Хутите нанесоха удар на петролен танкер късно в петък. Той е управляван от британския оператор "Трафигура". Атаката е предизвикала пожар в един от товарните танкове на кораба, съобщи Би Би Си. В събота беше съобщено, че пожарът е бил загасен.
Новината идва на фона на продължаващите атаки от страна на хутите срещу кораби в Червено море, свързани според тях с Израел. В отговор преди дни Великобритания и САЩ атакуваха цели на хутите в Йемен. Атаките доведоха до покачване на напрежението в региона, както и на повишаване на цените на петрола на световните пазари.
Танкерът за пренос на петрол "Марлин Луанда" е превозвал руски петрол, закупен под ценовия таван в съответствие със санкциите на Г-7, съобщи "Трафигура".
"Оставаме в контакт с кораба и следим внимателно ситуацията", се казва в съобщението на компанията, като се добавя, че военни кораби са в движение, за да окажат помощ.
Атаката на танкера "Мартин Луанда" в петък накара друг танкер за превоз на суров петрол да направи обратен завой, преди да стигне Аденския залив, пише Ройтерс.
В петък военните на САЩ съобщиха и че са свалили противокорабна балистична ракета от контролирана от хутите зона в Йемен.
Атаките на хутите в Червено море започнаха на 19 ноември. Те са в отговор на войната на Израел с Хамас. Досега те са извършили над 25 нападения на търговски кораби, като в три от случаите на борда на отвлечените кораби имаше и българи.
Хамас е организация, обявена за терористична от ЕС, САЩ и други страни.
В отговор на атаките някои компании преустановиха транзита през Червено море, а това значително удължи пътя им. Същевременно Великобритания и САЩ започнаха да нанасят удари върху цели на хутите в Йемен. Целта им е да намалят бойната им способност.
Хутите са групировка, подкрепяна от Иран, която води гражданска война с армията в Йемен.
Какъв ефект оказват атаките
През Червено море минава един от най-натоварените търговски пътища в света. По данни на Би Би Си от 2021 г. всеки ден през канала минават около 12 % от световната търговия. Атаките на хутите обаче накараха част от корабите, пътуващи между Азия и Европа, да избягват този маршрут.
Алтернативният е през нос Добра надежда в Южна Африка, което удължава пътя с няколко дни. Това доведе до закъснения на товарните превози и до повишаването на цените на определени стоки.
Според американския мозъчен тръст „Център за стратегичеки и международни изследвания“ се очаква забавянията и увеличенията на цените да продължат и през следващите месеци, тъй като фирмите за морски превози започват да планират по-продължителен конфликт.
По данни на Международния валутен фонд от 22 януари на седмична база преминаванията през протока Баб ал-Мандеб, който е на входа на Червено море, са спаднали до 46 % в сравнение със същия период на миналата година.
Същевременно преминаванията през нос Добра надежда са се увеличили със 70%. Мозъчният тръст „Център за стратегичеки и международни изследвания“ пише, че това увеличава разходите за гориво и труд.
По техни данни най-засегнатите са корабите, които носят товар с по-висока стойност. Причината е, че те по-често избират да не рискуват и да заобиколят района.
Световният индекс на Drewry - който проследява средната цена за транспортиране на контейнер на товарен кораб - се е повишил повече от два пъти за периода от 14 декември миналата година до 18 януари тази година.
Маршрутите от Азия за Европа отбелязват най-голямо увеличение на цената. Drewry показва, че средната стойност на контейнер от Шанхай до Генуа е над 6 хиляди американски долара за 12-метров контейнер.
Форум