Много е вероятно руският президент Владимир Путин да е получил 1,12 млрд. долара от препродажбата на газовата компания "Ямал СПГ" чрез подставено лице, да ги е прехвърлил на панамска офшорна компания и да си е купил яхтата Graceful с част от парите, пише в свое разследване центърът "Досие".
В него се казва, че в началото на 90-те години на миналия век Виктор Харин - състудент по право на Путин в Санктпетербургския държавен университет и женен за братовчедка му Любов Круглова, се запознава с друг приятел на президента - Пьотр Колбин, който е бил месар преди през 2001 г. изведнъж да стане номинален собственик на "Разноекспорт".
През 2003 г. компанията придобива YamalInvest, която доставя оборудване на "Газпром". По-късно Колбин става един от тримата акционери на "Ямал СПГ" - голямо предприятие за производство и преработка на втечнен природен газ, чието изграждане е лично контролирано от Путин.
"Много пъти съм бил на север, виждал съм съоръженията на "Газпром". Там са построени мощни, модерни производствени комплекси, но вие имате нов. Все още не сме виждали подобен в Русия. Това е безпрецедентно и в света. Спомням си как по всякакъв начин ме разубеждаваха да подкрепя този проект", казва Путин на среща с работници в Ямал на 8 декември 2017 г.
Тогава президентът специално пътува за ямалското село Сабета, разположено на брега на Обския залив в Карско море, където се намира "Ямал СПГ".
Разследването на "Досие" установява, че Kолбин е притежавал 25,1% от компанията. Преди това този дял принадлежи на Газпромбанк, но неочаквано в края на 2009 г. финансовата институция решава да му продаде дела си. Сделката е одобрена лично от Путин - тогава министър-председател и ръководител на правителствената Комисия за контрол на чуждестранните инвестиции.
Другите двама акционери са "Новатек" - собственост на милиардера Леонид Михелсон (притежава 51% от акциите), и друг милиардер - Генадий Тимченко, близък до Путин, който също е приятел на Колбин от детството си (притежава 23,9% от ценните книжа).
През 2014 г., когато Русия анексира Крим, САЩ наложиха санкции на Тимченко.
През 2011 г. дяловете на Колбин и Тимченко са изкупени, като парите от продажбата - същите 1,12 млрд. долара, отиват в регистрираната в Панама офшорна компания на Колбин - Mischositos Investment S.A.
Колбин умира през 2018 г., а след смъртта му съпругата му и синът му са наследили имуществото му.
Разследващите от "Досие"смятат, че бенефициентът на панамската компания по всяка вероятност е самият руски президент.
Именно Mischositos Investment S.A. плаща за построяването на яхтата Graceful на стойност около 100 млн. долара, чийто маршрут многократно съвпада с пътуванията на Путин през 2018 г. Яхтата често е забелязвана и в околностите на Сочи, където се намира резиденцията му Бочаров Ручей, както и в близост до двореца на черноморския нос Идокопас, край град Геленджик, за който се смята, че също се ползва от него.
Финландското издание Yle.fi проверява това, като разглежда платежните документи: едно от плащанията е за 120 000 евро за части за яхтата, която по това време е в процес на довършване в корабостроителница в Хамбург. Възложител на строителството на яхтата е Olneil Assets Corp (Британски Вирджински острови), дружество, собственост на Mischositos Investment S.A.
От "Досие" казват още, че официален собственик на яхтата е компанията "Аргумент", чиито съоснователи са Александър Колпаков - началник на руския президентски отдел, и Олег Кузнецов - шеф на военно подразделение 1473 на Федералната служба за охрана на Русия.
В едно от разследванията на опозиционера Алексей Навални се посочва, че съпругите на Колпаков и Кузнецов са собственици на фирмата, участвала в строителството на двореца на брега на Черно море.
