През лятото на 2013 г. католическата църква само преди няколко месеца е избрала аржентинеца Хорхе Берголио за своя 266-и папа. Наскоро издигнатият Франциск, както е новото му папско име, отговаря открито на журналисти в една от първите си публични изяви и не избягва нито една противоречива тема. От ролята на жените в църквата, през обвиненията в прикриване на скандали, наследените проблеми в имуществото на църквата.
Това, което запомнят всички обаче, идва в отговор на въпрос, свързан със сексуалната ориентация на свещеници и миряни.
„Ако някой е гей, търси Бог и има добри намерения, кой съм аз, че да го съдя“, казва тогава Франциск пред репортери.
Репликата е приета като знак за готвени сериозни промени в католическата църква по отношение на еднополовите двойки и ЛГБТ хората като цяло.
10 години по-късно, на 18 декември 2023 г. Църквата на Св. Петър обяви, че римокатолическите свещеници вече ще могат дават благословия на еднополови двойки. От папската администрация казаха, че това ще се случва под условия и уточниха, че по никакъв начин не означава признаването на брак, различен от този между мъж и жена.
Въпреки привидно малката стъпка, събитието беше определено от множество различни анализатори, които от години следят работата на църквата, като революционно.
„Въпреки че решението на Ватикана няма грандиозен мащаб, то представлява огромно развитие за църковните учения и практики, най-вероятно най-конкретната промяна в пасторално отношение, свързано с гей хората в двухилядолетната история на църквата“, казва Кристофър Уайт от Нешънъл католик рипортър, цитиран от Гардиън.
Решението идва и в обрат на позицията на църквата отпреди само две години, когато папата каза, че даването на благословия за еднополови двойки е невъзможно, защото Бог „не може да благославя греха“.
Какво обаче променя църквата, защо е важно, как се стигна до там и кой е против?
Каква точно е промяната
Декларацията „Fiducia supplicans“ на един от двата най-висши ръководни органи на католическата църква –Congregatio pro Doctrina Fidei (Конгрегацията за доктрината на вярата) дава възможност за благословия на „нередовни“, по определението на църквата, двойки.
Това ще се става в случаите на поискана благословия от свещениците в храмовете.
Този жест на пастирска близост обаче трябва да избягва всякакви елементи, които отдалеч наподобяват брачен ритуал
Важните пояснения са свързани с това, че „този жест на пастирска близост трябва да избягва всякакви елементи, които отдалеч наподобяват брачен ритуал“, т.е. възможността за благословия изобщо не означава църковен брак.
Заедно с това се дава и власт на отделния свещенослужител да отсъжда дали е възможно да даде благословия според спецификата на всяка молба.
Това е и основната промяна и означава, че служителите на църквата ще могат самостоятелно да разглеждат молбите за Божия милост извън „литургичната рамка“, т.е. да не се съобразяват с църковната доктрина и догми [църковните закони бел. ред.], които не признават друг съюз освен този между мъж и жена.
С декларацията всъщност не се променя и нито една доктрина или догма. От Конгрегацията изрично уточняват, че не се променя нищо във връзка с тайнството на брака, както и с всяко друго от тайнствата.
Изрично се подчертава също и че е важно за търсещите подобна благословия да не претендират за легитимиране на статуса си. Вместо това „за да се избегне всяка форма на объркване и скандал“, „нередовна двойка или двойка от един и същи пол“ няма да може да получава благословия по време на ритуали, свързани с граждански съюз.
За да се избегнат допълнителни проблеми, църквата няма да налага специфична форма на благословията, а отново ще остави възможност за „спонтанно“ решение на конкретния свещеник.
Как се стигна до благословията за ЛГБТ хората?
Решението на Конгрегацията е ключово заради това, че римокатолическата църква е една от последните християнски деноминации, които взеха решение за благославяне на еднополови двойки. Подобни дебати и решения вече доведоха до отцепвания на консервативни крила в Църквата на Англия, Методистката, Презвитерианската и други деноминации.
Само преди две години църквата изрично забрани благословиите за двойки от ЛГБТ общността. Това се случи въпреки дългогодишната борба за защитници на правата на общността, които бяха недоволни от бавния напредък в промените в църквата и въпреки считания за по-либерален подход на Франциск.
Въпреки това през пролетта католически свещеници от Германия взеха решение да разрешат благословиите за еднополови двойки. Свещеници в Кьолн дори организираха публична церемония, по време на която даваха благословии на гей двойки въпреки забраната на консервативния лидер на диоцеза си [църковния окръг - бел. ред.].
През септември в Белгия католическата църква дори публикува насоки за това как да се дават благословии на еднополови двойки и как това да се отличава от тези, свързани с тайнството на брака.
Стъпка в тази посока беше и решението на папа Франциск да назначи смятания за либерален свой сънародник кардинал Виктор Мануел Фернандес начело на Конгрегацията. Самият Фернандес веднага допусна, че благословията за двойки от ЛГБТ общността е възможна.
През октомври Франциск открехна още по-широко вратата пред възможността за промяна. Тогава той изпрати отговор в отворено писмо до петима пенсионирани, консервативни епископи. Те бяха изпратили официално питане [„dubia“ бел. ред.], свързано с благословията, ръкополагането на жени за свещеници и други. В него Франциск на практика оповести дошлото два месеца по-късно официално решение, като очерта разликите между благословията за еднополови двойки и брака.
Голяма победа за ЛГБТ общността беше и разрешението от края на октомври Конгрегацията да даде възможност на транс хората да бъдат кръщавани, да бъдат кръстници и да бъдат църковни свидетели при сключването на църковен брак.
Какви бяха реакциите?
Съвсем очаквано решението на Ватикана доведе до разнопосочни реакции в отделните общности, които засяга.
То беше приветствано от много гей двойки по света.
„Това е първият път, в който Ватикана казва открито искаме ви тук. Вашето търсене на Бог, вашето търсене на божественото, което идва от участието ви в Католическата църква, е хубаво нещо“, казва 34-годишният Грег Кражевски от Чикаго, цитиран от местно католическо издание. Той е омъжен от години, но когато сключва брак със съпруга си, не търси благословия от църквата, „за да не предизвиква излишни проблеми“.
Най-голямо до момента изглежда разделението именно в САЩ, където и заради политическата ситуация в страната има сериозно разделение между либерали и консерватори.
Йезуитът от Ню Йорк отец Джеймс Мартин каза пред Ню Йорк Таймс, че с удоволствие ще „благославя приятелите ми еднополови двойки“.
В същото време отново в смятания за либерален щат Ню Йорк друг пастор Гералд Мъри каза, че „никога няма да даде благословия на двама мъже или две жени, които имат сексуална връзка помежду си“, защото това е грях.
Папата постави в ужасяваща позиция свещениците, които държат на католическата доктрина, по отношение на неморалността на содомията и изневярата
„Папата постави в ужасяваща позиция свещениците, които държат на католическата доктрина, по отношение на неморалността на содомията и изневярата“, каза още Мъри.
Според противниците на решението то е очаквано развитие на дългосрочната политика на папа Франциск, която обаче те намират за противоречаща на основни учения на църквата.
Тепърва се очакват и реакциите от големите католически църкви в Европа, Южна Америка и Азия.
В самата ЛГБТ общност също няма пълно единодушие във връзка с решението на Ватикана.
От една страна активисти, които се борят за църковни права на общността, обявиха решението за победа. Според други обаче то е недостатъчно и продължава да означава отказ от възможността за признаване на брака между ЛГБТ хора.
Форум