Връзки за достъпност

Извънредни новини

Колко лоша новина е Доналд Тръмп за автомобилната индустрия на Европа


Доналд Тръмп говори пред журналисти на 21 декември.
Доналд Тръмп говори пред журналисти на 21 декември.

Заради по-силната конкуренция от страна на Китай, спадащите продажби у дома и новия натиск от страна на Доналд Тръмп много европейски автомобилни производители са притеснени.

Доналд Тръмп се подготвя да встъпи в длъжност на 20 януари, а европейската автомобилна индустрия, която и без това е притисната до стената, се подготвя за допълнителни трудности. Новият стар американски президент заплаши с нови мита за внос.

Тръмп обеща да наложи по-високи такси за стоки от Китай, Канада и Мексико в един от първите си актове на поста - обещание, което може да разпали търговски войни.

Това е лоша новина и за европейските производители на автомобили, които вече отбелязаха спад на продажбите и производството във водещи пазари като САЩ и Китай.

Потенциалните мита ще бъдат усетени тежко не само от големите европейски автомобилни марки като Volkswagen, Volvo и Stellantis - конгломератът, който произвежда Fiat, Chrysler и Citroen, но и от страните от Централна и Източна Европа, чиито икономики разчитат в голяма степен на производството им.

Тома Савич, бивш директор на Zastava, сръбски международен производител на автомобили, който беше закрит през 2008 г., казва, че митата ще бъдат особено тежък удар за дейността в балканската страна.

„Това неминуемо ще доведе до свиване на производството в Европа и масови съкращения“, казва той.

Германската автомобилна индустрия също вероятно ще бъде силно уязвима от обещаните от Тръмп по-високи такси. Най-голямата европейска икономика е и най-големият износител на леки автомобили за САЩ от стария континент.

Според някои оценки европейските и американските производители на автомобили могат да загубят до 17% от общата си основна годишна печалба, ако Съединените щати наложат вносни мита за Европа, Мексико и Канада.

Визията на Тръмп за вноса

Европа не беше изрично спомената в първото съобщение на Тръмп за по-високите тарифи за внос в края на ноември. Обаче по време на предизборната си кампания по-рано тази година той взе на прицел Европейския съюз и обвини европейските партньори в нелоялни търговски практики и кражба на работни места от американското производство.

„Те не взимат нашите автомобили, не взимат нашите земеделски продукти, не взимат нищо“, каза Тръмп по време на предизборната кампания през октомври. „Те ще трябва да платят голяма цена.“

Американският пазар е основна дестинация за европейските леки автомобили. Износът възлиза на 42,5 млрд. долара през 2023 г., според Statista, германска онлайн платформа, специализирана в събирането и визуализацията на данни.

За сравнение, стойността на внесените в ЕС американски автомобили е около 7,8 млрд. долара през същия период.

През септември Тръмп каза, че иска германските автомобилни производители да станат „американски автомобилни компании“ и „да строят заводите си тук“.

Той допълни, че е готов да предложи ниски данъци и ниски цени за енергия, за да привлече повече компании да започнат производства на територията на САЩ.

През 2016 г. германските производители на автомобили избегнаха 35-процентните мита, наложени от Тръмп, като инвестираха в по-голямо производство в САЩ.

Но новите тарифи, предложени от Тръмп, могат да направят по-скъпо създаването на заводи в САЩ за европейските автомобилни производители.

Момент, който може да доведе до промяна

Заплахата от нови мита ще увеличи и без това нарастващия натиск, пред който е изправена европейската автомобилна индустрия. В момента тя се стреми да се конкурира на пазара на електрически автомобили, който е доминиран от китайските производители.

По-рано тази година ЕС наложи мита в размер до 35% за електромобили от Китай. Според Брюксел те са „несправедливо субсидирани“ и затова са успели да стъпят здраво на пазара.

Освен това продажбите на електромобили в ЕС спаднаха, а някои правителства отмениха субсидиите, предназначени да стимулират потребителите да купуват тези автомобили.

Възходът на китайските компании, като лидера в производството на електрически превозни средства BYD, доведе до това, че западните автомобилни марки постоянно губят пазарен дял в Китай. Volkswagen, например, се бори с намаляващи продажби.

Между по-силната конкуренция от страна на Китай, намаляващите продажби у дома и новия натиск от страна на Тръмп, много европейски автомобилни производители са изправени пред мрачна перспектива.

Съществуват и опасения, че промишлеността може да бъде допълнително засегната от търговски конфликт, ако Брюксел реагира остро на евентуалното налагане на американски мита. Подобно събитие би могло да увеличи разходите на потребителите както в САЩ, така и в Европа и да засегне най-вече Германия, автомобилния гигант на континента.

Германският икономически институт прогнозира, че ако Тръмп наложи 20-процентни мита на ЕС, това може да струва на германската икономика до 192,5 млрд. евро за четири години. Тези разходи биха имали отражение и в Централна и Източна Европа, където също зависят от производството на автомобили.

Форум

XS
SM
MD
LG