Ако ви заливат с лъжи, нищо чудно да гласувате под тяхно въздействие, това е ясно. Но какво ще кажете за едно уточнение – например, ако са били "облъчвани" не абсолютно всички избиратели, а само определени хора - такива, които имат профила на твърде доверчиви?
Това откри Румъния. Преди дни тя анулира президентските си избори, когато установи, че хората са гласували под въздействието на измама в интернет, дошла от чужбина. Случаят се прочу с това, че неизвестен кандидат получи най-много гласове на първия тур, след като беше правил съмнителна кампания в ТикТок. Но после се оказа, че не е само ТикТок, има и друга намеса, пак от чужбина.
В центъра на тази друга намеса е платформа за онлайн реклама, наречена AdNow, съобщи румънското разследващо издание Snoop.ro. Проучвания свързват тази мрежа с Кремъл. Платформата е плащала на румънски инфлуенсъри и медии, които са популяризирали крайнодесния проруски кандидат за президент Калин Джорджеску.
Платформата се оперира от българска фирма, но в нея работят руснаци.
През 2021 г. журналисти са разследвали тази платформа за разпространение на фалшива информация.
Сега тя отново попада в общественото внимание – след журналистическо разкритие, няколко доклада на румънските служби за сигурност и отмяна на президентските избори в Румъния.
И в двата случая е установено, че парите са идвали от Русия. Но има и една разлика, която засяга България.
През 2021 г. AdNow е била базирана в Лондон и е била собственост на руснаци, а през 2024 г. – в Пловдив и е собственост на грузинец, който живее в България.
Пред Свободна Европа Гиорги Абуладзе потвърди, че е купил AdNow "преди 2-3 години от руснак", че в нея работят предимно руснаци, но каза, че не се занимава "с политически партии, нито с политически влияния".
"Че някой може да се възползва, ние нито има как да знаем, нито как да влияем, това е тийзърна (рекламна – бел.ред.) мрежа", каза той.
"Дори наистина пари да са постъпвали през Румъния [или Русия], аз няма как да знам, няма как да познавам клиентите като се регистрират, какво правят и как го правят", добави той.
Какво е AdNow
Попадали ли сте на реклами на хранителни добавки за отслабване, чудодейно лекарство за тежки болести, магическа отвара за лечение на косопад, сензационни заглавия с подкана да кликнете?
Такива реклами обикновено изскачат в отделни прозорци на вашия телефон или компютър. Посягате да ги затворите, за да не ви пречат, а те вместо това се отварят или водят до друга страница. Потребителят не знае нито кой му изпраща рекламата, нито защо тя се появява на определен сайт, нито какви лични данни се "вземат" от него.
Ето как рекламата стига до вас: този, който иска да я разпространява, се свързва с някоя платформа за онлайн реклама, а тя, на свой ред, я "пуска" на потребителите. Една от най-известните такива платформи е GoogleAds, но тя е наложила ограничения върху рекламодателя – например за това какво той може да рекламира или как да си подбира потребителите.
А в платформи като AdNow няма ограничения. Ако вашият сайт за реклама стане техен клиент, ще можете да инсталирате приложение, способно да подбере аудиторията, пред която да рекламирате.
В случаите на онлайн реклама по този модел собственикът на онлайн изданието получава по 0,068 долара (0,13 лв.) за всяко кликване на потребител върху рекламата, се вижда на сайта на AdNow за България.
В конкретния случай с AdNow печалбата идва от големия оборот на реклама – "тя е малка, но постоянна", казва Абуладзе.
Той не може да каже откъде идват парите. От AdNow е невъзможно да се свържат с клиентите, които рекламират продуктите си чрез платформата, "защото техническата структура на сървърите не го позволява". Това казва пред Snoop.ro Каталина Кипер, служителка в AdNow.
"AdNow е голяма структура от компании - на една рекламодателят подава рекламите, на друга собствениците на сайтове ги интегрират при себе си", каза пред Свободна Европа Петко Петков от "Българските елфи".
Това е неформална група от интернет експерти, които си поставят за цел да се борят с руската дезинформация. Най-често публикуват изтекли документи или обработват големи масиви данни и разкриват мрежи от тролове. Оттам и името им – в играта Warcraft елфите се борят срещу троловете.
По думите на Петков услугата AdNow е сравнително евтина и много сайтове в България я използват.
