Връзки за достъпност

Извънредни новини

Прасе, тиква, кампания. Как карикатура за Пеевски и Борисов се появи на плакати и билбордове


Плакати с карикатурата, разлепени на ул. "Раковски" в София
Плакати с карикатурата, разлепени на ул. "Раковски" в София

По улиците се появяват анонимни плакати и билбордове. Осмиват зависимостта между Делян Пеевски и Бойко Борисов, но никой не казва кой ги е разлепил. Борисов не се разпознава, но се ядосва на ПП-ДБ. А ПП-ДБ мълчи, въпреки че основното ѝ послание е, че Пеевски и Борисов са в "сделка". Ето историята.

Футболист с лице на прасе затиска с крак тиква вместо топка. А отгоре има надпис „#Кой печели, ако не гласуваш“. Такава карикатура се разпространява от няколко дни в социалните мрежи, появи се върху плакати по улиците и дори на билбордове край основни пътища.

Потребители във Фейсбук разпознаха в образите лидерите на ДПС Делян Пеевски и на ГЕРБ Бойко Борисов. Последва гневна реакция от Борисов, който каза, че "Продължаваме промяната" - Демократична България" (ПП-ДБ) „финансира колажи“ срещу него и Пеевски, без да уточнява дали има предвид точно новата карикатура.

Въпреки че от ПП я споделиха в страниците си в социалните мрежи, оттам така и не казаха нищо повече – нито за мистериозното ѝ появяване по плакати и билбордове, нито за произхода ѝ. С това остана неясно кой е организаторът на анонимната акция, случваща се по-малко от седмица след началото на предизборната кампания. На 9 юни предстоят поредните предсрочни парламентарни избори и вот за депутати в Европейския парламент.

Кой стои зад акцията? Свободна Европа тръгна по следите на тази история.

Понеделник: плакати, билбордове, мандаринки

В понеделник в различни профили в социалните мрежи започнаха да се появяват снимки на билбордове и плакати с въпросната карикатура. Такива са били забелязани в София, Силистра, по пътища край Хасково, Габрово и други населени места.

Плакати с карикатурата, разлепени на ул. "Раковски" в София
Плакати с карикатурата, разлепени на ул. "Раковски" в София

Същата вечер Росен Желязков от ГЕРБ и лидерът на партията Бойко Борисов участваха в предизборно събитие в Перник, където отправиха обвинения към ПП заради стратегията ѝ в кампанията.

„Тази черна пиарска пропаганда, която са започнали, няма да бъде просто естетическа безвкусица, не, те искат да направят една политическа безвкусица“, каза Желязков.

„Лошото е, че те ще разгърнат такъв черен пиар, който ще използва похвати с метафори от Лафонтен, може би такива с Джани Родари“, добави той. Желязков не поясни какво точно има предвид, но и двамата писатели използват животни и зеленчуци като герои в литературата си.

След него Борисов също коментира стратегията на ПП-ДБ в кампанията, без да дава контекст за думите си.

„Сега разбирам как финансират през Ютюб каналите колажи срещу Пеевски, срещу мен“, каза той и заплаши, че ще започне да разказва подробности от „кухнята на некоалицията“ за Пеевски и съпредседател на ПП Кирил Петков.

„Само да смеят да пуснат такива колажи – излизам и почвам да разказвам: с мандаринки, без мандаринки, всичките работи“, каза още лидерът на ГЕРБ, а видеото с думите му бързо се завъртя в социалните мрежи и предизвика въпроси.

Вторник: с хумор срещу ниската избирателна активност

Във вторник вече и официалните профили на ПП споделиха карикатурата с подробен текст към нея. В него от партията призоваха хората да отидат да гласуват и добавиха, че именно „изкуството и хуморът са силни оръжия за „изваждане“ от апатията“.

„Това, което не казват социолозите, го казват карикатуристите. В България тези, които не харесват корупцията, са повече от другите, които плетат мрежите си на зависимост. Онези, които искат справедлива съдебна система, която не изнудва, а наказва престъпниците, също са повече от мрежите на Нотариуса, Пепита Евро и членове на тайни клубове“, се казва в публикацията.

„Ако още смятаме, че гласът ни е без значение, хубавите ябълки пак ще ги ядат прасетата, гнилите ще командват съдебната власт, а земята ще ражда само тикви“, написаха още от ПП.

От публикацията обаче пак не стана ясно дали формацията стои зад акцията или просто я припознава.

Авторството на карикатурата също не беше изрично посочено, въпреки че на нея стои подписът на карикатуриста Чавдар Николов.

