Връзки за достъпност

Извънредни новини

Българската "конституционна идентичност". Що за иновация ни сервира Конституционният съд?


Стефан Попов на фона на издание на българската конституция. Колаж.
Стефан Попов на фона на издание на българската конституция. Колаж.

Конституционният съд отмени съдебната реформа, но това е само видимата част на историята. В аргументите има и по-особена невидима страна. КС се позовава и на едно от най-спорните си стари решения, за да вземе сегашното. Двете заедно блокират нормалния конституционен процес, на практика завинаги.

Решение 13 от 26 юли 2024 г. на Конституционния съд (КС) беше очаквано над половин година и с публикуването си предизвика безпрецедентна за подобен акт експлозия от реакции.

Първото нещо, което прави впечатление, е гигантският му обем - към 200 страници. Може съвсем спокойно да е под 50, а в съществената си част да се събере в около 20. Но тази напоителна бъбривост не е най-важното.

В пакета с конституционни промени, по-голямата част от които Решение 13 отмени, приоритет имаше съдебната реформа и конкретно свиването на правомощията на главния прокурор до разумни нива.

Институцията на главния прокурор в Конституцията е объркана по конюнктурни причини през 1991 г. Тогава главният обвинител е изваден от взаимодействието на властите с идеята да бъде независим. Целта е да бъде успокоено едно травмирано общество, в което прокуратурата и особено главният прокурор бяха всесилен инструмент на репресията и произвола на комунистическата партия.

Но макар и да е обявен за независим, статутът му повтаря в нова ситуация старите си дефекти. Преди 1991 г. главният прокурор е бил зависим от БКП. След 1991 г., вече независим, той придобива нещо като конституционно-диктаториален мандат и започва така да се възприема публично.

Независимата власт неизбежно става източник на произвол

В една конституционна държава няма независима власт, всяка власт взаимодейства и се ограничава от други власти. Ако една власт е обявена за независима, тя се превръща в точно обратното на това, което е обявено - в източник на произвол.

Точно това стана с българския главен прокурор. Статутът му беше изграден така, че той разполага с неограничен резервоар за сделки с другите власти и техните временни мнозинства. Това беше ясно и разбираемо описано от бившия български съдия в Страсбург Йонко Грозев пред БНТ.

Последните поправки на конституцията, които бяха приети от предишното Народно събрание, коригираха частично и балансирано порока, заложен през 1991 г. Ето какво беше прието:

  • прокуратурата умерено се децентрализира и главният прокурор вече не може да се намесва в работата на други прокурори;
  • изборът му се извършва от новосъздаден Прокурорски съвет, в който е завишена квотата на Народното събрание (това е по-сериозната структурна промяна);
  • мандатът му се намалява от 7 на 5 години.

Има и други моменти, но тези три дават компактна нова организация на обвинителната функция. Реформа в този дух е обсъждана от десетилетия, не представлява нещо ново и най-вече предлага един по-консервативен вариант.

Но какво постанови съдът с Решение 13?

КС отмени точно тези промени и допълнения с аргумента, че те би трябвало да се гласуват от Велико народно събрание (ВНС). В повечето си аргументи КС твърди, че обикновеното Народно събрание е изобщо неправоспособно да се заема с подобни въпроси.

Позоваването на ВНС прави възможно Решение 13 да се сведе до няколко страници, защото такова заключение е само по себе си изчерпателно. Но вероятно високият публичен интерес и чувствителност по въпроса с прокуратурата и главния прокурор е накарало конституционните съдии да се спрат по-подробно на институцията Велико народно събрание (ВНС), с която е свързана цялата аргументация.

Още през 2003 г., когато беше публикувано Решение 3 на КС, не само юристи, a всеки мислещ човек със здрав разум беше озадачен. Тази патологична конструкция блокира нормалния конституционен процес, на практика завинаги. След 2003 г. в него няма динамика, има само невинни промени. България е лишена от действителна конституционна история и естествената за светската държава конституционна еволюция.

Необходимостта от Велико народно събрание е обоснована с некоректно разбиране на един термин - „форма“.

Необходимостта от Велико народно събрание е обоснована с некоректно разбиране на един термин - „форма“.

От Аристотел до днес думата „форма“ има смисъл само в бинарната опозиция „форма - съдържание“ и извън нея е безсмислена. Не може в текст, в частност конституционен, всичко да е „форма“. Тогава за думата „съдържание“ остава или празно място в самия текст, защото той засяга само формата, или „съдържание“ е самото прилагане на текста в правно-политически практики (но прилагането се вписва в двойката "парадигма - синтагма", "синхрония - диахрония", а не във "форма - съдържание").

В "Политика" Аристотел твърди нещо подобно на българския КС. Според него конституцията (Politeia-та) е именно „форма“ (eidos или morphe), а гражданите са съдържание (материя). Тази архаична концепция визира единственото идеално устройство на държавата. Зад това устройство по необходимост стоят провиденциални сили. То е зададено извън времето, няма история, замръзнало е в свят на идеални образи, а днес е автентична утопия.