Румънското разследващо издание Snoop.ro посочва няколко такива сайта. По думите на Петков има и други, което не значи, че самите те разпространяват дезинформация, а само, че допускат такива реклами.
Само през последния месец в румънското интернет пространство реклами за билково лечение и онлайн измами на AdNow имат над 441 млн. гледания.
Руската връзка
Snoop.ro разкрива стотици публикации, инфлуенсъри и реклами, финансирани с пари от Москва. Те са разпространявали дезинформация и конспиративни теории в социалните медии в Румъния в продължение на поне 8 години.
От 2016 до 2024 г. поне 2 млн. евро са насочени от AdNow към сайтовете на телевизии, конспиративни инфлуенсъри и публикации с крайнодясно съдържание. Това е само сумата, установена от румънските данъчни власти.
AdNow Llp е създадена от руснака Станислав Фесенко и британеца Юън Толадей. Те стоят и зад мащабна измама с лични данни чрез игри, които хората неволно инсталират на телефоните си, давайки им достъп до личните си данни.
Компанията е регистрирана на един и същи адрес в Лондон с фирма, близка до Главното разузнавателно управление на Русия (ГРУ), собственост на братовчед на Владимир Путин, и други фирми, свързани с Кремъл. Включително Bunelu Ltd, която популяризира финансирани от Русия конспирации. Тя има дъщерно дружество в Румъния, а негови членове са виждани често в руското посолство. Те канят Калин Джорджеску на интервюта, пише Snoop.ro.
Седалището на AdNow по онова време е в Москва и е собственост на Юлия Серебрянска, която организира събитията на партията на Путин "Единна Русия", разкрива разследване на Свободна Европа. Тя стои и зад фирмата 2WTrade, която се занимава с маркетинг на здравни и козметични продукти, и зад фирмата Fazze, която нашумява с мощна дезинформационна кампания срещу ваксините за COVID-19.
AdNow е регистрирана през януари 2014 г. и е ликвидирана през март 2023 г., се вижда от публичния фирмен регистър на Обединеното кралство.
Българската връзка
Гиорги Абуладзе живее и прави бизнес в Пловдив. През 2021 г. той купува AdNow и започва да я оперира през регистрираната същата година компания "Ренодо медиа".
За платформата работят над 350 души, повечето руснаци. Пред Свободна Европа Абуладзе каза, че те са избягали от режима на Путин и живеят в чужбина. Наема ги, защото трудно намира специалисти в България, а и защото вземат по-ниски заплати.
Абуладзе отрича да има връзки с Русия, както и да получава пари оттам. Казва, че основните му приходи идват от САЩ – от над 50-те фирми, регистрирани на негово име. По думите му те "се занимават с продажба на приложения на Apple (Епъл)".
След румънското разследване групата "Българските елфи" публикува във Фейсбук графиката им с постигнатите импресии към рекламното съдържание за европейски държави, промотирано през различни сайтове.
"Връзките са до домейни, които сочат към сървъри с разширение ".ru" или към ".innovapp" (името на друга от фирмите на Абуладзе), казва Петков.
"Първият ред показва колко импресии са нужни, за да се стане президент в Румъния на практика. Числото срещу България (близо 73 млн. импресии) показва нещо, което в момента не сме в състояние да определим в какви мащаби се измерва и какво отражение има", пишат "Българските елфи".
Те твърдят, че "тези български фирми, които се управляват от руснаци, са предопределили до голяма степен изхода от изборния процес в Румъния и в България".
Русия е дала 69 млн. евро за пропаганда и намеса във вътрешните работи на България и Румъния, съобщиха "Българските елфи" във Фейсбук. От групата твърдят, че разполагат с документи, доказващи парични потоци от Новосибирск, адресирани до България и Румъния. Схемата започва най-късно през 2010 г., като плащанията са били на малки транзакции от по 5000 евро.*
Петко Петков цитира проучване на Фейсбук, според което специфично създадено съдържание е достатъчно да достигне до потребителя три пъти, за да формира определено мнение у него.
"Ако разделим 70 млн. импресии поравно, означава, че всеки месец те са успявали да формират мнение по три пъти у някой човек. Само че те са таргетирали [не всички, а само] определени групи хора, което означава че тези хора буквално са били заливани".
Публикацията на "Българските елфи" провокира депутата от ПП-ДБ Ивайло Мирчев да поиска създаването на парламентарна комисия, "която да събере доказателства за руското влияние в България на всички нива".
*Абзацът е добавен 4 часа след публикуването на статията.
Форум