Анонимни плакати и билбордове се превърнаха в акцента на предизборната кампания за шестите парламентарни избори, които се провеждат в България за последните три години. Те се появиха първо в социалните мрежи, а след това по улици и магистрали. На едната от карикатурите е изобразено прасе футболист с тиква вместо топка.
Малко след появата на тези карикатури през сайта "Афера" бяха разпространени записи с лошо качество, в които се чуват гласовете на лидери на „Продължаваме промяната“. От партията публикуваха първия запис в социалните мрежи и казаха, че подобен разговор е имало.
Друг билборд показва лицата на бившия премиер Николай Денков, лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и съпредседателя на ДПС Делян Пеевски с въпрос "Какъв искате да бъде вашият премиер?". Тези билбордове са поставени от "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ). След жалба от ГЕРБ Централната избирателна комисия разпореди те да бъдат свалени.
В Студио България на Свободна Европа разговаряхме с Весислава Танчева, експерт по публична комуникация и политически пиар, за ефекта от предизборната кампания.
Най-важното от интервюто
- "Започнахме с някакво намигване към ретро кампаниите. Продължихме с още по-тежко затъване в старомоден начин на адресиране на аудиториите и към средата на кампанията вече сме според мен на терена на тотална инфантилизъм".
- "Очевидно идеята е била чрез залагане на сатирата, защото това е вид политическа сатира, да предизвика реакция у хората, да върне някакви спомени от преди 2020-а година, от времето на протестите, за да ги накара да припознаят още веднъж ПП-ДБ като свой изразител и на тези избори".
- "Някой ще си каже: ще „хвърля“ този път за еди кой си. Което е напълно възможно в тази ситуация на политическа неопределеност и тотално разочарование у обичайно политически активните гласоподаватели".
- "При ГЕРБ и ДПС там няма този проблем [с колебаещи се избиратели], защото те имат друг вид избиратели. Техните избиратели не се притесняват от това, че ГЕРБ беше в коалиция формална, неформална, както и да я наричаха с „Продължаваме промяната-Демократична България“, задкулисно управлявайки заедно с ДПС. На тях това им хареса".
- "И на предишните избори имаше опит да бъде вкаран клин между двете коалиции, които са в обща коалиция – „Продължаваме и промяната“ и „Демократична България“. Вкарването на клин между двете се видя още на местните избори. Тука вече го виждаме в малко по-силен вариант".
- "В България е много трудно да разбереш кой колко харчи за изборите, защото няма как да събереш всички тефтерчета от махалите с покритите борчове на хората, които гласуват под строй".
- "Големият харч за избори не се случва на изборите, а между изборите. Тогава, когато конкретни фирми, които имат по 7, 8, 9, 10 хиляди служители, получават гигантските обществени поръчки и убеждават собствените си служители, че ако отново не е ГЕРБ на власт, те ще си загубят препитанието".
- "Това е най-големият грях на „Демократична България“ и „Продължаваме промяната“, че на практика доведоха до толкова ниска избирателна активност".
Ефектът от плакатите
Според Весислава Танчева появата на билбордове без автор е „намигване към ретро кампаниите“. Целта е привличане на вниманието и „човек да си задава въпроса: кой стои зад тях“. Според нея „очевидно идеята е била чрез залагане на сатирата, защото това е вид политическа сатира, да предизвика реакция у хората, да върне някакви спомени отпреди 2020 година". Това е времето на продължилите с месеци протести срещу Бойко Борисов и Иван Гешев, тогава премиер и главен прокурор. По думите ѝ целта е да накара хората "да припознаят още веднъж ПП-ДБ като свой изразител и на тези избори“.
Според Танчева целта на тази кампания са онези, които се колебаят за кого да гласуват на 9 юни. По думите ѝ това са основно избиратели на ПП-ДБ. „При ГЕРБ и ДПС там няма този проблем [с колебаещи се избиратели], защото те имат друг вид избиратели. Те не се притесняват от това, че ГЕРБ беше в коалиция - формална, неформална, както и да я наричаха, с ПП-ДБ, задкулисно управлявайки заедно с ДПС. На тях това им хареса“, каза Танчева.
Кампанията на ДПС
ДПС досега не са реагирали на кампанията с карикатури. Тяхната стратегия за пореден път не включва и участия в предизборни дебати или изявления. „Техните събрания [с хората] не са променяни от зората на демокрацията. Само се променят хората, които стоят отпред и им казват на практика едни и същи неща“, каза Танчева. Тя определи отношенията им с избирателите като "домашно насилие“ – "да гласуват по конкретен начин, за да не си изгубят поминъка“.
По думите ѝ „в България е много трудно да разбереш кой колко харчи за изборите, защото няма как да събереш всички тефтерчета от махалите с покритите борчове на хората, които гласуват под строй“.
Според Танчева основният проблем и на тези избори ще е избирателната активност, защото се изисква „смелост, за да останеш на терена на гражданската активност“. По думите ѝ „лошата новина е, че може би идват години, в които тази смелост ще ни трябва все повече и повече“.
Форум