Връзки за достъпност

Извънредни новини

Чужди инвестиции и други особености. Защо икономиката върви въпреки политическите търкания


Колаж с автора на фона на илюстративна графика за икономически растеж.
Колаж с автора на фона на илюстративна графика за икономически растеж.

Политическата ситуация в България от няколко години е нестабилна и белязана от постоянни скандали. Въпреки че подобно положение няма как да не влияе на икономическото развитие на страната, всъщност икономиката тук се справя добре. Красен Станчев обяснява как се случва това.

В противоречие с болезненото преживяване на политическите обърквания, икономиката на България през тази година показва относително добро здраве. Доказателствата са в доверието на чужденците, ръста на доходите, обстоятелството, че малко хора са пряко зависими от правителствата. Освен това честотата на политическите промени не оставя много простор за фундаментално вредни политики.

Най-интересно във всичко това е доверието на чужденците в перспективите на България. То не е на висотата на десетилетието преди 2008 г.: тогава страната е на първо място в света по дял на преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в брутния вътрешен продукт (БВП) – 31-32% през 2007 г. Причините за този рекорд, а и за драстичното намаляване на достъпа на български граждани и фирми до чуждестранни спестявания – спад от над 10 пъти само от 2007 към 2009 г. – са много.

Между другото ПЧИ са точно това – възможност на местни лица да ползван външен ресурс, който някъде е или излишен, или дава по-незначителен доход. Като причини за ограничаване на този достъп в България обикновено се сочат недъзите на правителствата, „липсата“* на стратегии и упадъка на върховенството на правото. Този упадък идва по-късно – след 2012-2013 г.

Освен него и преди него има обстоятелства, които са отвъд политиките по „привличане на ПЧИ“ (по принцип те никъде не вършат работа сами по себе си, без перспектива и защитени права на собственост). Отвъд опитите за преразпределяне на възможности от главни прокурори и премиери, управлението на държавни поръчки, отвъд вниманието към и разходите по повод корупцията и дори отвъд волята на самите чуждестранни инвеститори, тези обстоятелства са следните:

  • паричната политика на централните банки в световните стопански центрове (например политиката на ниски лихви изтласква инвестициите към дялово участие и/или икономики с по-висок риск и икономически растеж);
  • насищането на дадена икономика с чуждестранни спестявания поради изчерпването на възможности за по-нататъшни вложения с предишни темпове и перспективи за възвръщаемост на инвестициите;
  • поява на конкурентни страни с по-ниски разходи за водене на бизнес (по-ниски разходи за работа с правителствата), по-сигурни права на собственост и съответно по-добра възвръщаемост.

Доверието на чужденците след 2014

БНБ публикува наскоро последните данни за ПЧИ през 2023 г. В абсолютна стойност те са единадесет пъти повече от преди десет години: през 2014 г. те са 347 милиона евро, а през 2023 г. 3,62 милиарда.

Достъпът до чуждестранни спестявания през 2014 г., като дял БВП е 0,82%, 30 пъти по-малко от 2007 г. През 2023 г. ПЧИ са четири пъти повече от 2014 г. – 3,85% от БВП. Но самият БВП е повече от два пъти по-голям. Икономическият растеж от 2014 до 2023 г. е 222%, от 42,3 до 94 милиарда евро.

Доверието на „чужденците“ към потенциала на българската икономика през 2014 г. е ниско. Тогава всички показатели за върховенство на правото и независимост на съда в България са достигнали най-ниско равнище. Светът недоумява (видно от една статия във „Файненшъл таймс“) как една политически свързана банка – КТБ, е дискредитирана със съдействието на главния прокурор и панически бързо закрита.

Този случай има дългосрочни отрицателни последици за чуждестранното разбиране на българската стопанска политика, включително става причина за безпрецедентни изисквания към страната за членство в Еврозоната.

От 2009 г. управляващите партии в България постепенно насаждат неприязън спрямо ПЧИ, ограничават чуждестранното участие в обществени поръчки, отнемат или блокират чуждестранни концесионни намерения и договори, и пробутват привилегии единствено за чуждестранни руски компании. Тази практика постепенно еволюира до политически заклинания за „колониализъм“ и „отнемане на свобода“ от „Запада“.

В разрез с тази политика, доверието към икономиката на България, измерено през ПЧИ, за последните 10 години нараства. През 2023 г. над 80 на сто от тях са дялово участие и реинвестирана печалба. Иначе казано: веднъж дошли в страната, чуждестранните дружества продължават да работят. И имат значителен принос за добруването на българските фирми и граждани.

След 2016 г. техният капитал и реинвестирана печалба допринасят за над половината от притока на ПЧИ. Достъпът до чуждестранни спестявания означава и достъп до външно търсене, пазари, знания, умения и култура на работата.

