Промените в организацията на движението по булевардите "Патриарх Евтимий" и "Витоша" в центъра на София окончателно трябва да бъдат прекратени. Това постанови Върховният административен съд (ВАС) със свое окончателно решение по случая.
Това става малко повече от месец след като около Националния дворец на културата (НДК) в столицата беше въведена нова организация на движението. Тя провокира масови протести, които съвпаднаха с предизборната кампания за Народно събрание и Европейски парламент.
Решението на съда беше последвано от призиви от общински съветници на ГЕРБ и БСП кметът на София Васил Терзиев и заместникът му по транспорта Илиян Павлов да подадат оставки.
Административният съд в София-град (АССГ) спря новата организация на движението в столицата на 16 май. Сега ВАС потвърждава решението на първата инстанция.
От мотивите на върховните съдии става ясно, че не е налице законова норма или административен акт, въз основа на които са направени промените в пътната маркировка. В тях се уточнява, че към момента на въвеждане на новата организация на движение не е имало действащ Генерален план на Столичната община, предаде БТА.
Общинският съветник от "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София" Борис Бонев каза в четвъртък, че планът е изтекъл още през 2017 г. Той определи това като "една от най-големите бомби", заложени от екипа на предишния кмет Йорданка Фандъкова от ГЕРБ.
Спрените от съда промени въведоха нови велоалеи на пътното платно, заради които бяха намалени местата за паркиране по бул. "Патриарх Евтимий" и лентите за движение на коли по бул. "Витоша". Това предизвика недоволството на местни жители.
Таксиметровите шофьори също обявиха протест заради премахването на стоянки за таксита в отсечките с новата организация.
Хора в неравностойно положение пък се оплакаха заради премахване на инвалидни места за паркиране. От СО обясниха, че възстановяването им е било възпрепятствано от подадената жалба в съда.
Новата организация за движение в центъра на София беше атакувана от неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" на Диана Русинова-Мехмедали.
Центърът на Русинова стана известен покрай спечелена обществена поръчка на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) за "наблюдение на дупките по пътищата чрез сателит" на стойност 9 млн. лв.
Конкурсът беше организиран в края на последния кабинет на Бойко Борисов, но беше спрян от служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова през 2021 г.
Европейският център за транспортни политики и Националният таксиметров синдикат сключиха споразумение за съвместни дейности през април тази година.
Форум