Ню Йорк Таймс“ през 2009 г. е обявен с корица на студиото, а през 2014 г. Камигаки започва най-успешния си проект - книжната поредица „Детектив Пиер“.

В книгите за „Детектив Пиер“ илюстрациите изграждат цели истории, в които читателите (най-често деца) търсят изход от сложни лабиринти, намират скрити предмети и решават загадки.

София във въображението на един японец

Илюстрацията от изложбата „Лабиринтът на София“ е създадена през 2021 г. по поръчка на транспортната компания Eurospeed.

Дотогава Камигаки и колегите му от IC4DESIGN никога не са посещавали българската столица. Самият илюстратор държи да не пътува предварително до местата, които рисува, за да не нарушава свободата на въображението си.

Част от илюстрацията „Лабиринтът на София“ показва познати сгради и разнообразни герои
Част от илюстрацията „Лабиринтът на София“ показва познати сгради и разнообразни герои

„Чувството обаче е точно като пътуване - никога не съм бил в София, искам да отида в София, затова рисувам София“, казва той.

За да се получи добра илюстрация, е нужно и подробно проучване - през снимки, сателитни карти и градоустройствени планове. Камигаки разказва, че е събрал почти цялата си информация за София от интернет, както и от книги и списания. През тях художникът се е запознал с архитектурата на града, но също и с културните особености и обичаи на българите.

Върху сградата на бившия Партиен дом има изобразени шутове
Върху сградата на бившия Партиен дом има изобразени шутове

„Половината ми работа е свързана с материалите от това проучване, но другата половина е въображението ми“, казва Камигаки. Затова и сградите са разположени в несъответствие с реалността.

„Моята илюстрация е една фантазия. Ако направя сградите реалистични, това вече няма да бъде илюстрация. Аз не знам какво има в тези сгради, не съм бил там - представям си какво правят хората в тях. Но това е само моето въображение“, добавя илюстраторът.

Градът, в който всичко е смесено

През лятото на 2022 г. - година след създаването на „Лабиринтът на София“, Хиро Камигаки посещава столицата за пръв път. „Беше невероятно преживяване“, разказва той. „Всичко стана истинско.“

Гледам София и разбирам, че няма проблем различните неща да се смесват.
Хиро Камигаки

Илюстраторът много се впечатлява от архитектурата на града. „Има много древни сгради, останали от римско време, а до тях - монументална комунистическа архитектура и модернизъм. София е един хаотичен микс от всичко, обичам това“, споделя още Камигаки.

Затова и неговите традиционни за България кукери и народни танцьори се съчетават лесно с нинджите и роботите. „Моята тема е забавлението, а то е навсякъде - можеш да се наслаждаваш на традиционните културни събития и едновременно с това да харесваш известни филми и супергерои.“

Камигаки добавя, че когато рисува, винаги се стреми да „изтрива“ предразсъдъците си, защото изкуството е свободно и не познава граници и правила. „Това го има в София - миксирана култура на старото и новото, без стереотипи и разделяне“, казва илюстраторът. „София ме научи, че няма проблем различните неща да се смесват. Няма проблем да изхвърлиш стереотипите си.“

Към изложбата има кратък пътеводител със загадки, скрити предмети и фигури, които трябва да се намерят
Към изложбата има кратък пътеводител със загадки, скрити предмети и фигури, които трябва да се намерят

„Българският дух“ обаче е онова, което най-силно впечатлява Камигаки при посещението му в София. Ако прави сравнение с хората в други европейски градове, според илюстратора българите са по-сърдечни и топли.

Затова за Камигаки е още по-специално да изненадва и забавлява българската публика и особено децата, за които „Квадрат 500“ организира образователни програми и работилници, свързани с „Лабиринтът на София“.

Според художника детективският поглед и наблюдателността, които посещението на изложбата изисква, могат лесно да се пренесат извън стените на галерията и хората да станат по-чувствителни към фантазното в реалния свят.

След като посещават столицата, Камигаки и колегите му от IC4DESIGN създават още една илюстрация - черно-бяла карта на града, в която са вплетени и много текстови послания. Рисунката е включена в изложбата, на гърба на цветния софийски лабиринт.

Черно-бялата карта, която Камигаки рисува след посещението си в София през 2022 г.
Черно-бялата карта, която Камигаки рисува след посещението си в София през 2022 г.

„Тръгни натам, накъдето няма пътека, и остави следа“, „светът продължава напред“ и „обичай живота“ са няколко от цитатите в черно-бялата илюстрация. А най-големият е този, който Хиро Камигаки усеща най-близък до себе си:

„Сърцето ми принадлежи на София“.

  • 16x9 Image

    Катерина Василева

    Катерина Василева е журналистка в Свободна Европа от 2023 година. Завършила е "Политология" в СУ "Св. Климент Охридски". Интересува се от социални и политически теми, култура, медийна грамотност и права на жените.

XS
SM
MD
LG