Ивицата Газа има два "слоя" според Израелските отбранителни сили. На първия живеят цивилните. Вторият е обитаван от членовете на Хамас - паравоенната палестинска групировка, обявена за терористична от САЩ, Европейския съюз и десетки други държави.
На 7 октомври тя нападна Израел в най-мащабната си атака досега, а Израел обяви пълномащабна война и се закани да унищожи групировката. За целта израелските сили са се прицелили в подземната мрежа от тунели и бункери под Ивицата Газа.
През последните десетилетия тя е била използвана за контрабанда откъм Египет, за транспорт, комуникации и за нахлувания в Израел. Днес израелските военни смятат, че бойците на Хамас се укриват в подземята на Ивицата Газа.
Колко е голяма мрежата
Общата дължина и броят на тунелите под Ивицата Газа са неизвестни. Според местни жители, цитирани от Ройтерс, между Газа и Египет са прокарани близо 2500 подземни коридора, след като Хамас поема контрола над територията, а Израел въвежда блокада по границата през 2007 г.
Ивицата Газа е дълга 41 км и широка 10 км, като границата с Египет е дълга 12 км. Според доклад на ООН от 2015 г. между 2007 и 2013 г. под границата са прокарани над 1532 тунела, за да се смекчи въздействието на блокадата, като скоро след това са затворени.
Според тунелни работници в Газа, цитирани от Ройтерс, през 2015 г. вече са останали по-малко от 20 търговски тунела. "Никой не може и не желае да каже колко тунела за оръжие са останали - тайна, която се пази от Хамас и други въоръжени групировки, които за последен път водиха война с Израел през 2014 г.", пише тогава агенцията.
Тунелите обичайно се копаят до 30 м под повърхността на земята, а входовете им са скрити в къщи, джамии, училища и обществени сгради.
Хамас е използвала тунели и за да нахлува в Израел. Не е ясно дали това се е случило и при последната ѝ атака на 7 октомври, тъй като преди две години Израел инсталира технология за засичане на тунели по границата си с Ивицата Газа.
Откога съществуват тунелите
Смята се, че едно от местата с най-голяма концентрация на тунели е град Рафах, който е разделен на две части - на египетска земя и на територията на Ивицата Газа. Нешънъл Джиографик пише, че тунелите под Рафах съществуват още от началото на 80-те години на миналия век, след като през 1979 г. е подписан египетско-израелският мирен договор, с който градът е разделен на две.
За какво се използват
Първоначално тунелите се строят с една основна цел - контрабанда на стоки. През подземната мрежа в Ивицата Газа са вкарвани гориво, газ, строителни материали, селскостопански продукти, животни, луксозни стоки и оръжия.
По-късно, когато през 2006 г. Хамас поема властта над Ивицата Газа, членовете на групировката започват да използват тунелите и за военни цели, а контрабандата се засилва, след като през 2007 г. Израел въвежда блокада, за да ограничи вноса на оръжия. Египет също въвежда контрол по границата си с Ивицата.
Тогава десетки хиляди палестинци започват да работят по изграждането и поддържането на подземни тунели. Според репортажа на Нешънъл Джиографик, който е публикуван през 2014 г., подземната мрежа е толкова развита по това време, че две трети от стоките на територията са били внесени през тунели.
Махер Ал-Табба, икономист от Газа, казва пред Ройтерс година по-рано, че стоките, влезли през тунелите, са 30 %, а тунелните работници твърдят, че 80 % от храната, продавана в Газа, идва през подземната мрежа.
Освен че носят приходи, тунелите могат да бъдат и разход за палестинци. Израелските военни обвиняват Хамас, че е отклонила хуманиратна помощ в размер на милиони долари, за да ги построи.
През годините членовете на Хамас са използвали подземната мрежа, за да съхраняват оръжия, да се укриват и да общуват, да вкарват заложници в Ивицата Газа, да подготвят и извършват нападения над Израел.
През 2013 г. например израелските военни откриват тунел, дълъг 1,7 км, под границата с Ивицата Газа, използван при атаки. По-рано - през 2006 г., Хамас използва подобен тунел, за да нападне Израел и да отвлече израелския войник Гилад Шалит. Това предизвиква масово обществено недоволство в Израел, а Шалит е освободен пет години по-късно в замяна на над 1000 палестински затворници.
Как са направени
Д-р Дафне Ришмонд-Барак, експерт по подземни войни, казва пред Би Би Си, че под Ивицата Газа има два основни вида тунели. Тези, които минават под границата в Израел, обикновено нямат почти никакви укрепителни съоръжения и са създадени единствено с цел нахлуване на израелска територия.
"Тунелите вътре в Газа са различни, защото Хамас ги използва редовно. Вероятно в тях е по-удобно да се пребивава за по-дълъг период от време. Определено са оборудвани за по-дълго и продължително присъствие", казва д-р Ришмонд-Барак.
По нейни думи лидерите на групировката се крият в тунелите, където са разположени командни и контролни центрове. Също така ги използват и като транспортни и комуникационни линии, оборудвани са с електричество, осветление и железопътни релси и позволяват по-дълъг и безопасен престой.
Експертът казва също, че Хамас изглежда е "усъвършенствала изкуството" на изграждането на тунели и воденето на война през последните години, като е научила много, наблюдавайки тактиката на сирийските бунтовници в Алепо в Сирия и джихадистките бойци от групировката "Ислямска държава" (ИД) в Мосул, Ирак.
Може ли Израел да ги унищожи
Израел нееднократно е атакувал тунели на Хамас. Пред окончателното отстраняване на цялата подземна мрежа обаче стоят много пречки.
Една от тях е, че в подземията може да има заложени експлозиви, които да бъдат взривени при влизането на чужди военни. При въздушни атаки са застрашени сградите, в които се намират изходите на тунела. Д-р Ришмонд-Барак допуска също Хамас да използва тунелите за жив щит, като постави заложници в тях.
Колин Кларк, директор в консултантска компания за сигурност, казва за Би Би Си, че израелците биха могли да ограничат рисковете, като изпратят дронове в тунелите, за да ги картографират и да идентифицират капани.
За да ограничи поне изграждането на бъдещи тунели под границата, Израел разработи технология за откриване на такива. Тел Авив съобщи през 2014 г., че успешно е тествана такава система, която работи с помощта на комбинация от сензори и специални предаватели за локализиране.
През 2021 г. беше завършена инсталацията, която значително затруднява създаването на тунели под границата, макар че според д-р Ришмонд-Барак винаги съществува малка възможност това да се случи.
Бариерата е дълга 65 км и се простира по цялата граница на Израел с Ивицата Газа. Състои се от надземна метална ограда, оръжия с дистанционно управление и подземна бетонна бариера, на която са инсталирани сензорите.
Форум