Военновъздушните сили на Гърция може да участват в съвместни мисии за охрана на въздушното пространство на България. Това съобщи Министерството на отбраната по повод информация в гръцкото издание Катимерини, че България е поискала гръцки военни самолети да охраняват въздушното ѝ пространство.
“Възможно [е] гръцките Военновъздушни сили да изпълняват задачи по усилване на охраната на въздушното пространство на Република България в допълнително уточнен период от време”, се посочва в съобщението на военното министерство.
През февруари служебният министър на отбраната Димитър Стоянов каза, че вероятността България да спре да изпълнява бойно дежурство за охраната на въздушното си пространство (еърполисинг) е голяма.
Причината е, че България не може да поддържа съветските си изтребителите МиГ-29, на които разчита за охрана на въздушното пространство, заради наложените санкции върху Русия. В същото време се стигна до забавяне в доставката на американски изтребители F-16.
В четвъртък гръцкото издание Катимерини съобщи за преговори в рамките на НАТО между София и Атина за охрана на българското въздушно пространство за три месеца. Искането на София е било обсъдено на среща на Алианса и на дипломатическо ниво, пише още медията, като се позовава на източник от централата на НАТО.
В българския Закон за отбраната и въоръжените сили има клауза, която не позволява друга държава да поеме изцяло охраната на българското въздушно пространство, а това може да става само съвместно с българските Военновъздушни сили (ВВС).
От съобщението на българското Министерство на отбраната става ясно, че "българските Военновъздушни сили ще продължат да изпълняват националните си ангажименти по носене на дежурство" в системата на НАТО за противовъздушна и противоракетна отбрана и защита на националното и съюзно въздушно пространство.
“Съвместното изпълнение на тези задачи от ВВС на България и Гърция ще повиши способността на българската бойна авиация да действа интегрирано със силите на съюзниците и да осъществява двустранни презгранични операции, в обхвата на действащите междудържавни споразумения”, се посочва още в съобщението.
България има около 18 изтребителя МиГ-29, но не е ясно колко от тях летят. През ноември миналата година министърът на отбраната Димитър Стоянов показа графика пред депутатите от комисията по отбрана, от която се видя, че в началото на 2023 г. ще останат летящи само 6 от изтребителите.
Министерството на отбраната се опитва да купи 6 двигателя за МиГ-29, което би позволило да се удължи ресурса на 3 изтребителя. С друга обществена поръчка се търси кой да ремонтира МиГ-овете и има заявен интерес от българска и полска фирма.
Поддръжката на МиГ-29 стана невъзможна след избухването на войната в Украйна, тъй като България разчиташе изключително на руската компания РСК-МиГ за ремонта и резервните части. Стоянов се опита да намери двигатели за МиГ-29 от Полша, но Варшава дава всичките си налични части като подкрепа за авиацията на Украйна.
Първите F-16 от последната модификация Block 70, които България купи от САЩ, се очакват едва през 2025 година.