В петък американската правителствена агенция за космически изследвания НАСА и компанията производител Lockheed Martin официално представиха експерименталния свръхзвуков самолет X-59 Quesst. Представянето в Палмдейл, Калифорния, беше излъчено на живо в канала на американската космическа агенция в YouTube.
Ключовата характеристика на X-59 в сравнение с предшестващите го самолети е значително по-малката сила на звуковия удар - пукотът, който се получава при преодоляване на звуковата бариера.
Други самолети, при достигане на свръхзвукова скорост, издават силен, подобен на експлозия рев. Вместо това X-59, според НАСА, ще издава само "тих трясък", когато достигне скоростта на звука.
Новината идва на фона на 50-годишна забрана от Федералната авиационна администрация невоенни самолети да летят със свръхзвукова скорост над сушата и по крайбрежието.
За да направят полета много по-тих, инженерите е трябвало да променят значително конструкцията на подобни самолети. Например носовата част е значително удължена, поради което кабината е "отдалечена" от носа на Х-59.
Поради тази конструкция кабината е лишена от предно стъкло, затова пилотите ще използват технологията eXternal Vision System (XVS) - система за външно виждане, при която камера предава гледката от предната част на самолета към екран в кабината.
Забраната през 1973г. е предизвикана от обществения натиск - американците са обезпокоени от силните трясъци, които съпровождат свръхзвуковите самолети. Законодателното решение на този проблем беше забраната да летят над населени места, докато Х-59 трябва да е технологично решение.
Самолетът ще извърши тестови полети над жилищни райони, за да могат експертите да оценят как хората на земята реагират на силата на звуковата вълна. След това НАСА ще предостави данните на регулаторните органи, за да получи одобрение за търговски полети.
Форум