„Тиква под чехъла на Пеевски“

По-късно във вторник самият Николов също публикува карикатурата в профила си. Пред Свободна Европа той потвърди, че е неин автор и че ПП е получила правата да я използва.

Николов е част от основателите на вестник „Прас прес“. По-рано работи в Нова телевизия, но я напуска през 2016 г., след като медията сваля негова карикатура, осмиваща тогавашния премиер Борисов. По думите на Николов той от години, още докато работи в Нова, рисува Борисов и Пеевски така, както в новата си карикатура.

Заигравката с прякорите им – „Тиквата“ за Борисов и – „Шиши“ за Пеевски, е популярна още от първия мандат на ГЕРБ. Названията бяха използвани и по време на масовите протести през 2013 г. (срещу назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС) и 2020 г. (срещу третото правителство на Борисов и главния прокурор тогава Иван Гешев).

„В това няма изненада. Изненадата е само, че е възпроизведено на билбордове и плакати“, каза Николов за начина, по който е нарисувал карикатурата.

Впоследствие от ПП потвърдиха за Свободна Европа, че плакатите и билбордовете са част от тяхната кампания „за вдигане на избирателната активност“.

„Благодарни сме на Чавдар, че успя с една карикатура да илюстрира истината, която може би всички българи знаят, но трябва да си припомняме. А това е, че силата на Пеевски и Борисов не идва от хората, които гласуват за тях, а от всички хора, които не гласуват“, каза пред Свободна Европа съпредседателят на партията Кирил Петков.

„Това, което на мен ми беше смешно, беше, че Борисов е изобразен като тиква под чехъла на Пеевски – артистично решение на карикатуриста, но казва доста“, добави той.

Карикатурите, разлепени в Силистра
Карикатурите, разлепени в Силистра

Това отговаря на една от основните тези на ПП-ДБ през последните месеци, а именно, че България е в клещите на „фундаментална сделка“ между Пеевски, който е санкциониран за корупция, и Борисов. С нея, по думите на Петков, Пеевски държи контрола върху прокуратурата, регулаторите и службите и съответно обещава на Борисов „спокойствие от съдебната система“. В замяна Пеевски разчита на гласовете на ГЕРБ в парламента, за да си гарантира, че няма да има реформи.

От ПП-ДБ заговориха за такава зависимост едва след провала на планираната ротация с ГЕРБ. През март формациите не успяха да се разберат, като от ПП-ДБ искаха да сключат с ГЕРБ споразумение за реформи в съдебната система, службите за сигурност и регулаторите с разписани срокове. Това не се случи, правителството на Николай Денков подаде оставка по план, а ново не беше договорено.

До този момент кабинетът "Денков" управляваше с подкрепата както на ГЕРБ, така и на ДПС, като съпредседателят на движението участваше в почти всички законодателни инициативи на мнозинството.

А сериозният разговор?

На въпрос на Свободна Европа в четвъртък от пресцентъра на ГЕРБ казаха, че Борисов не се разпознава на карикатурата, разлепена по плакати и билбордове в страната. От ДПС не отговориха нито на позвъняванията, нито на изпратеното писмено запитване дали Делян Пеевски се разпознава в шаржа.

Според политолога и преподавател в Софийския университет Милен Любенов обаче репликата на Борисов за „мандаринките“ и заканата, че е готов да извади неща „от кухнята“ срещу ПП-ДБ, говори, че той се е видял като обект на карикатурата, припознава я като политическа атака и е готов да ѝ отвърне.

Любенов обаче смята, че такова развитие на кампанията може да отблъсне хората от изборите. По думите му стратегията на ПП с карикатурата сама по себе си крие опасност „да принизи чисто политическия разговор“.

„Тя показва липса на политически аргументи, с които ПП-ДБ да могат да отговорят на постоянните атаки, на които бяха предложени както през последните месеци, така и изобщо за участието им в сглобката. На това трябваше да дадат адекватен политически отговор, такова нещо не виждаме и затова вероятно се залага на нещо различно“, коментира той.

Любенов добавя, че подобна стратегия, залагаща на сатирата, включително провокативни плакати или билбордове, не е нещо ново. Обикновено обаче се използва от протестни, новосформирани партии, каквато ПП-ДБ не е. Точно обратното, тя е вече формация с кратък, но съществен опит, който трябва по-добре да изясни на избирателите си.

Затова и според политолога е важно в кампанията освен сатиричния поглед, да не бъде пропуснат и разговорът със сериозни политически послания.

„Иначе това няма да допринесе на избирателната активност – ще се засмеем, но мотивацията да отидеш да гласуваш трябва да бъде подплътена с аргументи“, казва Любенов.

Форум

XS
SM
MD
LG