Собственик на "Аргумент" е компанията Bereg. Тя на свой ред принадлежи на офшорната компания Navolution Ventures Ltd, която участва в препродажбата на акции на "Ямал".
"Това можеше да остане тайна, но президентът е бил подведен от любовта си към лукса", коментират авторите на разследването.
Яхта за президента
Строителството на 82-метровата Graceful започва в "Севмаш" през 2006 г., когато в документацията е записано "проект за моторна яхта 7887". Чертежите, направени в корабостроителния център и подготвени за сесия на Руското дружество по акустика през 2014 г. (оценяват нивата на шума в кабините), обаче ясно показват очертанията на внушителния плавателен съд.
В края на октомври 2010 г. корпусът трябва да бъде изтеглен от Северодвинск до Архангелск и след това до Хамбург за завършване на работата - в доковете на Blohm+Voss, която се занимава с корабостроене от 1877 г. Но на 29 октомври корабът засяда до брега на Норвегия близо до Лофотенските острови.
Проверката на Blohm+Voss показва, че корабът е с повреден кил, дъски, носове и изкривен корпус чак до предната палуба (както е посочено в протоколите от арбитража: корабособственикът търси обезщетение от застрахователните компании за инцидента, записано е и бъдещото име на яхтата - Graceful).
Ремонтите забавят строителството и тя е спусната на вода едва през 2014 г.
Двата германски двигателя MTU позволяват на Graceful да развива скорост до 18 възела (малко над 33 км в час) и да прекосява Атлантическия океан (според различни източници пробегът му е от 4000 до 6000 морски мили). Разполага с хеликоптерна площадка, бели мраморни бани и - ако се съди по снимките - дансинг, който може да се превърне в плувен басейн.
Стойността на яхтата се оценява на 100 млн. долара, а плавателният съд изисква още 5-10 млн. долара годишно. Корабът се обслужва от дъщерната фирма на "Совкомфлот" - "Уником Мениджмънт Сървисиз", а номерът на мениджъра Александър Комишев е като този на спешния телефон в базата данни на Международния съюз по далекосъобщения към ООН.
През зимата на 2021 г. Graceful отплава за Германия, където трябва да се довършат два балкона и да се ремонтират двигателите му. Малко преди началото на войната обаче корабът напуска Хамбург и се отправя към Калининград, без да дочака приключването на работата, която е трябвало да продължи до края на май.
Най-вероятно яхтата е трябвало да бъде спасена спешно от евентуално задържане.
Другите яхти
В разследване на "Досие" от 7 септември бяха публикувани данни, че друга яхта - Шехерезада, е била подарена от руски олигарси на Владимир Путин за Нова година, а строителството е струвало 583 милиона евро. Според The New York Times цената на Шехерезада е $700 млн. Изданието съобщи, че тя е плавала в Сочи през лятото на 2020 г. и 2021 г., когато президентът прекарва много време там по време на пандемията от коронавирус.
През март разследващите откриха друга яхта у Путин - Nega, която той използва, за да пътува из Северна Русия.
Общо руският президент най-вероятно има поне шест яхти, съобщава Polygon. Освен тези за негова се смята Грациозната, акостирала в Калининград, където е скрита от санкции; 57-метровата Олимпия на стойност 37 милиона долара, подарена от бизнесмена Роман Абрамович; 54-метрова яхта Чайка на стойност €30 млн.; и 46-метровата Shellest на стойност 23,9 милиона долара, предназначен за пътувания до нос Идокопас.
140-метровата Шехерезада, която плава под флага на Каймановите острови, беше задържана от италианските власти на 5 май в пристанището Марина ди Карара в Тоскана. От февруари като част от санкциите са задържани и яхтите на много руски бизнесмени, близки до президента.
През септември самият Владимир Путин каза, че арестът на яхтите ще бъде "урок" за олигарсите. Според него, ако те държат своите "лодки" в Русия, тогава "няма да загубят нищо" от налагането на санкции.