Връзки за достъпност

Извънредни новини

Община Русе се е отказала от потенциални печалби за милиони в полза на частна фирма, сочи разследване


Колаж със снимка на кмета на Русе Пенчо Милков на фона на новопостроения буферен паркинг край Дунав мост.
Колаж със снимка на кмета на Русе Пенчо Милков на фона на новопостроения буферен паркинг край Дунав мост.

Община Русе се е отказала от потенциални печалби за милиони левове за сметка на частна фирма, свързана с Размиг Чакърян – Ами, като ѝ е отдала правото да построи и управлява в следващите 30 години паркинг край Дунав мост. Това сочи разследване на Антикорупционния фонд (АКФ), публикувано в сряда.

За спорния конкурс за изграждането на буферен паркинг до граничния пункт между България и Румъния при Русе първи писа Капитал през септември миналата година.

Тогава само две фирми се явиха на тръжната процедура, обявена от Община Русе. Според разследванията на АКФ и Капитал и двете са пряко или косвено свързани с Размиг Чакърян – Ами, с когото се свързват операторите на паркинга на ГКПП „Капитан Андреево“, а доскоро и лабораторията за фитосанитарен контрол там.

От АКФ посочват, че това поставя съмнения за нелоялна конкуренция и налагане на монопол. Освен това въпроси пораждат и начинът на провеждане на процедурата и самият договора между общината и избраното частно дружество.

Кои са фирмите

До изграждането на буферния паркинг се стигна, след като от години жителите на Русе се оплакваха от опашките от камиони, които се образуват за ГКПП "Дунав мост" и пречат на движението в града.

През август 2022 г. Община Русе обяви конкурс за избор на фирма изпълнител, който обаче беше критикуван заради късите му срокове и ваканционния период, в който беше съобщен.

Впоследствие на него се явиха само две фирми - „Ай би ти ти“ и създадената два дни преди срока за подаване на оферти „Тир паркинг Русе“, която печели конкурса.

„Ай би ти ти“ е с управител Размиг Чакърян-Ами, който е и собственик на 40% от капитала. Останалите 60% принадлежат на бившия подуправител на БНБ – финансиста Емил Хърсев.

„Тир паркинг Русе“ пък първоначално е регистрирана като еднолично дружество със собственик Анелия Лазарова чрез фирмата ѝ "Елшица-99". През февруари тази година обаче Емил Хърсев чрез две свои дружества се превръща в мажоритарен съдружник в "Тир паркинг Русе".

Според АКФ тази "безспорната свързаност" между участниците в тръжната процедура е "изключително притеснителна и поражда редица въпроси дали не става дума за състезание с предрешен финал".

"В подкрепа на тези съмнения са и начина на провеждане на процедурата и самия текст на договора между общината и частното дружество", отбелязва Лора Георгиева от екипа на АКФ.

Според разследването клаузите на договора не съответстват на добрите практики и не съдържат гаранции за защита на обществения интерес. Като примери от АКФ дават факта, че продажната цена от малко над 18 млн. лв е определена произволно, без извършен икономически анализ, а неустойките по договора са изключително ниски спрямо цената на учреденото право на строеж.

Пропуснатите потенциални печалби

Освен това обаче от АКФ поставят и въпроса защо е било необходимо да се отдава правото за управление на паркинга за следващите 30 години на частна фирма, вместо той да се управлява от общината. По този начин всичките приходи от експлоатацията му и от намиращите се на територията му търговски обекти отиват единствено в полза на частния инвеститор вместо в полза на общината.

"Икономическата логика на проекта липсва. От няколко възможни алтернативи за построяване и стопанисване на буферен паркинг, Община Русе реално избира тази, която да ѝ донесе най-малък приход", посочват от АКФ.

Според икономиста Георги Ангелов, който е интервюиран от АКФ, общината е можела да реализира проекта самостоятелно и така да си гарантира приходи от десетки милиони годишно. По думите му на фона на натоварения трафик от тежкотоварни автомобили през граничния пункт при Русе и високия марж на печалба, инвестицията в проекта би се изплатила за година или две.

В същото време позицията на Община Русе пред АКФ е, че те не са можели да прогнозират каква би била печалбата от съоръжението и дали въобще би имало такава.

От Люлин, през Капитан Андреево до Кейптаун. Какво знаем за живота на Красимир Каменов-Къро
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00

Повтаряне на модела "Капитан Андреево"

Разследването на АКФ, в което са цитирани и заключенията на журналистите от Капитал, идва година след като стана публично известно, че фирма, свързана с Размиг Чакърян-Ами управлява множество от дейностите на ГКПП "Капитан Андреево", включително буферения паркинг за тирове и лабораторията за фитосанитарен контрол.

В средата на 2022 г. редовното правителство на Кирил Петков реши да отстрани това дружество и да върне контрола на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).

През следващите месеци се появиха обвинения в корупция, заплахи към политици, съмнения за контрабанда и пропуснати от държавата ползи за стотици милиони. Разкритията за частния контрол на "Капитан Андреево" бяха посочени от премиера в оставка Кирил Петков като една от истинските причини за падането на кабинета му.

Управляващите в оставка казаха, че по времето на ГЕРБ компанията е монополизирала фитосанитарния контрол на един от основните сухопътни входове на Европейския съюз.

През юли обаче Върховният административен съд възстанови контрола на частната фирма върху фитосанитарната лаборатория, а после отказа да разгледа жалбата на БАБХ срещу това решение.

"Първата прилика за мен между "Капитан Андреево" и случващото се в Русе са лицата, които стоят зад него. Можем да предположим с голяма степен на сигурност, че едни и същи хора ще строят паркинга в Русе, които вече са изградили цялата стройна схема не само от паркинг, а и от лаборатории и всичко (останало) на границата с Турция", коментира журналистът Николай Стайков от Капитал в материала на АКФ.

"Моделът на срастване на мафията и държавата". За "Капитан Андреево" и властта
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:58 0:00
  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

XS
SM
MD
LG