"Прекалено голямо решение, взето по тъмен начин". Така кметът на София Васил Терзиев определи смяната на 26 души от ръководствата на 6 общински дружества. Тя стана с решение на опозицията в Столичния общинския съвет (СОС) миналата седмица. Шестте дружества управляват бюджет от общо над 3 млрд. лв. годишно. Те са:
- Центърът за градска мобилност
- Столичният електротранспорт
- Столичният автотранспорт
- Метрополитен
- Топлофикация - София
- Софинвест
Мандатите на ръководствата им са изтекли. Те се назначават след конкурси, които най-голямата група в СОС - коалицията "Продължаваме промяната-Демократична България" - "Спаси София" (ПП-ДБ - СС) - поиска да направи по-прозрачни. Вместо това опозицията - в лицето основно на ГЕРБ и БСП - прие доклад за бързата им смяна с временни ръководства.
Терзиев нарече решението "безпринципно и незаконосъобразно" и каза, че го връща на СОС за преразглеждане, тъй като по закон "няма хипотеза за временно назначаване при изтекли мандати на бордове".
От дейността на общинските предприятия зависи цената и качеството на ключови местни публични услуги, като транспорт, чистота, озеленяване, строителство, комунални услуги. Дейността им е субсидирана и от общинския бюджет.
От години столичните общински дружества са обект на критика за лошо управление, корупция и разхищение на публичен ресурс.
Защо това, което стана миналата седмица, има значение?
Какво се случи
Миналия понеделник групата на ПП-ДБ-СС внесе в СОС предложение за нов подход при провеждането на конкурси за избор на ръководители на общинските предприятия - те да са по прозрачни критерии, а не по партийни квоти, както досега.
Предложението включва да се публикуват бизнес програмите на всички кандидати, да се излъчват устните им изслушвания, както и нова методика с ясни критерии за оценката им. Тези оценки също да се публикуват, както и как всеки от комисията по избора е оценил всеки кандидат.
Смяната на ръководствата на шестте дружества се налага заради изтеклите им през март мандати. В доклада си ПП-ДБ-СС предлагат настоящите ръководства да не бъдат сменяни до провеждането на конкурси.
СОС трябваше да разгледа предложението на ПП-ДБ-СС на сесията си в четвъртък.
Ден по-късно Карлос Контрера от ВМРО и двама независими общински съветници - Севделина Петрова и Красимир Гълъбов (доскоро от "Възраждане"), внесоха нов доклад - с конкретни имена за нов състав на директорските бордове на шестте общински дружества.
Предложението предвижда настоящите ръководства да се сменят веднага с решение на СОС, като новите ръководства ще са временни и ще управляват дружествата до провеждането на конкурс.
В сряда на извънредно заседание три общински комисии - по икономиката, по инженерната инфраструктура и по транспорта - обсъдиха идеите на Контрера. В четвъртък те вече бяха в дневния ред на СОС.
От ГЕРБ и БСП казаха, че са готови да сменят шефовете на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев, на автотранспорта Слав Монов и на метрото - Стоян Братоев. От ПП-ДБ-СС бурно реагираха на смяната на Братоев. Той управлява общинското дружество от самото му създаване, като то е единственото в добро финансово състояние. Строят се 10 нови метростанции.
Кой как гласува
В четвъртък на гласуването в СОС предложението на ПП-ДБ-СС беше отхвърлено, това на Контрера, Петрова и Гълъбов - прието след деветчасови дебати - с 31 гласа "за" и 29 "против", "въздържал се" нямаше.
Смяната на 26-те членове на директорски и надзорни съвети на общинските дружества стана факт именно с гласовете на ГЕРБ. "За" гласуваха още общинските съветници от БСП (без Диана Тонова), "Има такъв народ" (ИТН), вече независимия Благовест Георгиев, който беше изключен от групата на ПП-ДБ-СС, след като катастрофира пиян и избяга от мястото на произшествието, Карлос Контрера от ВМРО и съветниците Севделина Петрова и Красимир Гълъбов, които бяха изключени от "Възраждане".