По този въпрос може да се разсъждава дълго, но това не е от значение тук. Важното е, че българският КС се доближава до подобни схващания, които нямат място в светската държава. И изобщо работа ли е на един КС да развива своя уникална теория по въпроса що е то „форма на държавно управление“? И разбира ли КС какво точно направи? Не, ако се съди по интервюто пред бТВ на един от членовете му - Филип Димитров.

Въпросът за „формата“ в конституционната теория е предпоставен. „Форма“ може да е монархията, може да е републиката - президентска или парламентарна, или други типове на държавност въобще. Тогава „съдържание (материя)“ е всичко, което се разписва в конституционния текст в рамката, зададена от тази „форма“. Това вече е конституционна материя. Ако имаш „формата“ на република, а не (абсолютна) монархия, „съдържанието (материята)“ са избори, правителства, народни събрания и т.н.

Схващайки, или усещайки, или кой знае какво, че условието за ВНС от Решение 3 от 2003 г. е меко казано неубедително, КС предприема нова стъпка. Аз от 20 години очаквам, ако се занимават изобщо с конструкцията ВНС, постепенно да я неутрализират, щом не смеят да я отменят изобщо. Сега напротив, те я замразяват в максимална степен и дори ѝ набавят още основания за валидност.

Какви са тези основания за валидност?

Ето тук КС си позволява, както прави неведнъж, а в драстична крайност го извършва в своето решение 3 през 2003 г., да напуска полето на конституционната юрисдикция и да лансира нова теория, която дефинира и фундамента за ВНС. Този нов фундамент е „конституционната идентичност“, в случая несръчно преписана от маса изследвания по философия на правото, документи на ЕС и решения на някои конституционни съдилища в Европа.

„Идентичност“ няма пряко присъствие в конституционната теория

„Идентичност“ няма пряко присъствие в конституционната теория, a се отнася до извън- или предконституционни параметри на феномена на модерната конституция. С „идентичност“ не е редно да се аргументира каквото и да е, камо ли промяна в статута на прокуратурата. Но в Решение 13 тя играе съществена роля на две места.

КС обявява за противоконституционен текста в член 23, в който пишеше, че науката, образованието и културата са национални ценности. Допълнението е отменено с аргумента, че ценност може да е само „националната“ култура (за наука и образование би било любопитно), а не култура изобщо.

Това ограничение до „националното“ се основава на „национална идентичност“. Тук от коментар няма нужда, отмяната е в духа на „Националната доктрина“ от 1990-те или националистическия Меморандум на Сръбската Академия на науките от 1986 г.

В аргументите за ВНС същата дума „идентичност“ описва най-дълбоката му основа. Необходимостта му произтича от (извънконституционния) факт на българската „конституционна идентичност“. Вече беше отбелязано, че КС всъщност дописва Конституцията. Това направи Даниел Смилов в „Дойче веле“, два дни след като излезе Решение 13.

Така се оформя следната конституционна йерархия. Има живи политически взаимодействия и процеси. За тях Конституцията дава рамка. Тази рамка може да се изменя в институционалната част само от ВНС. Самото ВНС има дълбока основа в „конституционната идентичност“. На свой ред „конституционната идентичност“ е пряко свързана с национална идентичност. И накрая, „националната идентичност“ е съществената предпоставка на националната държава, в случая България.

Това е разнообразна и дискусионна хуманитарна материя, по която КС не трябва се произнася изобщо. Дори Дневниците на Учредителното събрание от 1879 г. показват по-прагматична и фокусирана аргументация.

Идентичност е широк хуманитарен термин, който е в усилено обръщение през последните 50-70 години. За сведение на КС увлеченията по концепции за идентичност са на изчерпване. Ако думата се преведе на български, тя означава „тъждество“. Местното замайване по „идентичност“ е отчасти резултат и на необясним за просветения хуманитарен учен чар на латинския корен.

В нововъзникващата конституционна теория, която обвързва ВНС с „конституционната идентичност“ има една логико-семантична особеност. Ако се питаме какво е „конституционната идентичност“, директният опростен отговор се свежда до ВНС. Ако се питаме, както прави КС, какво по смисъла си е ВНС, отговорът се свежда до „конституционната идентичност“. Според тази кръгова структура въпроси от компетенцията на ВНС са конституционната идентичност, а конституционната идентичност са компетенциите на ВНС.

В хуманитарното знание, за разлика от науката (която се изгражда от аксиоми), а и от правото (което има аксиоми в рамката на доктрина), кръговата структура е допустима. Но, ако съкратя тази тема до нужния тук минимум, тя означава свободно полагане на кръгово движение. При него две понятия не следват едно от друго в линеен ред, а всяко предполага и води до другото с еднаква сила.

С други думи - КС полага свободно и произволно кръговата зависимост, в която ВНС и „конституционната идентичност“ взаимно с предполагат и поддържат. Затова кръгът е порочен и нищо съществено не казва, освен че този КС така е решил. Аналогично на кръга, КС е решил да реши така, точка. Такива аргументации нямат много общо с прегледа за конституционност.

* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

  • 16x9 Image

    Стефан Попов

    Стефан Попов e доктор по философия и социални науки от New School for Social Research, Ню Йорк и доктор на науките от СУ "Климент Охридски". Професор по философия и социология в НБУ.

Форум

XS
SM
MD
LG