Актуалната стопанска ситуация

През тази година икономиката на България не просто запазва потенциала си за растеж, но го засилва и се представя три пъти по-добре от ръста на икономиките в Еврозоната и два пъти по-добре от средния икономически растеж в ЕС. Само пет страни засега се представят икономически по-добре от България.

При вероятно запазване на 0,5-процентен ръст на тримесечие към края на годината ръстът на БВП ще се окаже над 2%. Според оценките на Националния статистически институт темпът на прираст на новосъздадената добавена стойност (икономическият термин е „брутна добавена стойност“ – БДС) през първото тримесечие на 2024 г. е около три пъти по-висок от съответния период на миналата година.

При тази перспектива, отчетена от последните прогнози на Международния валутен фонд и Световната банка, България догодина, а и може би в средносрочен план, демонстрира стопански показатели, близки до тези на Централна Азия и страните от Балканите.

Най-съществен принос в икономиката на тази година има потреблението на домакинствата – над 80%. 17-18% са инвестициите. От тях 20-25% е делът на чуждестранните инвестиции. Това означава още, че през предишните две години предприятията са имали относително добро и независимо от текущата политика поведение. При относително високата инфлация (2021-2022 г.) техните инвестиции бяха предимно в суровини, материали и оборудване, което им позволява сега да произвежда с по-висок доход. Това поведение се проследява относително добре от стопанските обзори на БНБ.

Потреблението на домакинствата нараства с малко по-високи темпове от БВП. Причината е в ръста на доходите. Поради някои несъвършенства в отчитането, най-точният измерител за тях е средната работна заплата. От юли миналата до средата на тази година нейният ръст е 17%. Основният фактор за това не е политиката по доходите на служебни и неслужебни правителства, а липсата на хора, които за работят.

Вероятно в края на година делът на възнагражденията в БВП ще се окаже над 55%., т.е. малко под или около 60 милиарда лева. Финансовото поведение на домакинствата остава относително консервативно и разумно: след данъци, от разполагаемия доход около 5% биват спестявани, същия дял от него отива и за нови заеми (за потребление).

"Тайната" икономическа независимост от политиката

Освен от ПЧИ и икономическото представяне на предприятията, които не зависят пряко от държавата, независимостта на икономиката от политиката идва и от хората. Много от тях не зависят от политиката и смяната на правителствата.

От 2019 до 2023 г. общият брой на заетите лица намалява с 1,5% - от 3,55 на 3,48 млн., но броят на наетите по трудов договор остава относително постоянен. Сред тях най-много са работещите по договор с централната и местната администрация, в държавно финансираните образование, здравеопазване, армия и полиция – 31%. Разходите на работодателя (т.е. данъкоплатците) е средно 26% по-висок от работещите в други отрасли.

Най-значимо е намаляването на броя работещите за себе си (еднолични търговци, семейни предприятия и прочее на самонаети) - с 6.1%. През 2023 г. тези хора са 833,5 хиляди, през 2020 г. те са около милион. Доходът на тази група е относително нисък, с помощни функции в семейните бюджети и позволява запълване на търсенето на работници. И по-висок доход.

Значително (приблизително 10% и повече) е нарастването на заетостта в секторите публична администрация (10%), ИКТ (30%) и „изкуство и развлечения“ (7%). Незначително намаление (-0,8%) има при работещите в сектор „професионални, научни и технически дейности“, който включва гражданския сектор, НПО. През 2023 г. в гражданския сектор са заети 214.3 хил. души.

Повечето от тези хора не зависят, а често и не се интересуват от това кой и как управлява страната. Това важи и за огромното мнозинство от получаващите възнаграждения от бюджета.

Смяната на правителствата засяга най-вече пряко заетите в държавната и общинска администрация. Те са под 10% от работещите на трудов договор. Но дори и те не са пряко ощетени от смяната на правителства. Освен може би членовете на т.нар. „политически кабинети“. За останалите честата смяна на правителства може и да е от полза – по-малко се работи.

Честата смяна на правителства и парламенти означава между другото и че те нямат много време да вредят на икономиката и обществото. В това положение на нещата има много рискове. Но те са тема на друг анализ.

---

*В момента действащите правителствени стратегии са над 200. Този брой, начинът на списване и прилагане на тези документи предполагат по-скоро политически произвол, а не приемственост.

* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

  • 16x9 Image

    Красен Станчев

    Красен Станчев е основател на Института за пазарна икономика. Народен представител във Великото народно събрание (1990-1991), член на Съвета за икономическа политика към президента (1996 - 2001) и доцент в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Управител на КС2 ЕООД.

Форум

XS
SM
MD
LG