В петък медиите за последно ще могат да излъчат или публикуват реклами на хазарт. Промените в Закона за хазарта, които забраняват тези реклами, вече са факт и бяха публикувани в Държавен вестник във вторник. Те влизат в сила три дни след обнародването им.
Законът за хазарта беше променен в последните дни преди депутатите да излязат във ваканция заради предстоящите извънредни парламентарни избори. Това се случи по предложение на ГЕРБ и ДПС. Президентът Румен Радев не наложи вето.
Пълната забрана на реклами на хазарт в медиите ще лиши телевизиите и други онлайн медии от приходи от игралната индустрия в размер на около 170 млн. лв. годишно, показват изчисленията на бранша. Приходите от реклама за хазарт са основни за двете най-големи частни телевизии – бТВ и Нова телевизия. Свиването на постъпленията от реклама ще наложи както ограничаване на вече планирани разходи, така и ще обезцени компаниите.
Промените в закона идват на фона на информацията за евентуална продажба на Нова телевизия.
В Студио България на Свободна Европа разговаряхме с бизнес консултанта Ясен Гуев за това как промените в Закона за хазарта ще се отразят на бТВ и Нова телевизия.
Най-важното от интервюто
- "[Спирането на рекламата на хазарт] е решение, което пряко влияе върху процедурата, която върви в момента за продажба на дела на „Би си партнърс“ в Юнайтед груп. Това е групата, която в България притежава "Виваком" и Нова телевизия".
- "Ефектът от намаляването на рекламните приходи е спад в цената на Нова телевизия“.
- "Това, което се случва в Нова телевизия, не е свързано с начина, по който тя отразява политическите процеси в момента, а е свързано с това с кого ще си говорят политиците в бъдеще. Защото те виждат, че върви процес по смяна на собствеността".
- "Ако искате сега нещо в Нова телевизия, трябва да стигнете до Драган Шолак. След шест месеца най-много, когато трябва да има смяна на собствеността, с кого ще си говорите, ако Драган Шолак си тръгне".
- "По отношение на бТВ ударът е доста по-сериозен, защото, ако гледаме финансовите резултати, групата на бТВ е два пъти по-малка като приходи от тази на Нова, а в печалби разликата е четири пъти".
- "Политическото влияние не минава през собственост, а минава през влияние през определени хора. И в случая, както го виждаме, влияние по отношение на приходната част на телевизиите".
- "Нова [телевизия] се справиха много по-добре с [развитието на пазара], имайки предвид онлайн ресурсите, които развиха. Докато бТВ също се опита да направи нещо, но обемът е по-малък. Те изтърваха тази трансформация, а и цялостното им управление е изключително странно“.
- "Промените в Закона за хазарта трябваше да влязат в сила от догодина, за да е справедливо и да се даде време“.
Обезценяването на телевизиите
Решението за ограничаване на рекламата на хазарт в медиите „пряко влияе върху процедурата, която върви в момента за продажба на дела на „Би си партнерс“ в „Юнайтед груп“. Това е групата, която в България притежава „Виваком“ и Нова телевизия“, каза Ясен Гуев. По думите му „ефектът от намаляването на рекламните приходи е спад в цената на Нова телевизия“.
Гуев каза, че „по отношение на бТВ ударът е доста по-сериозен, защото, ако гледаме финансовите резултати, групата на бТВ е два пъти по-малка като приходи от тази на Нова телевизия, а в печалби разликата е четири пъти“.
Според Гуев „Нова [телевизия] се справиха много по-добре с [развитието на пазара], имайки предвид онлайн ресурсите, които развиха. Докато бТВ също се опита да направи нещо, но обемът е по-малък. Те изтърваха тази трансформация, а и цялостното им управление е изключително странно“.
Гуев каза, че и в двете компании започва процес по оценка на намаляване на бюджетите. „Нова телевизия има достатъчно ресурс и това е просто намаляване на печалбата, но те ще минат през това. бТВ не, че не могат да се справят, въпреки че ударът е голям, но въпросът е дългосрочно какво става следващата година“, каза Гуев.
Според него справедливият подход би бил промените в Закона за хазарта да влязат в сила от следващата година, за да се даде време.
Политическото влияние
Рекламата на хазарт в медиите е проблем, който се дискутира от години. През 2020 г. депутатите също поеха ангажимент да я ограничат, но това не се случи.
В началото на април парламентът отхвърли законопроект на партия „Възраждане“, който също предвиждаше ограничаване на рекламата на хазартни игри в медиите. „Политическият знак кой взема решенията и в кой е властта е важен. И той показва, че решението се взема от ГЕРБ и ДПС, т.е. това са партиите, с които трябва да се води диалог в бъдеще, защото нещата зависят от тях“, каза Ясен Гуев.
По думите му политическото влияние не минава през собственост, а през влияние през определени хора и влияние по отношение на приходната част на телевизиите.
„Това, което се случва в Нова телевизия, не е свързано с начина, по който тя отразява политическите процеси в момента, а е свързано с това с кого ще си говорят политиците в бъдеще. Защото те виждат, че върви процес по смяна на собствеността“, каза Гуев.
Според него, „ако искате сега нещо в Нова телевизия, трябва да стигнете до Драган Шолак. След шест месеца най-много, когато трябва да има смяна на собствеността, с кого ще си говорите, ако Драган Шолак си тръгне“. Шолак е сръбски бизнесмен, създател и акционер в „Юнайтед груп“.
Форум