Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Децата ни шмъркат боклуци". Какво е "енергиен сниф", чиято реклама предизвика възмущение


Скрийншот от рекламата в Инстаграм профила на попфолк певицата Диона
Скрийншот от рекламата в Инстаграм профила на попфолк певицата Диона

"Енергийна напитка" за шмъркане. Продава се на грамове, прилича на кокаин, консумира се като кокаин, но се рекламира и пред ученици и се намира свободно в онлайн магазини. Едва след сигнала в социалните мрежи на активистката Юлия Георгиева се стигна до обществена реакция. Каква е историята?

Попфолк певица чертае линии с бял прах върху екрана на телефона си. След това казва, че това не е наркотик, а енергийна напитка за шмъркане.

"Абсолютно законна и напълно безвредна, доверете се на опита", добавя тя.

Става дума за реклама в социалните мрежи, в която участва Диона - изпълнителката, която само преди месеци беше спряна от полицията, докато шофира под въздействието на наркотици. Впоследствие кръвната проба показа наличие на кокаин, но Диона отрече, твърдейки, че всъщност става дума за лекарството "Нурофен".

Продуктът, който рекламира тя сега във видеото, прилича именно на начина, по който се консумира кокаинът. Енергийният прах Sniffbull обаче се продава свободно, а на сайта му разпространителите таргетират и ученици и студенти с послания, че помага за концентрацията при учене.

В сряда рекламата беше споделена с предупреждение в социалните мрежи от Юлия Георгиева, основателка на "Розовата къща", която предоставя помощ на наркозависими.

"Това си е урок по шмъркане", написа тя по повод видео клипа и призова продуктът да бъде спрян от продажба.

"Защото точно това е пропагандиране на употребата", посочи тя.

Само за часове публикацията ѝ беше споделена хиляди пъти и предизвика вълна от възмущение срещу рекламата.

След сигнали към министерството на здравеопазването (МЗ) и други институции, от МЗ казаха, че въпросните продукти не са разрешавани от тях и рекламите им са подвеждащи.

"Касае се за нови продукти с неясна законова квалификация и съставки, създаващи потенциален риск за здравето при прекомерна употреба", казаха от министерството и съобщиха, че ще предприемат проверка.

Конкретният продукт, рекламиран от Диона обаче, далеч не е единственият такъв, който се продава в България. Проверка на Свободна Европа показа, че в различни български онлайн магазини могат да бъдат намерени енергийни снифове на най-малко две други марки - Sniffy и Wildkraut.

Какво точно представляват тези продукти? Защо са опасни? И ще има ли ограничения върху тях?

Какво е "енергиен сниф"

Енергийните снифове или енергийни прахчета представляват смес от различни стимулиращи вещества (например мака, тирозин, Л-теанин, кофеин, таурин) под формата на прах, който се шмърка (от анлийски - sniff).

Продуктите дори обикновено се продават със специализирана тръбичка за шмъркане. Също като наркотици като кокаина, и тези продукти се продават на грамове.

Снифът Sniffbull, рекламиран от Диона, който предизвика сегашната вълна от реакции, например, се продава за 16 лв./грам. Други марки в български онлайн магазини пък са на цени между 19,90 лв./грам и 30,90 лв./грам.

Често тези продукти се продават с различни привлекателни вкусове - например на ягода, маракуя, мента.

Как се рекламират ефектите

В описанията към продуктите те се рекламират като "щадяща стомаха алтернатива на енергийните напитки", която "осигурява незабавен енергиен тласък", "държи те буден", "повишава концентрацията".

Повечето марки специално добавят в описанието и послания, прицелващи се към ученици и студенти.

На сайта на Wildkraut Energy Sniff например има две секции, отговарящи на въпросите "Wildkraut ще ми помогне ли по време на изпитите", както и "Wildkraut ще ми помогне ли да уча".

"Всички познаваме това чувство в деня преди важен изпит, когато трескаво учим до късно през нощта. След това не можем да заспим и след това се събуждаме напълно изтощени. Тук щипка Wildkraut може да бъде Вашият спасител", гласи отговорът на фирмата.

Освен това продуктите са подходящи са спортисти и професионалисти, твърдят рекламите.

Сега ли се появиха тези продукти

Енергийни продукти, които се приемат чрез вдишване през носа, се разработват поне от повече от десетилетие. През последните години обаче те станаха популярни в Европа, включително и в България.

Само преди месец Франция съобщи, че ще наложи забрана на сходен продукт като показвания в клипа на Диона, припомни "Булевард България".

Попфолк певицата Диона всъщност не е единствената, която ги рекламира тук. Преди повече от месец в кампанията беше включен и рапърът Памеца, който е известен с това, че няколко пъти е лежал в затвора за разпространение на наркотици.

Какви са реакциите

Само часове след като Юлия Георгиева от "Розовата къща" публикува предупреждението си, че подобни продукти са изключително опасни и на практика поощряват употребата на наркотици, последва вълна от реакции.

От неправителствената организация Национална мрежа за децата припомниха, България има сериозен проблем с употребата на наркотични вещества от деца. По данни от техни анкети най-ранната средна възраст на първа употреба сред учениците се наблюдава по отношение на употреба на опиоиди и инхаланти (14 г.), както и на канабис, синтетични канабиноиди и халюциногени (15 г.).

Първата употреба на стимуланти започва средно на 16 г.

"Национална мрежа за децата остро осъжда всякакъв вид реклама, разпространение и прием на енергийни продукти, още повече такива, които наподобяват консумацията на вид наркотично вещество", казаха от организацията.

Към реакциите се включиха и политици. Лена Бориславова от ПП-ДБ остро осъди рекламата и продажбата на такива продукти сред деца. Тя съобщи, че заедно с депутата Васил Пандов ще изпрати въпроси до МВР, агенцията по безопасност на храните и здравното министерство (МЗ) за това какви рискове за подрастващите съществуват при приемането на такива енергийни снифове.

По-късно от МЗ съобщиха, че продуктите не са били разрешавани от тях, имат подвеждащи описания и ще бъдат подложени на проверки.

"Докато "Възраждане" създават несъществуващи проблеми и спират неслучваща се в училище пропаганда, родни "инфлуенсъри" пропагандират по особено безотговорен начин "шмъркане" на нова енергийна напитка като "напълно безопасна и здравословна", написа Бориславова.

Подобна позиция изрази и депутатът от ГЕРБ Георг Георгиев.

"Докато се занимаваме с гонения срещу „големия лош джендър” и неговата имагинерна пропаганда по българските ясли, занимални, детски градини и училища, децата ни вече открито шмъркат боклуци, маскирани като енергийни и тонизиращи вещества", написа той.

Само преди 20 дни парламентът, включително с гласовете на ГЕРБ, прие законови промени, с които беше забранено обсъждането на ЛГБТ теми в училищата. Той беше предложен от "Възраждане", които го представиха като изключително належащ, за да бъдат "превантивно защитени децата".

От партията обаче не дадоха конкретни примери за установени случаи на "ЛГБТ пропаганда", които да обосноват закона.

Форум

XS
SM
MD
LG