Президентът Румен Радев сезира в петък Конституционния съд (КС) за прекратяването на концесията на терминал „Росенец“. Това стана ясно от прессъобщение на президентството.
Последва остра реакция от коалицията "Продължаваме промяната"- "Демократична България" (ПП-ДБ), според която действията му са "доброволен отказ от суверенитет", защото българският интерес е ключовите пристанища да се оперират от държавата.
На 21 юли депутатите гласуваха на първо и второ четене държавата да прекрати концесията на нефтеното пристанище "Росенец" край Бургас, дадена на руската компания "Лукойл". Това се случи в рамките на едно заседание в пленарна зала. Приетите промени са част от Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки срещу Русия във връзка с действията ѝ в Украйна.
"При възприемането на този радикален подход не са съобразени нито интересите на потребителите и рисковете за повишаване на цените на горива и стоки, нито потенциалните заплахи за хиляди заети в нефтохимическия комбинат, нито възможните съдебни искове срещу България", пишат от президентството.
Един от аргументите, посочени в искането на Радев до КС, е, че с приемането на две гласувания в едно и също заседание на парламента "не е гарантирана възможността на народните представители да направят всички свои предложения". Това беше един от аргументите и на "Възраждане", които също изразиха намерение да атакуват решението пред КС.
Нефтеното пристанище „Росенец“ край Бургас от години се управлява от руската компания „Лукойл“. Договорът за концесия на пристанището за срок от 35 години е сключен по време на първото правителство на Бойко Борисов през 2011 г.
Според решението на парламента министерството на транспорта трябва да поеме оперативното управление на пристанището две седмици след разваляне на концесионния договор.
България е единствената страна в ЕС, която получи изключение да внася руски нефт по море още две години, след като през май 2022 г. ЕС наложи петролно ембарго на Русия. Изключението стана възможно със специална дерогация в санкциите срещу Русия, договорена от правителството на Кирил Петков с цел да се гарантира вътрешното потребление.
Предложение за връщането на терминала под контрола на държавата и забрана за даването на концесия на обекти, свързани с транзит на нефт от Русия, беше внесено и през януари от ДБ.
В петък, след като беше съобщено, че държавният глава е сезирал КС, от ПП-ДБ, излязоха с позиция, в която се казва:
"По повод на поредните изявления на президента Румен Радев, насочени към защита на интереси, различни от българския национален интерес, и с цел всяване на страх сред населението, ПП-ДБ припомнят на държавния глава, че България е европейска парламентарна, а не президентска република".
От формацията отбелязват, че "българският интерес е ключовите пристанища да се оперират от държавата, като всеки който иска да ги ползва, следва да заплаща такса".
Според ПП-ДБ отдаването на стратегически пристанищни обекти на чужди частни компании представлява риск за националната сигурност заради международни санкции.
"Твърденията на президента Радев, че държавата е неспособна да управлява именно пристанище "Росенец", граничи с доброволен отказ от суверенитет и уронва доверието в държавните институции", допълват от коалицията, която е част от правителството.
"На следващо място, като член на ЕС, България е длъжна да прилага мерките срещу режима на Путин, които включват забрана за отдаване под концесия на стратегически национални ресурси на лица, установени в Русия", се казва още в позицията.
От ПП-ДБ припомнят, че именно служебното правителство, назначено от Радев, "отказа да се съобрази с тези мерки и без аргументи, тайно и експресно, остави в сила концесията в полза на "Лукойл" въпреки европейските санкции".
ПП-ДБ призовават президентството, „Възраждане“ и БСП да не прибягват до поредните опити за създаване на обществено напрежение чрез разпространяване на неверни твърдения за евентуално повишаване на цени и прекъсване на доставките. А, ако разполагат с такива данни, да ги представят на компетентните институции.
Според нея именно поставянето на пристанище "Росенец" под държавен контрол би позволило държавата да определя такси според пазарната ситуация, без да се нарушава нормалното функциониране на рафинерията.