"Против" доклада бяха групите на ПП-ДБ-СС, "Синя София", "Възраждане" и Диана Тонова. Войслав Тодоров от БСП присъства, но не гласува.
Промените ще влязат в сила дори и да бъдат оспорени.
Паралелно с това СОС гласува да се обявят конкурси за постоянни ръководства на дружествата - но по старите правила, въведени от ГЕРБ. В знак на протест от ПП-ДБ-СС отказаха да участват в комисията по избора. Така той остава в ръцете на прокаралите спорния доклад.
Какви са тези общински фирми
Всичките фирми са собственост на Столичната община. "Софинвест" се занимава с аварийни ремонти, строителен надзор, технически контрол в проектирането и строителството, консултантски услуги и експертизи. Не се намира информация за броя на служителите на предприятието.
"Топлофикация София" осигурява топлинна енергия за над 450 хил. абонати. В него работят над 2 хил. служители.
ЦГМ организира, координира и контролира обществения транспорт и паркирането в София. В него работят над 1300 души. Столичния автотранспорт се занимава с автобусните, а електротранспорта - с релсовия транспорт и тролеите, "Метрополитен" - с метрото. В дружествата работят съответно около 500, близо 2 хил. и окло 700 души.
Какви бюджети управляват
Столичните дружества въртят общ капитал от около 3-4 млрд. лв. годишно. Всички те, без "Метрополитен", са на загуба в последните години.
Общата им загуба за 2020 г. е 139 млн. лева, като се удвоява за година. На най-големи загуби работят "Топлофикация" и ЦГМ.
Активите на "Toплoфиĸaция" са за мaлĸo нaд 2 млрд. лв., а дългосрочните ѝ задължения ще достигнат почти 1,2 млрд. лева през 2024 г., по данни на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
ЦГМ има вземания за над 135 млн. лева от Столичната община. Те са натрупани назад във времето (при управлението на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ) по договори с общината и в момента са почти половината от активите му, показва одит, който кметът Васил Терзиев нареди преди месец.
"Софтинвест" е с годишен оборот от близо 16 млн. лв. за 2020 г., сочи справка в Търговския регистър.
Haй-бoгaтoтo oбщинcĸo дpyжecтвo пo paзмepa нa aĸтивитe e cтoличният "Meтpoпoлитeн", пoĸaзвa пpoyчвaнe нa Инcтитyтa зa пaзapнa иĸoнoмиĸa (ИΠИ) по данни зa 2020 и 2021 г. Koмпaниятa пpитeжaвa aĸтиви зa близо 3 млрд.
Какви са реакциите
По време на дискусиите така и не стана ясно как са избирани имената в доклада на Котрера и по чие предложение. ПП-ДБ-СС не приема довода на вносителите, че назначенията са временни до провеждането на конкурс. "Временните неща стават много често за постоянно, защото тези хора после ще правят конкурсите", каза кметът на София Васил Терзиев, който е от коалицията.
По закон шест месеца от назначаването на временно изпълняващ длъжността трябва да се проведе конкурс. Практиката от минали мандати на ГЕРБ обаче показва, че временното става постоянно и до конкурси така и не се стига.
"Има редица случаи, като "Софинвест" например, където ръководството е назначено временно до конкурс и така вече няколко години, каза Борис Бонев от СС.
Според общинските съветници Диана Тонова от БСП (единствената от партията, която гласува против доклада на Контрера) и Бойко Димитров от ПП-ДБ-СС решението на СОС ще влезе в съда.
Кои са новите директори
Кариерата на повечето от предложените за временни директори започва по време на управлението на ГЕРБ и е свързана само с държавни дружества.
Съществени промени например няма в борда на "Топлофикация", където Сашо Чакалски остава. Той ръководи дружеството от 2018 г., преди е бил председател на управителния съвет на Общинска банка, а в периода 2001-2011 е изпълнителен директор на Българската банка за развитие (ББР).
