Сдружението на заведенията в България и Българската асоциация на заведенията поискаха оставката на министъра на туризма Зарица Динкова с общо съобщение до медиите, изпратено в неделя.
Това стана в отговор на нейна позиция, публикувана малко по-рано на сайта на министерството на туризма, в която тя призовава бранша да промени отношението си към клиентите, за да не влияе зле на имиджа на българския туризъм.
Тя каза още, че ако ресторантьорите не преосмислят цялото си поведение, на нея ще ѝ бъде много трудно да защити данъчните придобивки в бюджета за следващата година.
В момента туристическите, ресторантьорски и кетъринг услуги прилагат намалена ставка на ДДС от 9%. Тя е в сила до края на 2023 г.
Според браншовите организации обаче позицията на Динкова означава, че тя обявява „война на туризма“.
„От първия момент разбрахме, че на нея не може да се разчита, тъй като няма никаква експертиза и не разчитахме на подкрепа, но да ни пречи по толкова брутален начин - не очаквахме“, пишат още от браншовите организации.
По думите им нейното изявление нанася щети на сектора, а не тяхното поведение и затова искат нейната оставка.
Повод за конфликта стана случаят, при който клиент се оплака в социалните мрежи, че е платил 490 лв. за три пържоли в ресторант във Варна. В отговор от Сдружението на заведенията в България и Българската асоциация на заведенията заявиха, че ще съдят клиента на заведението, който ги е критикувал. В своя позиция те написаха, че у някои клиенти липсват „образование и култура на хранене“, както и „нужният интелект“.
Именно тази позиция на двете сдружения Динкова намери за притеснителна и ги призова да преосмислят цялостносто си поведение по отношение на клиентите. Браншовите организации отговориха, че ще продължат да защитават колегите си.