Атомната електроцентрала (АЕЦ) "Козлодуй" и американската компания "Уестингхаус" подписаха договор за доставка на свежо ядрено гориво за пети блок на централата. Договорът е за срок от 10 години и беше подписан в четвъртък в София, съобщи БТА.
Споразумението е във връзка с възложената в началото на ноември от народното събрание задача на правителството да търси ядрено гориво, различно от руското.
"В тази връзка подобно споразумение се подготвя и с френската компания "Фраматом" за доставка на гориво за шести блок", съобщи в сряда пресцентърът на Министерството на енергетиката. "С това ще се постигне пълна диверсификация и сигурност на доставките", се добавя в текста.
Договорът бeше подписан от Георги Кирков, изпълнителен директор на АЕЦ "Козлодуй", и Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция". В Европа клонът на американската компания е регистриран в Швеция.
Директорът на АЕЦ "Козлодуй" каза, че с договора се гарантира сигурността на българската атомна централа. По думите на Азиз Даг ще се осигури енергийна сигурност за България, както и безопасност в нейното опериране.
Служебният министър на енергетиката Росен Христов каза, че с предстоящия договор с "Фраматом" "ще се приключи процедурата по диверсификация на доставки на свежо ядрено гориво, защото има ядрено гориво от два независими неруски източника".
Той определи договора "Уестингхаус" като "изключително изгоден" за България. Каза, че е договорена ниска цена, като в момента е изравнена с тази на руския доставчик ТВЕЛ.
"Освен това в нея се включва и безплатно внедряване на системата за вътрешнореакторен контрол на "Уестингхаус", каза Христов.
По думите му тази система ще бъде внедрена още от следващата година и една година двете системи ще работят паралелно. През това време технологията ще бъде синхронизирана, а персоналът - обучен.
През 2023 г. ще бъде получен пълният лиценз на ядреното гориво. То е напълно съвместимо с технологията в АЕЦ "Козлодуй". Новото ядрено гориво от "Уестингхаус" ще бъде заредено през 2024 г.
Договорът не включва извозването на отработеното ядрено гориво. Това ще се извършва от трета страна.
В момента това е руската компания "Маяк". Тя обаче не може да изпълнява договора, тъй като с решение на администрацията в Русия лицензът ѝ беше отнет. За момента отработеното ядрено гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй". По думите на Христов там има необходимите ресурси да се поддържа такова складиране в следващите от 50 до 100 години.
"В Европа има една единствена френска компания, която предоставя такива услуги, така че България е в процес на разговори с нея", каза Христов, без да посочи името на компанията.