Сред новите членове на борда са Георги Балабанов, който е консултант "Бизнес развитие международни проекти". Преди това е съветник в Европейския парламент от 2015 до 2020 г. Според публикация на местна сливенска медия е бил съветник на групата на консерваторите (вероятно от партия ВМРО), както и организационен секретар на партията на Стефан Янев "Български възход" при създаването ѝ, отбелязва "Капитал", който разполага с биографиите на предложените временни директори в доклада на Контрера.
Миглена Иванова работи до 2022 г. като финансов контрольор в държавното дружество "Булгаргаз". Преди това е била в различни държавни структури.
Запазва поста си и директорът на столичния електротранспорт Евгений Ганчев. В борда влиза Георги Аврамов, който има опит в управлението на дружества. В момента е шеф на фирма за хранителни добавки.
В Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за временен директор е назначена Румяна Милова. Тя е работила на различни позиции в дружеството от 2009 г., като предимно отговаря за паркирането и "паяците". Преди това е работила в Национален гаранционен фонд към ББР, за кратко в Министерството на труда и социалната политика, има и 15 години опит в "Булбанк".
Сред временните членове на борда на директорите е Александър Георгиев, който работи в ЦГМ от 2012 г. досега като зам.-директор на дирекция "Паркиране и мобилност", а преди това във фирмите "Джефко" и "Гамма", пише "Капитал".
Екатерина Стефанова е в ЦГМ от 2020 г. като директор на дирекция "Развитие и административни дейности". Преди това 10 години е била началник-отдел "Административно и информационно обслужване" в район "Студентски".
Петър Сеферов има опит в ДП "Пристанищна инфраструктура и в "Пристанище Варна".
Станимир Арабаджиев е бил експерт в НАП, юрисконсулт в БДЖ, последно е зам.-изпълнителен директор в агенция "Автомобилна администрация".
За директор на "Столичен автотранспорт" е предложен Лъчезар Пеков, който работи отскоро в дружеството, а преди това е бил шеф в отдел на ЦГМ.
При гласуването в четвъртък ГЕРБ и БСП очевидно бяха сменили решението си от предишния ден и гласуваха досегашният шеф на "Метрополитен" Стоян Братоев да остане в Съвета на директорите.
Иначе предложението на Контрера за нов директор е Николай Найденов - бивш зам.-министър на транспорта от кабинета "Петков" и обиколил дружества като Националната компания "Железопътна инфраструктура", пътната агенция, БДЖ, "Информационно обслужване".
За членове на борда на "Метрополитен" бяха избряни юристката Деляна Иванова от общинското дружество "Пазари Запад", Петко Петков, който работи в БДЖ от 1993 г. на различни позиции.
Константин Азов е сменил ръководни позиции в държавни дружества. Последно е директор "Маркетинг и продажби" в БДЖ, преди това е в политическия кабинет на Министерството на електронното управление, както и в "Пристанище Варна", "Български пощи", "Летище Пловдив", "Информационно обслужване". Кариерата си започва като съветник на министъра по транспорта през 2017 г. - Ивайло Московски от ГЕРБ. Образованието му е "Музикална педагогика и психология".
Последния член на директорския съвет е Десислава Димитрова-Асенова. В момента е директор бизнес развитие във "Витоша спортс карс" - вносител на Porsche. От 2017 до 2023 е мениджър продажби в бТВ, работила е и в "Мобилтел". За малко е в борда на директорите на ДП "Пристанищна инфраструктура", била е председател на борда на директорите на "Летище Пловдив". Работила е 7 г. в министерството на транспорта, отбелязва "Капитал".
Временен директор на "Софинвест" става Деляна Панайотова. Тя работи последно в LP Consult. Била е директор на строителния надзор. Според публикация в haskovo.life е дъщеря на бившия общински лидер на ГЕРБ в Хасково Антон Иванов.
Камен Пчеларов е назначен в директорския съвет на "Софинвест". От 1998 г. до момента е управител на фирма "Интерфин", която се занимава с международна търговия с металообработващи машини. Друг временен член на борда е Никола Онов. Той работи в "Софинвест" от 2021 като началник-отдел "Инженерна инфраструктура, благоустройство и екология". Преди е бил в район "Сердика", а през 2004 г. е главен инженер в район "Изгрев".
Форум