Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как играта на ЕС с думите осигури на Украйна помощ от 50 млрд. евро


Министър-председателiте на България - Николай Денков, на Унгария - Виктор Орбан и на Ирландия - Лео Варадкар на срещата на върха на Европейския съюз в Брюксел.
Министър-председателiте на България - Николай Денков, на Унгария - Виктор Орбан и на Ирландия - Лео Варадкар на срещата на върха на Европейския съюз в Брюксел.

ЕС постигна съгласие за 50 млрд. евро помощ за Украйна до 2027 г. Виктор Орбан този път не наложи вето, не получи нищо от исканията си, но пак се обяви за победител. Как е възможно това и как едно и също нещо може да се тълкува различно от различните страни членки?

В крайна сметка всичко мина изненадващо бързо и безболезнено. Още преди обяд на 1 февруари лидерите на Европейския съюз (ЕС) бяха единодушни, че Съюзът ще предостави на Украйна 50 милиарда евро безвъзмездни средства и заеми през следващите четири години.

Това е значителен сигнал за подкрепа и надежда, тъй като Конгресът на САЩ досега не успя да постигне съгласие за по-голямо финансиране на Украйна, а Киев каза, че ще остане скоро без пари и боеприпаси.

През декември, на срещата на върха в Брюксел, унгарският министър-председател Виктор Орбан наложи вето на помощта за Украйна. На пръв поглед изглежда, че този път той загуби, тъй като подцени решимостта на останалите 26 държави членки и няма да получи много от поставените от него условия.


Той няма да може да налага годишно вето на парите за Украйна между 2024 и 2027 г. Няма да получи парите, предназначени за Будапеща, които Европейската комисия замрази заради опасения за върховенството на закона в страната. Дори не получи удължаване на срока, за да осигури част от тези средства в бъдеще. Украйна ще получи парите от ЕС още през март.

Нещата не са черно-бели

Но ако се вгледаме по-внимателно, нещата не изглеждат изцяло черно-бели.

Най-лесният начин е да разгледаме заключенията от срещата на върха на ЕС, които бяха договорени в четвъртък сутринта. Това стана след интензивни дискусии на неофициална вечеря, на която бяха някои от лидерите в Брюксел предишната вечер, по-малки срещи между групи от тях след вечерята и по-широки консултации, проведени сутринта преди началото на срещата на върха.

В заключенията от срещата има два параграфа, които бяха от решаващо значение за постигането на единодушие, благодарение на приноса на италианския министър-председател Джорджия Мелони, френския президент Еманюел Макрон и председателя на Европейския съвет Шарл Мишел. Орбан е в близки отношения и с тримата, казват източници, запознати с разговорите.

В първия от тези два параграфа се казва, че "въз основа на годишния доклад на [Европейската] комисия за прилагането на механизма за Украйна, Европейският съвет ще провежда всяка година дебат с цел предоставяне на насоки. Ако е необходимо, след две години Европейският съвет ще прикани Комисията да направи предложение за преразглеждане в контекста на новата Многогодишна финансова рамка (дългосрочният бюджет на ЕС).

Тук се разбира, че Унгария не е получила правото на вето всяка година, което Орбан поиска. Годишният доклад на Европейската комисия не му дава възможност за вето, нито пък годишният дебат между лидерите в Европейския съвет. Последното изречение за прегледа също е доста интересно. За да се предизвика преразглеждане, всички 27 държави-членки на ЕС трябва да се съгласят. Така че някои от най-големите приятели на Украйна, като балтийските държави, могат просто да предотвратят преразглеждането, ако смятат, че то не е необходимо.

И още - думата "преразглеждане" сама по себе си. Представлява ли тя действително вето? Може би Унгария може да я изтълкува като вето, а други няма да го направят. Европейският съюз е експерт в семантичната гимнастика за постигане на компромис. Нещата просто означават различни неща за различните държави членки.

Фиксираната цена на руския петрол, като виц

Като пример, който илюстрира това наблюдение, няколко дипломати посочиха споразумението, което ЕС сключи в края на 2022 г. за тавана на цените на руския петрол.

По онова време таванът беше фиксиран на 60 долара и въпреки че някои държави членки искаха по-ниска стойност, те бяха спечелени от обещанието да се провеждат преразглеждания на всеки два месеца.

Вероятно те си мислеха, че това означава, че ще се проведат подходящи преговори (с потенциално вето), за да се намали още повече горната граница. Нищо подобно не се случи и максималната цена остава 60 долара и до днес. Преразглеждането в този случай означаваше просто редовни актуализации.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, председателят на Европейския съвет Шарл Мишел, президентът на Франция Еманюел Макрон, министър-председателят на Италия Джорджия Мелони, министър-председателят на Унгария Виктор Орбан и канцлерът на Германия Олаф Шолц.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, председателят на Европейския съвет Шарл Мишел, президентът на Франция Еманюел Макрон, министър-председателят на Италия Джорджия Мелони, министър-председателят на Унгария Виктор Орбан и канцлерът на Германия Олаф Шолц.

Така че този параграф изглежда не дава на Унгария твърде много. Но има и втори - едно-единствено изречение в заключенията от срещата на върха от 12 страници, което гласи: "Европейският съвет припомня заключенията си от декември 2020 г. относно прилагането на механизма за определяне на условията."

Доста загадъчно и отворено за тълкуване. Механизмът за поставяне на условия е промяната на правилата, договорена за бюджета на ЕС за 2020-27 г., за да се задържат пари за държавите членки, ако има опасения, че с парите се злоупотребява. Точно това, което Европейската комисия направи с Унгария.

Как да се чете това? Единият, може би, най-очевиден прочит е, че това е намек от страна на държавите членки към Комисията да размрази част от задържаните на Унгария 10 млрд. евро. Или поне да тълкува малко по-снизходително строгите условия, които Унгария трябва да изпълни, за да получи парите? Или пък това може да означава, че механизмът за поставяне на условия трябва да се използва по-пестеливо в бъдеще?

Възможните последствия

Не трябва се изключва, че част от парите ще започнат да постъпват в Унгария още през пролетта, особено след като Европейският парламент, един от най-яростните критици на Орбан, съвсем скоро ще премине от законодателен към предизборен режим с наближаването на европейските избори през юни. Вниманието просто ще се насочи другаде.

И още нещо: процесът по приемане на Украйна в ЕС може да бъде допълнително забавен - нещо, от което Будапеща е заинтересована. Може да се окаже, че междуправителствената конференция за Украйна, която ще отбележи официалното откриване на преговорите за присъединяване, няма да се състои през март, както Киев се надява, а след парламентарните избори през лятото или дори през есента.

И още - чистият пиар. Чуйте коментарите на лидерите преди срещата на върха. Двете най-често изречени думи бяха "Виктор" и "Орбан".

Орбан обяви победата си с думите: "Средствата на Унгария няма да се окажат в Украйна и имаме механизъм за контрол в края на първата и втората година."

И това послание може да се хареса на повече европейци, а не само на унгарците. В същия ден, в който се проведе срещата на върха, хиляди земеделски стопани нахлуха в столицата на ЕС, много от тях с трактори, за да демонстрират, наред с другото, срещу нарастващите производствени разходи.

В повече от един аспект - ясно е, че решаващите избори в ЕС са точно зад ъгъла.

Форум

XS
SM
MD
LG