Вицепрезидентът на Европейската комисия (ЕК) Вера Йоурова призова Гугъл, Майкрософт, Мета и ТикТок да правят повече, за да се справят с руската дезинформация преди предстоящи избори в европейски страни, съобщи Ройтерс във вторник.
Москва е обвинявана, че разпространява дезинформация в Европа в опит да наложи тезите си за непредизвиканата война, която започна в Украйна през 2022 г. Във връзка с това ЕС забрани разпространяването на редица руски медии същата година.
През последните месеци нараснаха опасенията относно вълната от дезинформация, свързана с парламентарните избори в Словакия на 30 септември, в Полша през октомври, както и изборите за Европейски парламент (ЕП) през 2024 г.
Йоурова нарече руската дезинформация преди избори в Европа „оръжие за много милиони евро за масова манипулация“. По нейни думи Русия се е включила във войната на идеи, за да замърси информационното пространство на Европейския съюз (ЕС) и да създаде фалшивата представа, че демокрацията не е по-добра от автокрацията.
„„Много големите платформи“ трябва да се справят с този риск. Особено като се има предвид, че трябва да очакваме, че Кремъл и други ще бъдат активни преди избори“, добави Йоурова.
Компаниите и други онлайн платформи са предоставили данни за дейността си през последните шест месеца за борба с фалшивите новини като част от кодекса на ЕС за практиките относно дезинформацията.
След последните избори за Европейски парламент през 2019 г. Съветът за сигурност на Русия определи като абсурдни обвиненията, че Москва е разпространявала дезинформация.
По-рано Евгений Пригожин, вече покойният ръководител на руската наемническа група "Вагнер", призна, че е основал Агенцията за интернет изследвания, чрез която се е намесил в президентските избори в САЩ през 2016 г.
Русия затегна цензурата в страната след пълномащабното си нахлуване в Украйна през февруари 2022 г. и обвини Мета - компанията, която притежава Фейсбук, в „екстремистка дейност“ през март 2022 г.'