Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков отрече строителните работи по пътен възел "Кресна" да са незаконни. Именно с такива обвинения местни жители и природозащитници протестираха по време на първата копка във вторник.
Пътният възел "Кресна" е част от последния лот на магистрала "Струма". Нейното строителство е в застой от години, защото жителите на района и природозащитни организации настояват тя да бъде изградена извън Кресненското дефиле.
Преди няколко дни "Капитал" съобщи, че през април Агенция "Пътна инфраструктура" е подписала договорите за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, без да го обяви официално.
Във вторник министър Шишков участва в церемония по начало на довършителните работи по пътен възел "Кресна". Те се проведоха на фона на протести, като най-малко един от протестиращите беше задържан и впоследствие освободен от полицията.
Според протестиращите началото на строителството означава, че е взето решение трасето на магистралата да минава през Кресненското дефиле. Освен това по думите на природозащитници изграждането се случва без да е направена оценка на въздействието върху околната среда и затова е незаконно.
В сряда пред бТВ служебният регионален министър Шишков отрече строителството на пътния възел да предрешава трасето на магистралата. По думите му "никой в момента не може да се ангажира откъде ще мине трасето".
Той отрече и строителните работи да се случват в нарушение на закона.
"Пътният възел го изграждаме законно с разрешение за строеж. Министерството на околната среда и водите е съгласувало и Подробен устройствен план, съгласувало е и проекта, още повече че има и ОВОС", каза Шишков.
По думите му въпросната ОВОС, която беше направена преди няколко години, е щяла да изтече в края на май месец. Затова е трябвало строителството на пътния възел да започне сега, в противен случай "всяко строителство в тази си част щеше да се превърне в незаконен строеж", каза Шишков.
Миналото лято обаче бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов съобщи, че Европейската комисия (ЕК) очаква България да направи нова оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и нова Оценка за съвместимост с екологичната мрежа "Натура 2000" на целия участък от "Струма".
Поради тази причина Сандов спря проекта за строеж на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле. Според Сандов трябва да се изготвят тези две оценки, за да се спазят изискванията на европейското и българското законодателство и да не се загубят европейски средства.
Завършването на магистралата е важно за целия Европейски съюз, защото по този път минава целият внос от Гърция на запад. Брюксел предоставя на България европейски средства, за да го завърши, но изисква да се спазят условията на ЕК, че няма да бъдат нанесени вреди на околната среда.
От неправителствените организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" казват, че ако магистралата минава през Кресненския пролом, това ще навреди значително на биоразнообразието и реката в района. Затова те предлагат алтернативен вариант за маршрут, който да не минава през дефилето.
Проломът е класифициран като гореща точка на биоразнообразие с уникално богатство на видове с две зони от Натура 2000, съдържащи 92 вида.